Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Audin oodi viisisylinterisyydelle – koeajossa Audi TT RS

Julkaistu 02.03.2017 21:35
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Automarkkinoilla on paljon hyviä tuotteita, mutta persoonallisuutta saisi olla enemmänkin tarjolla. Audin uudistettu viisisylinterinen turbomoottori kulkee onnistuneesti omia polkujaan.

Tykkäsimme

  • Suorituskyvystä
  • Äänistä

Emme tykänneet

  • Ohjauksen lievästä tunnottomuudesta
  • Perän vikuroinnista jarrutuksissa

Ei hinnoiteltu

Downsizing on ollut viime vuosina automaailman trendi. Valmistajia ohjaa NEDC-kulutusmittaus ja pyrkimys mahdollisimman pieniin kulutus- ja päästölukemiin. Se kuinka paljon käytännön kulutukset ovat muuttuneet, onkin sitten eri asia.

Onneksi kaikkea ei ole kuitenkaan uhrattu taloudellisuuden takia. Audi jatkaa hienon 2,5-litraisen viisisylinterisen turbokoneen käyttöä kompaktin kokoluokan tehomalleissaan, ja ensimmäisenä uudistuneen moottorin keulalleen sai uusi TT RS. Moottori on kokenut varsin paljon sisäisiä muutoksia, ja on nyt kasvaneiden teholukemien lisäksi noin huomattavasti edeltäjäänsä kevyempi. Edeltäjästään poiketen vaihteistona toimii aina seitsemänportainen kaksoiskytkinautomaatti, mutta voima välitetään edelleen kaikille neljälle pyörälle.

Kolmannen sukupolven TT itsessään on jo vanha tuttu, mutta auto on luonnollisesti käynyt läpi RS-merkin vaatimia muutoksia. Keulan ilmanottoaukot ovat suuremmat ja vanteiden takaa pilkistävät suuremmat jarrut. Perän ilmettä hallitsee kiinteä takaspoileri ja RS-tyyliin kaksi iso pakoputken ulostuloa. RS-logoja löytyy myös sisätiloista, eikä auton mallimerkintä jää epäselväksi.

Ensimmäinen oikea positiivinen yllätys ampaisee ilmoille käynnistyspainikkeen painamisen myötä. Se kuulostaa hyvältä! Jo tyhjäkäynnillä bassovoittoinen äänimaailma kielii keulalta löytyvän jotain hieman spesiaalimpaa. Liikkeelle päästään vaivattomasti, ja vakiona oleva kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä hienosti. Muutenkin TT RS on helppo ja vaivaton matkakumppani, eikä voimavarat ole huonontaneet arkiominaisuuksia. Toki alusta on varsin jämäkkä ja epätasaisuudet välittyvät ohjaamoon, mutta toiminta ei mene häiritsevän puolelle.

Toinen luonne paljastuu kaasua syvemmälle poljettaessa. TT RS liikahtaa sataseen alle neljässä sekunnissa, joten kyseessä on varsin ripeä urheiluauto. Pääsimme myös ajamaan muutamia ratakierroksia, joiden myötä auton todellinen suorituskyky saatiin esille. Aivan äärirajoille viedessä autosta puutuu viimeisin tarkkuus, mutta tämä on hyväksyttävä kompromissa, kun huomioi auton arkiominaisuudet.

Kokonaisuutena kolmannen sukupolven Audi TT on helppo vaihtoehto urheiluautoksi. Jos perusmallin kliinisyys ja saksalainen täsmällisyys nousevat häiritsevään rooliin, kannattaa kurkistaa RS:n suuntaan. Sen keulalta löytyvä hieno viisisylinterinen tuo kattaukseen lisäannoksen menohaluja sekä persoonallisuutta, eikä tuo hymyn huulille saava äänimaailmakaan liiemmin häiritse.

MIKÄ Audin sportti-coupén tehoversio.

KENELLE Nopeutta ja viisisylinterisyyttä arvostavalle.

AJETTAVUUS Muistikuvat edeltäjästä tuovat mieleen turhan voimakkaan aliohjautumisen, mutta siitä on varsin hyvin päästy eroon. Auto etenee pidon rajoille saakka hyvin tasapainoisesti, mutta pitävällä alustalla sähköhydraulisesti toteutettu nelivetojärjestelmä ei juurikaan mahdollista leikittelyä. Ajettavuus on kokonaisuudessaan tarkka, mutta tuntuma etenkin ohjaukseen jää turhan etäiseksi. Ohjauksen heikko palaute myös korostuu radalla täysjarrutuksissa, jolloin perä elää yllättävänkin paljon, eikä tunnoton ohjaus auta auton pitämisessä suorassa. Koeajoauto oli varustettu vakioalustalla, ja se itsessään toimi hyvin erilaisissa olosuhteissa. Lisävarustelistalta voi poimia myös säädettävällä iskunvaimennuksella varustetun alustan.

SUORITUSKYKY TT RS:ssä on voimaa, eikä se liene ollut epäselvää kenellekään. 400 hevosvoimaa kompaktissa Coupéssa tarjoavat oikean urheiluauton suorituskyvyn. Kadulla automaattivaihteisto pitää kierrokset hyvin matalana ja äänimaailma on bassovoittoinen. Kierrosten noustessa moottori tarjoaa viisisylinteriselle tyypillistä kurnuttavaa äänimaailmaa, mutta etenkin moottorijarrutuksella on aavistuksen verran turhaa teatraalisuutta. Ratakierroksilla puolestaan TT RS osoitti olevan käytännössä valmis laite ratapäiville sopivalla rengastuksella varustettuna.

TILAT Kuljettajan paikka ei juurikaan eroa perus-TT:stä, joten siellä voi jälleen kerran todeta kaiken olevan kohdallaan. Eniten totuttelua vaatii keskusnäytön puuttuminen, ja kaikki toiminnot hoidetaan kuljettajan mittariston kautta. Takapenkit ovat lähinnä muodollisuus, mutta ne kaatamalla tavaratilaa tulee urheiluautolle kiitettävät yli 700 litraa.

MALLISTO Audi TT on Suomessa tarjolla 1,8- ja 2,0-litraisilla bensaturboilla (180-230 hv). Näiden yläpuolella on TTS-mallimerkinnällä kulkeva malli, joka 310 hevosvoimaa. RS löytyy malliston kärjestä muiden mallien tapaan sekä kovakattoisena että kaksipaikkaisena avona.

Audi TT RS Coupé
Moottori
2 480 cm3, R5 turbo
Teho 294 kW (400 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 480 Nm / 1 700-5 850 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Sähköhydraulisesti ohjattu neliveto
0-100 km/h 3,7 s
Huippunopeus 250 (280) km/h
EU-kulutus 8,2 l/100 km
CO2-päästöt 187 g/km
Mitat Pituus 4 190 mm, leveys 1 830 mm, korkeus 1 340 mm, akseliväli 2 502 mm
Omamassa 1 440 kg
Tavaratila 305-712 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio
Video: Audi ja Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Koeajossa Audi RS 4 Avant – riittävän ripeä perhefarkkuKoeajossa Lexuksen iso coupé – todellinen tyyliniekkaKoeajossa Mercedes-AMG A 45 4Matic – pieni mutta pippurinenKoeajossa Golfin tehokkain katuversio – R niin kuin RajuBaijeri pistää parastaan – koeajossa BMW:n M-perheen uusin jäsenKoeajo: Audi R8 V10 plus – suorituskyvyn huipentuma
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen