Kommentti: Varo sudenkuoppia – autorahoituksen kanssa voi tehdä monta mokaa

Auton hankkimiseksi on tarjolla monenlaisia rahoitusvaihtoehtoja.

Muista nämä

- Tarkista diilin todellinen vuosikorko
- Tarkista diilin hoitokulut
- Tarkista, vastaako rahoituksen viimeinen erä auton myyntiarvoa
- Kysy tarjous useammasta paikasta
- Punnitse, haluatko oman vai leasingauton

Jos on tarkoitus rahoittaa pelkästään auton hankintahinta, on vaihtoehtoina autolainan otto pankista tai auton rahoittaminen rahoitusyhtiön kautta.

Sekä pankkien että rahoitusyhtiöiden korot ovat hyvin monenkirjavia ja niihin on syytä perehtyä huolella. Monesti keskittämällä asioinnin samaan pankkiin, voi saada hyvinkin edullisia lainatarjouksia – myös autoon. Usein pankki kuitenkin edellyttää riittävää vakuutta lainalle.

Rahoitusyhtiölle sen sijaan auto kelpaa vakuutena. Jos rahoitusyhtiöllä on hyvä rahoitustarjous, saattaa heiltä saada todella edullista lainaa pankkiin verrattuna. Tässä on kuluttajan kuitenkin oltava huolellinen. Todellinen vuosikorko rahoitukselle on usein ihan jotain muuta kuin ilmoitettu tarjouskorko.

Ilmoitettavaa korkoa nostavat muun muassa kuukausittain velotettavat käsittelymaksut ja luoton avausmaksu. Kuluttajan pitääkin tuijottaa nimenomaan todellista vuosikorkoa ja verrata sitä pankin tarjoamaan.

Usein rahoitusyhtiöt tarjoavat myös niin sanottua jäännösarvorahoitusta. Sen avulla kuukausierä saadaan pieneksi, mutta viimeinen erä on suurempi. Myyjät usein lohduttavat ajatuksella, että ei viimeistä erää tarvitse koskaan maksaa, kun vaihdat auton aiemmin.

Ongelmiin kuitenkin törmätään, jos rahoitus on laadittu niin, että jäljellä olevaa velkaa on myyntihetkellä enemmän, mikä on oman auton arvo.

Tämä uhkakuva jää monelta huomioimatta keväisen autokuumeen iskiessä. Rahoitus tulisikin aina laatia niin, että autosta saa sitä myytäessä jonkin verran enemmän kuin lainaa on jäljellä.

Auton arvonalenemaa on tietenkin mahdotonta takuuvarmasti määritellä vuosien päähän. Suuntaa antavana sääntönä voi pitää, että uuden auton arvo laskee ensimmäisenä vuotena 18 prosenttia ja sen jälkeen vuosittain 14 prosenttia.

Tarjolla on myös erilaisia yksityisleasing-ratkaisuja. Niissä tietyllä kuukausierällä saa auton käyttöön. Näissä sopimuksissa vuotuinen ajomäärä on yleensä rajattu melko pieneksi. Jos ajaa enemmän, kustannukset nousevat yleensä kohtuuttoman korkeiksi.

Leasing-sopimuksen päättyessä auto palautuu leasing-yhtiölle, eli se on ollut käytännössä vuokrattuna. Näiden sopimusten sisällöt ja kattavuus vaihtelevat paljon eli kuluttajan on tärkeä tutustua sopimusehtoihin huolellisesti.

Omakohtaisen arvioni mukaan yksityisleasing ei ole Suomessa oikein lyönyt itseään läpi. Se on melko kallis tapa pitää autoa – varsinkin, jos ajaa vähänkin enemmän. Toisaalta, jos haluaa yllätyksetöntä autoilua kiinteällä kuukausimaksulla, voi tätäkin vaihtoehtoa harkita.


---

Volvo-driftaaja varasti huomion suorassa lähetyksessä

Volvo-kuski hämmensi suorassa lähetyksessä 0:45

Lue myös:

    Uusimmat