Kylmä kangistaa kuskin ja kärryn – Ehkäise ongelmat näin

Auto joutuu koville, kun lämpötila laskee ulkona miinuksen puolelle. Pakkasen ajokille aiheuttamia haittoja voi kuitenkin hillitä. Moottori on auton sydän, jonka toiminnasta kannattaa huolehtia.

Vaikka talvi tänä vuonna saapuikin totuttua myöhemmin, on pakkasen autolle aiheuttamat ongelmat silti otettava vakavasti. Kylmä kangistaa kuskin lisäksi myös kärryn, mutta ongelmiin voi onneksi varautua. Esimerkiksi polttoaineen matka tankista moottoriin kulkee suodattimen ja suuttimien läpi eikä se ole vailla riskejä.

– Olosuhteiden moottorin sisällä tulee olla riittävän lämpimät, jotta polttoaine ylipäätään syttyy ja palaa. Pakkasella tämä on ongelma, sanoo moottoriasiantuntija Tuukka Hartikka Neste Oililta.

Kriittinen piste viisi pakkasastetta

Bensiinikäyttöistä autoa ajavan ei tarvitse talviaikana kiinnittää erityistä huomiota polttoaineen laatuun. Diesel-kone sen sijaan joutuu kesälaadulla käydessään koville jo heti lämpömittarin heiluessa nollan alapuolella.

– Jo viiden asteen pakkanen voi aiheuttaa kesälaatuisen dieselin hyytymisen, Hartikka kertoo.

Oikean laadun valinta on siis ensiarvoisen tärkeää ja talviseen vaihtoehtoon kannattaa turvautua hyvissä ajoin. Talvilaatuiseen dieseliin vaihtaessa tankki kannattaa ajaa mahdollisimman tyhjäksi, jotta saadaan polttoaineelle riittävät kylmäominaisuudet.

– Kesädiesel tankissa huonontaa talvilaadun kylmäominaisuuksia huomattavasti, Hartikka selventää eroja.

Tarkista akku ja voitelunesteet

Täyteen ladattu ja ehjä akku on pakkaspäivänä avainasemassa. Pakkasella akku luovuttaa virtaa huonommin.

– Akku pyörittää moottorin starttia eikä auto liiku ilman sitä. Akun kunto täytyy ehdottomasti tarkistaa ennen kylmien kelien alkamista.

Seuraavana varmistetaan, että auton voiteluöljyt ovat oikeanlaiset ja niitä on riittävästi. Kannattaa luottaa niihin voiteluainesuosituksiin, jotka autonvalmistaja on antanut.

– Liian jäykkä öljy aiheuttaa pakkasella ongelmia käynnistykseen ja kuluttaa myös moottoria normaalia enemmän, Neste Oilin moottoriasiantuntija Tuukka Hartikka listaa.

Ennakoi ongelmat

Pakkasaamun ärräpäät voi välttää ennakoimalla lämpötilan laskemisen.

– Huollolla on suuri merkitys, ja se kannattaa hoitaa ajoissa ennen pakkasia, Hartikka neuvoo.

Monilta murheilta välttyy myös, kun esilämmittää auton ennen sillä ajamista. Suositus on, että auto esilämmitetään jo silloin, kun lämpötila keikkuu vielä plussan puolella. Säteilylämmittimet, lohkolämmittimet ja polttoainekäyttöiset lämmittimet avittavat autoa käynnistymään.

– Lämmittimien käyttö vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä sekä säästää moottoria.

Jos mahdollisuutta esilämmitykseen ei ole, voi matkaan joka tapauksessa lähteä autoa säästäen.

– Anna auton lämmetä hetki tyhjäkäynnillä ennen liikkeelle lähtemistä. Rauhallisempi ajotyyli myös antaa auton voitelunesteille mahdollisuuden lämmetä ja sitä kautta toimia niin kuin on tarkoitus, Hartikka opastaa.

Lähde: Deski.fi

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Lue myös:

    Uusimmat