Citymaastureiden luokka on paisunut viime vuosina kuin pullataikina – ja vähän joka suuntaan. SsangYong XLV osuu mittojen puolestan suomalaisten suosikkiluokkaan.
Tykkäsimme
- Tiloista
- Dieselin vahvasta väännöstä
Emme tykänneet
- Hieman muovisesta ohjaamosta
- Dieselin värinöistä ja äänekkyydestä
Suomeen tulo ja hinta vielä auki
Autojen valmistaminen on tänä päivänä melkoista legoilla leikkimistä. Voittajia tuntuvat olevan ne, jotka taikovat samoista palikoista mahdollisimman monta variaatiota. Tämä tiedetään myös Koreassa, josta SsangYong tuo myyntiin nyt piskuiselle Tivolille isosiskon eli XLV:n. Se on takapilariin asti yhtenäinen Tivolin kanssa, mutta uusi perä tekee autosta selvästi haluttavamman perheellisten silmissä – siis käytännöllisesti katsoen.
Auton ulkonäkö sen sijaan jakanee mielipiteitä, sillä yhteisen etuosan lisäksi myös XLV:n akseliväli on sama kuin Tivolissa. Ulkomittojen venyttäminen on tehty siis pelkästään perän ylitystä kasvattamalla. XLV näyttää siis hieman kuin yön yli jaloistaan venähtänyt teini, jonka mittasuhteet eivät ole aivan kohdallaan. Eli ei XLV ruma ole, silmä vain vaatii tottumista.
Ja kuten kaikki perheelliset tietävät, ostopäätöksen ratkaisee monesti sisäinen kauneus, ja sitä XLV:ssä piisaa arjen käytännöllisyyden muodossa. Tavaratilan luukun takaa aukeaa nimittäin todella iso tavaratila, joka ei häpeä mitoissa yhtään farmareille. Tavaratilan perusteella XLV:tä voi pitää enemmänkin tilafarmarina kuin katumaasturina. Tämä on tervetullutta ekstraa katumaastureiden luokkaan.
MIKÄ Tivolin XL-versio eli kompakti 4,44 metriä pitkä katumaasturi, joka näyttää hieman katumaasturin ja tilafarmarin risteytykseltä.
KENELLE Edullisten ja vaihtoehtoisten katumaastureiden suuntaan katselevat. SsangYong on merkkinä yhä eksoottinen Euroopassa. Auton myyntivaltti on tässä kokoluokassa iso tavaratila.
AJETTAVUUS Auton kasvaneet mitat eivät ratin takana juuri tunnu, sillä XLV:n akseliväli on täsmälleen sama kuin Tivolissa. Ainoastaan auton kasvaneen painon tuntee. Ohjaus on tarkahko, mutta ratilta välittyy kovin synteettinen tunnelma. Moottorimelu nousee kierroksia nostettaessa helposti äänekkääksi, ja myös moottorin värinät välittyvät selvästi ohjaamoon. Jousitusmukavuus on periaatteessa kohdallaan, mutta esimerkiksi mukulakivillä ajaminen päästää terävimmät iskut turhan napakasti läpi matkustamoon.
SUORITUSKYKY 115-heppainen diesel 4,44 metriä pitkään katumaasturiin ei ole paljon, mutta kyllä silläkin kerkiää. Eikä tätä autoa ajeta teholla vaan väännöllä. Maksimivoima 300 Nm on käytössä jo 1 500 kierroksen kohdalla. Tarjolla on sekä manuaali- että automaattivaihteisto, ja moottorin sekä auto luonteen takia automaatti on suositeltava. Ilmoitettu keskikulutuslukema on varsin maltillinen 5,1 l/100 km. Bensaversio ei tuo menoon urheilullisuutta sekään; 1,6-litraisessa koneessa on tehoa 128 heppaa eli 13 heppaa enemmän kuin dieselissä, mutta voimaa on selvästi vähemmän.
TILAT Tivolin korin jatkaminen 24 sentillä on kasvattanut tavaratilaa peräti 70 prosentilla. XLV:n kontti vetää takaistuinten selkänoja ylhäällä mojovat 720 litraa. Taittamalla kahdessa osassa kaatuvat takaistuinten selkänojat kasvaa tavaratila 1 440-litraiseksi ja tasapohjaiseksi. Nostokynnys tavaratilan pohjalta on vain pari senttiä – jos tavaratilan pohjan alla on täysikokoinen varapyörä. Se nielee tosin samalla paljon käytännöllistä säilytystilaa välipohjan alta. Ohjaamo on yhtenäinen Tivolin kanssa, eli työn jälki on siisti, mutta kokonaisuus on hieman muovinen. Takapenkillä on hyvät tilat aikuisillekin.
MALLISTO Koeajetun dieselin lisäksi mallistosta löytyy tuore 1,6-litrainen ja 128-heppainen bensakone. Molempien kohdalla perusversiot ovat etuvetoisia, mutta neliveto on saatavilla molempiin moottorivaihtoehtoihin. Molempien vakiovakiovaihteisto on niin ikään manuaali, mutta automaatti on saatavilla. Bensakoneen kohdalla neliveto on toki aina automaattivaihteinen.
SsangYong XLV e-XDi160 Aut.
Moottori 1 597 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 85 kW (115 hv) / 3 400-4 000 r/min
Vääntö 300 Nm / 1 500-2 500 r/min
0-100 km/h 12,0 s
Huippunopeus 170 km/h
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 131 g/km
Mitat Pituus 4 440 mm, leveys 1 798 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 2 600 mm
Tyhjäpaino 1 505 kg
Tavaratila 720-1 440 l
Uusimmat
-
17:38
MTV seuraa: SM-liigan 3. finaali Tampereella – Pelicans jo tukalassa paikassa, auttavatko merkittävät liikkeet?
-
17:33
Täysi dopingkaaos Pariisin kesäolympialaisten alla – "Luottamus tuhoutunut"
-
17:19
Islannista kuuluu hurjia – olympiavoittaja leiskautti yli ME-lukemien
-
16:45
Salkkarit-tähti yllätti ja räjäytti pankin euroviisukappaleella – Töllötuomarit: "Uskomaton suoritus!"
-
16:40
Lääkäriyritykset: Hyvinvointialueille porkkanaa, mikäli hoitotakuu pysyy kahdessa viikossa
-
16:38
Ukrainassa taistellut mies syytettynä laajassa huumejutussa – syyttäjän mukaan rikoshyöty 1,4 miljoonaa euroa
-
16:34
Jutta Leerdam, 25, sai "puukosta selkään" – megatähdelle jyristiin: "Nämä ovat seuraukset"
-
16:33
EU-parlamentti puolsi yrityksille uusia velvoitetta ihmisoikeuksista ja ympäristöstä
-
16:26
10-vuotias poika kuoli auraustraktorin alle Kauniaisissa – rikosnimikkeet koventuivat
-
16:25
Kukkakauppiaat syyttävät seurakuntia hautajaiskukkaperinteen häviämisestä: "Surevat ihmiset kertovat ihmeissään..."
-
16:16
Laatuongelmien kanssa kamppaileva Boeing hidasti tuotantoaan alkuvuonna
-
16:08
Eduskunta käsitteli nikotiinipussien tiukempaa sääntelyä ja vapettamisen kieltämistä alaikäisiltä
-
15:54
Valioliigaseurassa raiskausepäily – kaksi pelaajaa otettu kiinni
-
15:47
Israel iskenyt yli 50 kohteeseen Gazassa – YK vaatii joukkohautojen tutkimista
-
15:45
Lukiolaiset marssivat ulos oppitunneilta vastustaakseen hallituksen leikkauksia: "Tämä ei meille käy"
-
15:39
Eduskunta puuttui Maria Ohisalon jakamiin esitteisiin – "Jos faktojen esittäminen on kiellettyä, pidän sitä erikoisena"
-
15:30
Tiesitkö? Mad Men -tähden käsi koristaa American Beauty -elokuvan julistetta
-
15:29
Heikko ostovoima hidastaa elintarviketeollisuuden kasvua – kuluttajat nuukailevat ruokaostoksilla
-
15:21
Aron Kiviharjun lähtö TPS:stä herätti hämmennystä: "Minulla oli syyni"
-
15:20
Suomi voi joutua rakentamaan rinnakkaisjärjestelmän palautuspulloille – EU-parlamentti puoltaa uusia sääntöjä pakkausjätteille
-
Lataa lisää