”Olen jo kauan ollut pettynyt Suomen valtion ja Tullin venkoiluun EU-lainsäädännön vastaisessa autoverotuksessa.”
Pääkuvan videoJaakko myy kamalassa kunnossa olevaa Carinaansa 51 eurolla |
Kauppalehden lukija Jukka Sivonen hankki sähkötoimisen, vuosimallin 2015 Volkswagen e-Golfin Saksasta paikallisen tuttunsa avustamana. Luottomies koeajoi kaksi ehdokasta ja sopi valitun autoliikkeen kanssa käytännössä virheettömän auton kauppaehdoista.
– Tämän jälkeen siirsin 21 800 euroa liikkeen tilille. Sitten järjestettiin auton rahti Suomeen 950 euron hinnalla. Kauppakirja allekirjoitettiin 7.8.2018, ja auto oli kotipihassa rahdin kyydissä 17.8.2018, Sivonen kertoo.
Tähän mennessä muita kuluja kertyi 13 euron siirtokilvistä ja 209 euron rekisteröintikatsastuksesta.
Suomessa vastaavanlainen käytetty Volkswagen e-Golf maksaa veroineen noin 29 000–30 000 euroa. Vuonna 2015 vastaavan uuden eGolfin hinta meillä oli noin 43 000 euroa. Vielä hintaakin suurempi este hankinnalle on, että uudehkoja sähköautoja on hyvin vähän tarjolla käytettynä.
Veropäätöstä odotellessa
Sivosen auto on tällä hetkellä käytössä asianmukaisesti siirtoluvalla, eli ”tarrakilvillä”, ja veroilmoitus on tehty.
