Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lähes puolet suomalaisista autoilijoista pelkää tätä liikenteessä: "Turhankin tuttu ja arkinen näky"

2:28Auton esilämmittäminen on ympäristöteko – Suomen talvi voi olla ankara moottorilleKATSO MYÖS: Millaisia kustannuksia auton esilämmityksestä voi koitua?
Julkaistu 12.12.2023 19:01
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Et ole ainoa, jota nyppii aivan takapuskurissa kiinni ajava.

48 prosenttia suomalaisista kokee liian lähellä ajavat autoilijat pelottavina. Asia ilmenee Liikenneturvan kyselystä.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilälle aihe on tuttu. Hänen mukaansa ihmiset ottavat asian usein puheeksi tilaisuuksissa ja keskusteluissa.

– Autoilijat, jotka ajavat lähes edessä olevan takakontissa kiinni, ovat turhankin tuttu ja arkinen näky liikenteessä. Ihmiset nostavat asian usein puheissa esiin. Pelon lisäksi tapa aiheuttaa ärtymystä edellä ajavissa, Kivilä kertoo tiedotteessa.

Turvavälin puuttuminen on selkeä liikenneturvallisuusongelma, eikä pelkkä fiilisjuttu. Siitä kertoo muun muassa se, että vuonna 2022 sattui yli 12 000 peräänajoa, mikä on noin 30 prosenttia kaikista vahingoista. Asiasta kertoo Onnettomuustietoinstituutti (OTI).

Peräänajo-onnettomuudessa rittämättömällä turvavälillä on aina iso merkitys.

Lue myös: Mitä hyvään sähköauton latausetikettiin kuuluu? Autoliiton koulutuspäällikkö vastaa  

Huomioi nopeus ja olosuhteet

Turvaväli ei ole maantiellä myöskään vapaan tahdon asia, sillä tieliikennelain mukaan edellä kulkevaan ajoneuvoon on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole. 

Entä mikä on sitten riittävä turvaväli?

Kivilän mukaan ennen kaikkea turvaväliin vaikuttavat nopeus ja olosuhteet. Esimerkiksi kesäaikaan maantiellä turvavälin on oltava metreinä vähintään sama kuin mikä vauhti on. 

– Eli jos ajaa 80 kilometriä tunnissa, turvavälin on oltava 80 metriä tai vähintään neljä sekuntia. Taajamassa sopiva turvaväli on vähintään puolet ajonopeudesta, eli neljänkympin nopeudessa ainakin 20 metriä. 

– Talvikelillä turvavälin pitää olla tuplasti pidempi ja jäisellä kelillä vieläkin enemmän, Kivilä muistuttaa.

Ihan ensimmäiseksi on syytä alentaa nopeutta, jos olosuhteet ovat huonot. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi märkää tai jäistä tienpintaa. 

Liikenne pysyy sujuvana, kun pidetään riittävä turvaväli. Tällöin perässä ajava kuljettaja ei joudu ajamaan edellä ajavan tahtiin. Myöskään tiestä sinkoavat kivet ja nastat eivät heti kolahda auton pelteihin.

Liikenneturvan kyselyyn vastasi yhteensä 1 113 ihmistä, joista autoilevia oli 82 prosenttia. 

Lue myös: Onko auton esilämmittäminen pakkasilla ympäristöteko? VTT:n tutkimusprofessori vastaa

Ei näin! Tärkeä vilkkusääntö unohtuu yllättävän monelta autoilijalta

Pienten kuljetusrobottien on oltava pienempiä ja äänekkäämpiä, linjasi Traficom

Loppu rattiraivoamiselle? Nissanin konseptiauto osaa jo lukea mielialaa  

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Liikenneturva

Lisää aiheesta:

Päätön ohitteluvimma piinaa suomalaiskuskeja: "Varsin monen tulisi palata autokoulun penkille"Mikä on riittävä turvaväli, jos vauhtia on 40 km/h? Yli puolet suomalaisista ei osaa vastata peruskysymykseenHuolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittäväTuntuuko, että joudut painamaan liikenteessä enemmän jarrua kuin kaasua? Syy ärsyttävään ilmiöön löytyy todennäköisesti tästäYksi simppeli temppu parantaisi liikenneturvallisuutta merkittävästi, mutta monelle se on tuttu vain teorian tasolla – ryhdy noudattamaan tätä sääntöä viimeistään nytTiedätkö, kuka maksaa viulut ketjukolarissa? "Voi käydä niin, että..."
LiikenneLiikenneturvallisuusOnnettomuudetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • Eilen06:38
    Pyöräily

    Yli satatuhatta ihmistä osoitti mieltään palestiinalaisten puolesta Madridissa, ympäriajon päätösetappi peruttiin

  • 14.9.14:51
    Finnair

    Finnairin lento palasi Helsinkiin kahdesti teknisen vian vuoksi – kuuden tunnin viivästys

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"