Mainos

Kommentti: Tommi Mäkisen väistettävä valtava imagotappio – Jari-Matti Latvalan tilanne entistä hämmentävämpi

1:49
Ott Tänak juhli maailmanmestaruutta Katalonian rallin päätteeksi viime viikolla.

Maailmanmestari Ott Tänak tarjosi Tommi Mäkiselle kylmää olkapäätä, ja jääminen ilman tähtikuljettajaa olisi moukarinisku suomalaislegendan menestyksekkäälle Toyota-ralliprojektille. Kaiken spekuloinnin keskellä Jari-Matti Latvala jännittää jatkoaan, joka saisi Toyotan väreissä erikoisia piirteitä, kirjoittaa MTV Urheilun Ossi Karvonen.

– Kyllä meillä oli tästä hajua jo jonkin aikaa. Osasimme varautua tähän.

Näin Tommi Mäkinen kommentoi Ott Tänakin virallista ilmoitusta Hyundaille hyppäämisestä. Epävirallisia uutisia aiheesta oli saatu jo useita, joten uutispommista ei voinut enää torstaina puhua.

Mutta tapa, jolla se tuli. 

– Ymmärsin, että yhdessä vaiheessa paperit olivat allekirjoitusta vaille valmiina, Mäkinen sanoi viitaten Tänakiin.

Nyt Mäkistä uhkaa valtava imagotappio. Tänak ja Thierry Neuville ovat ainakin tällä haavaa Hyundain keihäänkärki ensi kaudella, ja kuusinkertainen mestari Sebastien Ogier ohjastaa Citroenia. Siinä ovat MM-sarjan kaikki todelliset tähtikuskit, ja Toyota on jäämässä ilman.

Vai onko sittenkään? Kovat huhut joko Neuvillen tai varsinkin Ogierin pestaamisesta Toyotalle ovat jo ilmoilla. Sattumoisin puheet Citroenin vetäytymisestä MM-sarjasta ovat voimistuneet, kun Tänak hyppäsi Hyundaille. Ilman Ogieria ranskalaisvalmistaja saattaisi päätyäkin tähän ratkaisuun.

– Meillä on kuljettajaneuvottelut meneillään, sanoo Mäkinen.

Onko Ogier mukana näissä neuvotteluissa? Hyvin todennäköisesti. 

Hyppää Ogier Mäkisen ykköskuskiksi tai ei, paikkoja on auki muillekin. Kalle Rovanperän Toyota-pestistä on puhuttu, ja jos se varmistuu, siinä menee yksi istuin. Vielä on jäljellä ainakin yksi. Siihen ovat tarjolla varsinkin tallin nykyiset kuljettajat Kris Meeke ja Jari-Matti Latvala.

Latvala on ollut valtaisassa pyörityksessä koko syksyn, minkä lisäksi ongelmat verottajan kanssa painavat pääkopassa. Tässä tilanteessa hän ottaisi varmasti Toyota-jatkon avosylin vastaan, mutta mukana tulisi myös painolastia. 

Mäkinen tavallaan heitti Latvalalle jo hyvästit Autosportille antamillaan kommenteilla. Suomalaispomo laittoi myöhemmin pakin päälle, mutta viesti tuli jo selväksi. Latvalan ja Mäkisen väliseen luottamukseen saattoi tulla säröjä, joita ei voi korjata. Tuo ei ole ihannetilanne maksimaalista keskittymistä vaativassa lajissa.

Lisäksi Latvala saattaa saada tallitoverikseen Ogierin, joka pöllytti suomalaista yhteisinä Volkswagen-vuosina. Latvala on myös tunnustanut, ettei ranskalaismestari ollut se helpoin tiimikaveri.  

Mäkinen ja Latvala ovat tällä hetkellä keskellä syysmyrskyä. Aika näyttää, kuinka kuivin jaloin he selviävät. 

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja