Kun helposta hommasta tulikin vaarallisen vaikeaa: Akun vaihto voi nollata auton ylläpitojärjestelmät ja sitten tulee kallista

1:48
Pakkanen työllisti viime vuonna autokorjaamoita – pureva pakkanen pistää myös autojen akut koetukselle

Uudet autot ovat käytännössä tietokoneita, jotka ovat tarkkoja virransaannista. Takavuosien helppo akun vaihtokin on mennyt ammattilaisen suoritettavaksi tehtäväksi.

Nykyaikaisiin autoihin ei kannata välttämättä lähteä itse vaihtamaan akkua. Autojen lisääntynyt elektroniikka on tehnyt akun vaihtamisesta huomattavasti monimutkaisemman operaation, joka vaatii yleensä ammattilaisen, toteaa varaosien maahantuonti- ja tukkuliike Kaha tiedotteessaan.

Monissa nykyaikaisissa autoissa akun vaihtaminen edellyttää ajoneuvon tietokoneen päivittämistä ja uuden akun tietojen syöttämistä. Se ei Kahan mukaan jokaiselta luonnistu.

– Jos kuitenkin vaihdat itse autosi akun, pidä huoli, ettei auto jää hetkeksikään ilman sähkövirtaa vaihdon aikana. Virran katkeaminen voi nollata ajoneuvon tietokoneet ja ylläpitojärjestelmät, mikä voi aiheuttaa odottamattomia hankaluuksia ja kalliin korjaamolaskun, yhtiö muistuttaa tärkeimmästä säännöstä.

Vaikkei akkua tarvitsisi vielä vaihtaa, talvi panee aina jossain vaiheessa akut koetukselle. Pahin on pakkasen ja lyhyiden ajomatkojen yhdistelmä.

– Akun tyhjenemisen takana voi olla useita eri tekijöitä, mutta etenkin lyhyet siirtymät yhdistettynä kylmän akun heikkoon kykyyn vastaanottaa virtaa aiheuttavat suuren osan autojen hyytymisistä. Erityisesti kaupunkiympäristössä etäisyydet ja siten myös ajomatkat ovat lyhyitä, joten akkuun ei ehdi latautumaan ajon aikana edes käynnistämiseen tarvittavaa virtaa, puhumattakaan ikkunoiden ja penkkien lämmittämiseen vaadittavasta virrasta. Kun tämä toistuu jatkuvasti, akun varaustaso putoaa ja jonain aamuna auto ei vaan enää jaksa käynnistyä, Kaha toteaa.

Yhtiön mukaan usein lyhyitä matkoja ajavien kannattaa ehdottomasti hankkia akkulaturi. Auton sähkölämmittimen kanssa samaan järjestelmään asennettavalla laturilla akku latautuu samalla, kun autoa lämmitetään sähkötolpasta.

Kahan mukaan akun säästämiseksi on syytä minimoida energiankulutus.

– Sammuta kaikki tarpeettomat laitteet, kuten radio, ilmastointi ja lisälämmitin ennen auton käynnistystä. Akku latautuu ajossa nopeammin, mitä vähemmän sähköä menee muihin laitteisiin kuten penkinlämmittimiin, äänentoistoon tai navigointiin. Muista myös aina tarkistaa, etteivät esimerkiksi ajovalot jää vahingossa päälle, yhtiö neuvoo.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja