Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kommentti: Helvetin kova kiire hautaan – kuolemaa halveksivat ohittajat vaaraksi liikenteessä

Kynttilöitä onnettomuuspaikalla Vantaalla joulukuussa 2014. Huomattavaa ylinopeutta ajanut kuljettaja törmäsi 9-vuotiaaseen tyttöön, joka menehtyi.
Kynttilöitä onnettomuuspaikalla Vantaalla joulukuussa 2014. Huomattavaa ylinopeutta ajanut kuljettaja törmäsi 9-vuotiaaseen tyttöön, joka menehtyi.Lehtikuva
Julkaistu 28.07.2016 13:50

Teppo Vesalainen, Autoliiton koulutuspäällikkö

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ruotii kirjoituksessaan vaarallisia ohituksia tehtailevien mielenliikkeitä.

Olen vuosien varrella ajellut Baltiassa sekä charter-bussin että henkilöauton kuljettajana ja saanut tottua siihen, että lähes kuka tahansa voi ohittaa minut koska ja missä tahansa.

Valitettavaa kuitenkin on, että tämä samainen kulttuuri alkaa olla kohta arkipäivää myös täällä meillä Suomessa, elleivät ihmiset ota itseään niskasta kiinni ja ryhdistäydy – välittömästi.

Kannattaako ohittaa, jos aikoo kääntyä?

Seuraan taustapeilistä, kuinka takapuskuriini liimautuu tummansininen, tehokas sporttifarkku. Nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa, autoni nopeusmittari näyttää 87 km/h ja navigaattorini tarkka nopeusnäyttö tasan 80 km/h. Kukaan ei siis voi väittää minun ajavan alinopeutta. Takapuskuriani nuuhkinut farkku syöksähtää vasemmalle kaistalle vispaavalla ohjausliikkeellä, ohittaa minut ja edelläni ajavan. 

Sivujuonteena todettakoon, että ohituksen aikana auton vasemman puoleiset renkaat ovat pudota asfaltilta. Liekö kuljettajalla selfien ottaminen vai tekstiviestin kirjoittaminen kesken? Vai onko lähellä kenties kiinnostava Pokestoppi? 

Ohitettuaan meidät kaksi, auto palaa vispaavalla ohjausliikkeellä ja hurjalla nopeudella takaisin omalle kaistalleen – tai oikeastaan suoraan oikealle kääntyvälle ryhmityskaistalle, koska seurueella näytti olevan kova kiire Forssaan. Mutta ehtivät vielä ohittaa ennen kääntymistä – pointsit kuljettajalle siitä. Puikoissa on varmasti kova jätkä.

Olisikohan tienpintaan maalatulle keltaiselle viivalle joku peruste?


Kellekään tuskin lienee epäselvää, ettei keltaisen sulkuviivan kohdalla saa ohittaa. Yleensä sulkuviivan maalaamiselle on joku peruste, ylämäki, kaarre tai muu sellainen. 

Siitä huolimatta on arkipäivää, että autoilijat ohittavat sulkuviivasta huolimatta – aivan sokkoina. Miksi ihmeessä? Tätä ei pieni ihminen voi ymmärtää. Pitää vain toivoa, että en ole itse tulossa koskaan mäennyppylän takaa samanaikaisesti kuin tällainen kuolemaa halveksiva, ajattelematon ohittaja, lähestyy vastakkaisesta suunnasta.

Otanko riskin ja rakennan giljotiinin – vai odottaisinko seuraavaa suoraa?

Edessäni avautuu suora tieosuus. Peltoaukealla näkyy vastakkaisesta suunnasta lähestynyt auto, joka on pysähtynyt linja-autopysäkille. Takaa minua saavuttaa reilulla ylinopeudella auto, joka lähtee ohitukseen. Mitäpä, jos bussipysäkillä olevan auton kuljettaja aikoo juuri lähteä liikkeelle ja havainnoikin vain vasempaan sivupeiliin varmistaakseen, ettei takaa tulevaa liikennettä ole? Ja samanaikaisesti edestä lähestyykin ohittava giljotiini, joka niistää hengen lapsiperheeltä. 

Tällä kertaa kävi hyvä tuuri ja bussipysäkillä olevan auton kuljettaja huomasi havainnoida myös eteenpäin. Hän lähti liikkeelle heti ohittajan mentyä.

Metsäpätkän jälkeen olen taas vastaavalla peltoaukealla. Vasemmalta, kapeaa peltotietä pitkin, lähestyy henkilöauto, joka on aikeissa kääntyä oikealle, tulosuuntaani. Tästä piittaamatta takaa lähestyvä auto päättää lähteä ohittamaan – siitäkin huolimatta, että yritän varoittaa häntä näyttämällä suuntamerkkiä vasemmalle. Tekee mieli sulkea silmät. Toivon, että peltotieltä tulevan auton kuljettaja ymmärtäisi vilkaista myös oikealle. Ja ymmärtäähän hän – tällä kertaa. 

0:32Ole tarkkana, kun käännyt mökkitieltä oikealle

1:52Vasemmalle kääntymisessä piilee monia vaaroja – myös maantiellä

Voimaa pitää olla – pitääkö?

Usein kuulee ihmisten perustelevan auto- ja moottorivalintojaan sillä, että voimaa pitää olla, jotta voi ohittaa turvallisesti. 

Itse olen aina ajanut suhteellisen pienimoottorisilla autoilla ja päässyt niilläkin ohi turvallisesti. Tämä luonnollisesti edellyttää hieman pelisilmää ohituspaikkojen valintaan, oikeaa ohitustekniikkaa ja ennen kaikkea ohitustarpeen harkintaa. Ohitan vain silloin, kun siihen oikeasti on tarvetta. 

Rohkenenkin omien kokemusteni perusteella väittää, että varsin usein vaarallinen ohitus tehdään juuri tehokkaalla autolla. Tämä on asia, joka on täysin ristiriidassa näiden tehokkaan auton valinneiden esittämien perustelujen kanssa. 

En tiennyt, että lysti on kallista, kun peruuttelin autoa tallista

Liian moni ohitus perustuu liikenteessä hyvään tuuriin. Kun tuuria ei enää jonain kertana ole, ovat seuraukset sen kaltaiset. Helvetin kova kiire loppuu, kun ohittaja ja tämän uhrit pakataan pitkään penaaliin ja upotetaan mullan alle jyrsimään porkkanoita altapäin. 

Simo Salminen totesi jo aikanaan kappaleensa ”Alle lujaa” lopussa, että ”Taitas olla parempi vähä ajatella enste.” Ei ole muuten ollenkaan huono ohje nykyäänkään.

Lisää aiheesta:

Asiantuntija kertoo, mitkä asiat huolestuttavat tällä hetkellä liikenteessäJos ihmiset pitäisivät mielessä nämä kaksi asiaa, olisi liikenteessä kaikilla mukavampaa ja turvallisempaaKommentti: Kaverille ei jätetä – välinpitämättömyys koituu kohtaloksi liikenteessäKommentti: Kun Antti Ammattilainen sai kahvikuppinsa 30 sekuntia nopeamminMitkä ovat yleisimmät virheet, joihin autoilijat sortuvat ohittaessaan?Kommentti: Lomakausi on loppu ja ruuhkat palasivat – tyhmyys tiivistyy
LiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?