Mainos

Koeajossa Mercedes-AMG A 35 4Matic – suloisen tasapainoinen baby-AMG

Mercedes esitteli keväällä uuden A-sarjalaisen ja luonnollisena osana mallistoon kuuluu myös AMG. Tällä kertaa luvassa on isompien sisarmallien tavoin kaksi eri teholuokkaa, ja pääsimme tutustumaan ensimmäisten joukossa niistä pienempään.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Voimalinjasta
  • Äänistä

Emme tykänneet

  • Takatiloista
  • Ohjauspyörän ajotilavalintanappien halvasta ilmeestä

Hinta ei tiedossa (julkaistaan tammikuussa)
Hinta alkaen Saksassa 47 529 €

Niin sanottujen hothatchien, eli kompaktien sporttien, tarjonta on laajentunut muutamien vuosien aikana. Samalla etenkin premium-valmistajien keskuudessa, vaikka sellaista ei ehkä julkisesti myönnettäisikään, on alkanut tehokilpailu. Kun Mercedes esitteli vuonna 2013 A 45:n, nousi se 360 hevosvoimallaan luokkansa tehokkaimmaksi sportiksi. Tämän jälkeen BMW esitteli 370-hevosvoimaisen M2:n, jonka perään Audi toi RS3:n keulalle 400-hevosvoimaisen voimanlähteen. BMW on kerennyt nokittaa jo 410-hevosvoimaisella M2:n erikoisversiolla ja Mercedes-AMG:n suunnalta kuultujen huhujen perusteella uuden A 45:n keulalta löytyy yli 400 hevosvoimaa.

Jo edellisen mallin korkea teholukema ja sitä kautta hieman korkeaksi karannut hinta on varmasti säikäyttänyt osan potentiaalisista asiakkaista muille merkeillä. Useilta kilpailijoilta, kuten kahdella edellä mainitulta, löytyy noin 300 hevosvoiman teholuokkaan sijoittuva versio perusmalliston ja tehokuninkaan väliin. Myös tehtaan saama palaute on ollut saman suuntaista, ja valmistaja uskoo vahvasti A 35:lle olevan tilausta.

Ulkonäöllisesti A 35 4Matic on varsin lähellä AMG Line -varustelua. Tarkkasilmäinen erottaa auton kuitenkin maskin kaksiripaisesta vaakalistasta, jarruista ja perän tuplaputkista kyseessä olevan jotain muuta kuin pelkkä ulkonäköpaketti. Koeajoauton Edition 1 -lisäpaketti tuo hieman lisää erottautuvuutta ulkonäköön lisäilmanohjaimien muodossa. Sisätiloissa uuden A-sarjan raikas ilme on saanut parikseen AMG-palikoita istuimien, ohjauspyörän sekä uuden grafiikan saaneen mittariston muodossa.

Mercedes-AMG:n malliston viime aikainen ripeä laajentuminen on saattanut herättää perinteitä kunnioittavien keskuudessa nurinaa. Aikaisemmin AMG-versiot olivat yksiselitteisesti malliston lippulaivoja, mutta nyt useimmista malleista on tarjolla vähintään kaksi erilaista tehoversiota. A 35:n kohdalla saattaa herätä epäilyksiä auton tarjoamasta fiiliksestä, sillä esimerkiksi moottori ei ole täysin AMG:n omaa käsialaa, vaan se pohjautuu A 250 -mallissa nähtyyn M 260 -moottoriin. Toki kone on kokenut muutoksia, mutta takavuosien moottorirakentamisen perinteet eivät enää nykyisillä tuotantomäärillä ole järkevää.

Perinteistä AMG-tunnelmaa

Viime aikojen kokemukset myös muista niin sanotuista AMG:n välimalleista ovat olleet positiivisia yllätyksiä, joten odotukset lievästä skeptisyydestä huolimatta ovat varsin korkealla. Auton käynnistys tapahtuu sivistyneesti ilman suurempi showta. Putkisto on varustettu aktiivisella läppäjärjestelmällä, ja käynnistys tapahtuu aina hiljaisessa tilassa. Putkistolle ei ole erillistä painiketta, vaan sen toiminta liittyy aina ajomoodiin.

A 35 tuntuu ensimetreistä lähtien jämäkältä olematta kova. Perusasetuksena toimivalla Comfort-ajotilalla sekä moottori että vaihteisto toimivat korostuneen pehmeästi, mutta toki hieman syvemmälle kaasua painettaessa auto myös liikahtaa vaivattomaan tahtiin. Iskunvaimennuksen pehmein asetus tuntuu hyvältä kompromissilta heikommallakin pinnalla.

Sport-asetukselle siirryttäessä kaikki osa-alueet terävöityvät hieman. Auto tottelee kuljettajan käskyjä tarkemmin ja suurimman eron tekee herkemmin pienemmälle vaihtava vaihteisto. Samalla myös putkistosta alkaa kuulua AMG:lle tyypillistä höpinää. Sport-asetus ei kuitenkaan missään tapauksessa mene liian raa’aksi ja se soveltuu vielä hyvin hauskuutta korostavaan ajeluun.

Seuraavana pykälänä oleva Sport+ puolestaan alkaa olla katuajoon hieman epämiellyttävä. Moottorin kierrosluku pysyy jatkuvasti ylhäällä tarjoten nopeaa reagointia, ja ääniin saadaan pykälä lisää pauketta. Alustan jäykin säätö ei tuo juuri lisäviihdettä katuajoon, vaan soveltuu parhaiten sileällä pinnalla nautiskeluun.

Omaan käteen parhaan kokonaisuuden saa koottua Individual-ajoasetuksen taakse. Sport+-ajoasetuksen terävä kaasunvaste ja maukkain äänimaailma miellyttää, joten se toimii hyvänä lähtökohtana. Jotta moottorin kierrosluku pysyisi järkevänä ja äänistä saa esimerkiksi moottorijarrutuksella kaiken irti, kannattaa vaihteisto puolestaan kytkeä manuaalitilaan. Alustan osalta puolestaan koeajoympäristössä pehmein asetus toimi hyvin, mutta ohjauksen jämäkämpi asetus miellyttää luonnollisemmalla tuntumallaan. Valinnanvaraa siis löytyy monenlaisiin mieltymyksiin.

Uusi A 35 4Matic ei ole mikään turha välimalli, vaan aitoa AMG-fiilistä tarjoava tasapainoinen sportti. Suorituskyky on tieliikenteeseen vähintäänkin riittävä, ja eroa perusmallistoon kertyy riittävästi. Kaikille tämä ei varmasti tule riittämään, ja heitä varten onneksi on luvassa A 45 4Matic, jota kyllä mekin odotamme jo mielenkiinnolla.

MIKÄ Uusi kaikkien aikojen edullisin AMG-malli.

KENELLE Fiilistä arvostavalle kompaktia sporttia etsivälle.

AJETTAVUUS Uuden sukupolven A-sarjalaisen perusmallit ovat varsin näppäriä ajettavia, joten lähtökohta pikku-AMG:llä on hyvä. Alustaa on säädetty komponentteja myöten vastaamaan nousseita tehovaroja, ja esimerkiksi poikittaista jäykkyyttä on parannettu lisätuilla, minkä lisäksi esimerkiksi ohjaus . Säädettävällä iskunvaimennuksella varustettuna A 35 4Matic miellyttää ensimetreiltä lähtien. Olemus on jämäkkä, mutta ei kova, ja kokonaisuus vakuuttaa tarkkuudella sekä vaivattomalla olemuksella. Kuljettajan ja auton välille syntyy nopeasti luottamus, ja Aakkosella on nautinnollista kurvailla mutkaisilla teillä. Pidon rajoilla auto alkaa aliohjautumaan hillitysti, mutta tilanteen saa korjattua kaasua keventämällä. ESP:n säätö on kolmiportainen, joista ensimmäinen pitää auton varsin tiukassa narussa, keskimmäinen asetus sallii lievää luistoa, ja viimeisenä kaikki on vain kuljettajan hallussa. Valmistaja on kiinnittänyt paljon huomiota myös nelivedon toimintaan, ja myös ESP:n asetukset vaikuttavat voiman jakamiseen taka-akselille. Tällä on pyritty ja myös onnistuttu vähentämään aliohjautumista, mutta etuvetopohjaisuus tulee edelleen esille tiukoissa paikoissa.

SUORITUSKYKY Hieman yli 300 hevosvoimaa on tällä hetkellä varsin yleinen teholukema tämän luokan autoille. Eikä ihme, sillä tällainen teho tarjoaa juuri sopivan rivakan suorituskyvyn menemättä liiallisuuksiin. AMG:n tapauksessa moottori vääntää tasaisesti läpi alueen ja vaihteiston toimintaa on hiottu edellisen sukupolven A 45:ttä ripeämmäksi. Kokonaisuutta leimaa ajettavuuden tavoin helppous ja tasapainoisuus, ja nelisylinteriselle hienoksi saatu äänimaailma kruunaa tunnelman.

TILAT A-sarjalainen tarjoaa etumatkustajille hyvät oltavat. Kuljettajan paikalta löytyy erittäin laajat säätövarat, ja voimakkaasti muotoillut istuimet tarjoavat hyvän tuen vauhdikkaammassakin ajossa. Uudesta ohjauspyörästä löytyy hyvin ajamiseen liittyvät säädöt, mutta muovinen ja halvan näköinen toteutus hyppää ikävästi silmillä. Takapenkillä puolestaan kaipasi lisää etenkin reisitukea, eikä sivuttaistukeakaan ole liiaksi tarjolla. Tavaratila edustaa luokassa keskimääräistä suoritusta.

MALLISTO A 35 4Matic on uusi lisäys A-sarjalaisen mallistoon, ja se sijoittuu nimensä mukaisesti perusmalliston ja tehokkaamman A 45:n väliin. Isoveljen tavoin uusi pikku-AMG on aina automaattivaihteinen ja varustettu nelivedolla. Suomen hinnoittelu julkaistaan alkuvuodesta, ja se tulee myös ratkaisemaan pitkälti auton kaupalliset mahdollisuudet.

Mercedes-AMG A 35 4Matic Edition 1
Polttomoottori
1 991 cm3, R4 turbo
Teho 225 kW (306 hv) / 5 800 r/min
Vääntö 400 Nm / 3 000–4 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,7 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 7,4 l/100 km
CO2-päästöt 167 g/km (NEDC)
Mitat Pituus 4 436 mm, leveys 1 797 mm, korkeus 1 405 mm, akseliväli 2 729 mm
Omamassa 1 480 kg
Perävaunumassa jarruin Ei tiedossa
Tavaratila 370-1 210 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.