Kyllä se reikä siellä on – tiedätkö, miten auton lukitus toimii ilman sähköä?

Kun auton kauko-ohjaimesta loppuu paristo, eivät ovet aukea nappia painamalla ja sormi menee suuhun.

Autoilijalle voi tulla ongelma, kun akusta tai kauko-ohjainavaimen patterista loppuu virta – eikä auton ovesta löydy vara-avaimen reikää. Vai löytyykö?

– Kyllä avaimen reikä siellä kuljettajan ovessa on useimmissa autoissa edelleenkin. Se on vaan peitelevyn takana eli käyttäjän tulee tietää, mistä avaimenreikää etsiä ja miten peitelevy irrotetaan oikeaoppisesti, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa.

Seikkaperäiset ohjeet oven avaamiseen annetaan käyttöohjekirjassa, joka on edellä kuvatussa tilanteessa usein lukitun auton sisällä hansikaslokerossa.

– Tällöin saattaa älypuhelin ja sähköinen käyttöohjekirja tai applikaatio pelastaa tilanteen, Vesalainen toteaa.

On tärkeää, että peitelevy irrotetaan ovesta ohjekirjan ohjeiden mukaan, jotta se ei vaurioidu eikä auton maalipinta naarmuunnu. Mekaaninen avain löytyy kaukosäätimen sisältä.

Akku on tyhjä ja ovet pitäisi lukita

Toinen lukitukseen liittyvä ongelmatilanne syntyy, kun auton akku tyhjenee totaalisesti. Tämä ei ole mitenkään vieras tilanne Suomen oloissa kovana pakkaspäivänä.

– Kovilla pakkasilla tie- ja hinauspalvelut ovat täystyöllistettyjä, jolloin apua saattaa joutua odottelemaan useita tunteja. Tällöin olisi mukava, jos auton voisi jättää hetkeksi pakkaseen ja mennä itse sisätiloihin lämmittelemään, Vesalainen toteaa.

Tilanteen tekee kuitenkin monimutkaiseksi se, että uudemmissa autoissa ei ole enää ovissa lukitusnappeja, joista ovet voisi lukita mekaanisesti. Kojelaudasta löytyy painike, joka lukitsee kaikki ovet keskuslukitusta hyödyntäen, kuten kauko-ohjainkin. Keskuslukitus tarvitsee toimiakseen sähköä eli akun ollessa aivan loppu ovia ei saadakaan lukittua.

– Uusistakin autoista löytyy lukituksen mekaaninen varatoiminto. Kuljettajan on vain tiedettävä asia ja osattava hyödyntää sitä tarvittaessa.

Vesalainen kertoo, että esimerkiksi hänen autossaan on pelkääjän ovessa sekä molemmissa takaovissa varalukitusmekanismi oven päätypinnassa, kumitulpan alla.

– Kun tulpan irrottaa, paljastuu sen alta avaimenreikä, josta ovet saa lukittua, hän toteaa.

Auton ovet on siis lukittava jokainen erikseen.

– Tutustu etukäteen, miten oman autosi varalukitusjärjestelmä toimii. Näin sormi ei mene suuhun edellä kuvatun kaltaisen tilanteen osuessa kohdalle.

---

Näin suoritat oikeaoppisen hätäjarrutuksen

Näin otat niskalenkin talvikeleistä 0:53

Lue myös:

    Uusimmat