Kuvittele itsesi hoikaksi ja laihdu – mielikuvaharjoittelu pudottaa painoa ja auttaa pitämään kilot poissa

3:36
Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen vastasi kysymyksiin laihdutuksesta.

Tutkimus osoittaa, että mielikuvaharjoittelu auttaa laihtumisessa ja painonhallinnassa.

Brittiläisen Plymouthin yliopiston ja australialaisen Queenslandin teknillisen yliopiston yhteistutkimuksessa huomattiin, että toiminnallinen mielikuvaharjoittelu (eng. Functional Imagenary Training, FIT) auttoi ylipainoisia pudottamaan viisi kertaa enemmän painoa kuin pelkkä keskusteluun perustuva terapia.

Toiminnallisessa mielikuvaharjoittelussa pyritään opettamaan henkilölle, kuinka luoda ja harjoittaa myönteistä ajattelua itsestään. Harjoittelua jatketaan, kunnes käytösmallit ovat iskostuneet osaksi ihmisen arkea. Keskusteluun perustuvassa terapiassa taasen pyritään sanallistamaan muutoksen tarve.

Mielikuvaharjoittelu auttoi pitämään kilot poissa

Tutkimukseen osallistui 141 ylipainoista henkilöä. Heidät jaettiin kahteen ryhmään, joista toinen pyrki laihduttamaan toiminnallisen mielikuvaharjoittelun avulla ja toinen keskusteluun perustuvan terapian avulla.

Tutkimuksessa havaittiin, että painonpudotukseen yhdistettyä mielikuvaharjoittelua harjoittavat ihmiset laihtuivat keskimäärin 4,11 kilogrammaa puolessa vuodessa. Keskusteluun perustuvaan terapiaan osallistuneiden keskuudessa painonpudotus oli keskimäärin 0,74 kilogrammaa.

Puoli vuotta hoidon päättymisen jälkeen, eli vuosi sen alkamisesta, mielikuvaharjoittelua käyttäneet osallistujat jatkoivat laihtumistaan ja painoivat lopulta 6,44 kilogrammaa vähemmän kuin ennen. Keskusteluun perustuvaan terapiaan osallistuneet taasen lihoivat hieman pudottamaansa painoa takaisin ja painoivat lopulta 0,67 kilogrammaa vähemmän kuin ennen terapiaa.

– Suuri osa ihmisistä tietää, että laihtuakseen pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Monissa tapauksissa ihmiset eivät yksinkertaisesti ole tarpeeksi motivoituneita tämän tavoitteen saavuttaakseen. Toiminnallinen mielikuvaharjoittelu rohkaisee keksimään, miltä muutos voisi näyttää ja tuntua, sekä miten se voidaan saavuttaa ja pitää yllä myös vaikeuksien kohdatessa, sanoo tutkimusta johtanut Linda Solbrig.

"Motivaattorini oli olla äiti tyttärelleni myös tulevaisuudessa"

Mielikuvaharjoittelun tarkoituksena onkin vahvistaa ihmisen motivaatiota ja itsevarmuutta, jotta he pystyvät saavuttamaan tavoitteensa.

Näin muutamat osallistujat luonnehtivat mielikuviin perustuvaa tekniikkaa brittilehti The Telegraphin mukaan.

– Menetin äitini tämän ollessa 60-vuotias. Itse olen 59-vuotias ja minulla on monia terveysongelmia. Motivaattorini oli olla äiti tyttärelleni myös tulevaisuudessa.

– Ajattelin pukeutuvani mekkoon, jonka ostin tyttäreni valmistujaisiin. Niinä päivinä, joina liikunta ei huvittanut, kuvittelin, millaisen olon liikunta toisi.

Tutkimus julkaistiin International Journal of Obesity -lehdessä.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja