Kuluttajakysely: Tämä ympäristömerkki päihittää viranomaistenkin luotettavuuden

Vaikuttaako ympäristömerkki ostokäyttäytymiseesi? Onko sinulle tutuin merkki sama kuin kyselyyn vastanneilla?

Joutsenmerkki on ylivoimainen, kun suomalaisilta kuluttajilta kysyttiin mitä ympäristömerkkejä he tietävät. Haastatelluista 54 prosenttia mainitsi Joutsenmerkin ensimmäisenä mieleen tulevana ympäristömerkkinä. 

Vielä suurempi osa tunnisti Joutsenmerkki-logon, kun heille näytettiin logoa ilman tekstiä - yhteensä 88 prosenttia haastatelluista. Joutsenmerkki on myös pidetyin ympäristömerkki, selviää tuoreesta pohjoismaisen ympäristömerkin eli Joutsenmerkin kuluttajatutkimuksesta, joka toteutettiin kaikissa Pohjoismaissa.

Kun suomalaisilta kuluttajilta kysyttiin, mitä ympäristömerkkejä he tuntevat, jonkun muun kuin Joutsenmerkin mainitsi 21 prosenttia haastatelluista ja 25 prosenttia ei osannut mainita mitään ympäristömerkkiä.

Kuluttajien keskuudessa Joutsenmerkki on myös pidetyin ympäristömerkki. Seuraaville sijoille ylsivät Luomu-, Yhteistyössä Allergia- ja Astmaliitto- ja Reilu Kauppa -merkit.

Kenen väitteisiin luotetaan?

Tutkimuksessa selvitettiin myös Joutsenmerkin vaikutusta ostokäyttäytymiseen. 71 prosenttia kuluttajista on kiinnostunut siitä, mitä voi henkilökohtaisesti tehdä ympäristön suojelemiseksi. Ostotilanteessa 22 prosenttia kuluttajista tarkistaa aina tai usein onko tuotteella tai palvelulla Joutsenmerkki. Vähintään silloin tällöin tämän tekee 65 prosenttia.

Kenen väitteisiin kuluttajat sitten luottavat? 80 prosenttia kuluttajista luottaa siihen, että tuote tai palvelu on hyvä valinta ympäristölle, kun se on Joutsenmerkitty. Kun saman asian sanoo tuotteen valmistaja, luku on 40 prosenttia. Viranomaisiin luottaa 50 prosenttia kuluttajista.

Kuluttajat liittävät Joutsenmerkkiin tiiviisti myös tuotteiden ja palveluiden laadukkuuden. Joutsenmerkitty on myös hyvä valinta ilmaston kannalta.

Lähde: Joutsenmerkki

Lue myös:

    Uusimmat