Mainos

Mercedeksen uusi pienokainen vakuuttaa – ”miksei tämmöistä ole ollut ennen”

Mercedes-Benz esitteli uuden neljännen sukupolven A-sarjalaisen viime viikolla. Yksi uutuuden mielenkiintoisimmista ominaisuuksista on täysin uudistunut multimediajärjestelmä, joka tunnetaan nimellä MBUX.

Autoilun trendeistä puhuttaessa katumaasturit ja sähköistyminen ovat tärkeässä roolissa. Kun pureudutaan enemmänkin auton käytettävyyteen nousevat multimediajärjestelmät ja niiden käyttöliittymät jatkuvasti suurempaan rooliin. Ominaisuuksia alkaa olla niin paljon, että käyttöliittymä on ratkaisevassa roolissa käyttömukavuuden kannalta.

Kosketusnäytöt ovat vallanneet autojen ohjaamot viimeisen vuosikymmenen aikana. Saksalaiset premium-valmistajat pitäytyivät pitkään erilliselle pyöritettävällä kiertokytkimellä varustetuissa järjestelmissä, mutta nyt myös näissä kosketusnäytöt ovat alkaneet yleistyä muiden käyttötapojen rinnalla. Kosketusnäytön eduksi voidaan lukea monissa tilanteissa mahdollisuus intuitiiviseen käyttöön, mutta auton ollessa liikkeellä etenkin epätasaisella alustalla haluttuun kohtaan osuminen on kovin haastavaa.

Kaiken huomioivan järjestelmän kehittäminen ei ymmärrettävästi tapahdu hetkessä. Auto on ympäristönä haastava ja kuljettajan keskittymisen häiriöt olisi suotavaa pitää minimissään. Tässä vaikuttavat etenkin käyttöliittymän intuitiivisuus, mutta myös luettavuus mikä pitkälti muodostuu kuvakkeiden selkeydestä ja asettelusta.

Mercedes-Benzillä on ollut käytössä pitkään nimellä Comand toimiva järjestelmä. Tämän uusin versio nähtiin vuonna 2016 esitellyn uuden E-sarjalaisen yhteydessä, ja nyt samainen käyttöliittymä löytyy myös lippulaiva S-sarjasta. Nyt kuitenkin uusi A-sarja lyö valmistajan kovimmat kortit pöytään täysin uuden MBUX-multimediajärjestelmän muodossa. Lyhenne tulee sanoista Mercedes-Benz User Experience.

Täysin uusi käyttökokemus

Ulkonäöllisesti A-sarja ottaa mallia valmistajan isommista malleista. Auto on aina varustettu kahdella näytöllä, ja varusteversiosta riippuen ohjaamosta löytyy kaksi 7-tuumaista näyttöä, yksi 7-tuumainen ja yksi 10,25-tuumainen, tai parhaimmillaan isoja 10,25-tuumaisia näyttöjä on kaksi kappaletta. Erona kuitenkin sisarmalleihin on näyttöjen niin sanottu vapaa asettelu ilman yläpuolista lippuu, mikä tekee kokonaisuudesta varsin raikkaan ja ilmavan näköisen. Esittelyn yhteydessä pääsimme tutustumaan viimeksi mainittuun Widescreen Cockpit -järjestelmään.

Molempien näyttöjän grafiikka on erittäin tyylikästä ja toiminta sulavaa. Mittaristonäyttöä käytetään ohjauspyörän vasemmasta puolasta löytyvällä kosketuspainikkeella isompien sisarmallien tapaan. Vaihtoehtoisten mittaristojen tyyliä on hiottu ja erot tyylien välillä ovat isommat. Lisäksi valikkorakenteita on yksinkertaistettu, mikä tekee käytöstä intuitiivisempaa.

Keskeltä löytyvää näyttöä puolestaan voi käyttää kolmella eri tavalla. Kuljettaja pystyy selaamaan valikkoja isompien sisarien tapaan ohjauspyörän oikeasta puolasta löytyvällä kosketuspainikkeella. Aiemmin keskikonsolista löytyvä rulla puolestaan on korvattu lisävarusteisella kosketuslevyllä, jonka laidoilta löytyy muutamia pikapainikkeita. Mercedekselle uutena ominaisuutena näyttö tukee myös kosketusta.

Suurin mielenkiinto kuitenkin kohdistuu kosketuslevyyn. Kosketusnäyttöjen kohdalla on olemassa tunnetusti ongelmia etenkin epätaisella alustalla, ja esimerkiksi Suomessa harvoin on kovin sileää ajoalustaa tarjolla. Automaailmassa on nähty myös muutamia kosketuslevykokeiluja, mutta nämä eivät ole osoittautuneet käytettävyydeltään kovin toimiviksi. Harmi niiden kannalta, sillä Mercedes näyttää nyt, miten homman olisi aina pitänyt toimia. Erikseen näytöllä liikkuvan kursorin sijaan liike kosketuslevyllä näkyy liikkeinä kuvakkeesta tai valikosta toiseen. Visuaalisen palautteen lisäksi kosketuslevyltä tulee tuntopalaute, mikä helpottaa hahmottamista ja vähentää tarvetta keskittyä pelkästään näytön tapahtumiin. Tarjolla on näiden lisäksi äänipalaute.

Kokonaisuutena käyttökokemus on ensimmäisistä pyyhkäisyistä lähtien suorastaan yllättävän luonnollinen. Autoissa on pitkään jouduttu sietämään grafiikoiltaan vain auttavia ja käyttöliittymiltä tönkköjä ja hitaita järjestelmiä esimerkiksi älypuhelimiin tai tablet-tietokoneisiin verrattuna. A-sarjalaisessa hetken istumisen jälkeen nousee väistämättä mieleen kysymys, miksei tämmöistä ole ollut ennen tarjolla minkään luokan autossa.

Kuvat: Mikko Autio ja valmistaja

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.