Fiat Panda on yksi pienimmistä markkinoille olevista nelivedoista. Sen uusi ahdettu kaksisylinterinen moottori tarjoaa ripeät kyydit ja kaupan päälle hymyn.
Tykkäsimme
- Moottorin ominaisuuksista
- Nelivedosta
Emme tykänneet
- Ohjauksesta
- Moottorin värinöistä
Hinta alkaen 18 890 €
Kolmisylinteriset moottorit ovat yleistyneet nopeasti. Alkuun lähinnä pieniin autoihin tarjolle tulleet ”vajaasylinteriset” moottorit ovat lunastaneet paikkansa, ja niitä on alettu nähdä myös isommissa autoissa. Fiat vie downsizing-trendin vielä askeleen pidemmälle, ja Pandan tehokkaimman mallin keulalta löytyy kaksisylinterinen turbomoottori.
Sylinterien vähentämisellä säästetään etenkin painossa ja materiaaleissa. Tällä on luonnollisesti omat positiiviset vaikutuksensa sekä ajettavuuteen että kulutukseen. Fiatin kaksisylinterinen TwinAir on teholukemiensa osalta lähellä litraisia kolmipyttyisiä.
Kolmisylinterisen moottorin tunnistaa yleensä persoonallisesta äänestä ja sama pätee Fiatin kaksipyttyiseen. Sen papattava ja harva käynti kuuluu selkeästi auton sisälle ja herättää hilpeyttä. Samalla sisälle välittyy myös varsin paljon moottorista peräisin olevaa värinää. Korvakuulolta moottorin pyörimisnopeus kuulostaa huomattavasti todellista alhaisemmalta, joten vaihtojen kanssa saa olla tarkkana, tai kierroslukurajoitin tulee nopeasti vastaan.




