Volvon V40-malliin ilmestyi mielenkiintoinen neliveto-automaattiyhdistelmä uudella Drive-E T5 turbomoottorilla.
Tykkäsimme
- Pienistä päästöistä
- Neliveto–automaattiyhdistelmästä
Emme tykänneet
- Hinnasta
- Vanhahtavaa viihdejärjestelmää
Volvon keulalla on nähty viime vuosina kirjava joukko eri valmistajien tekemiä voimanlähteitä. Takana on pitkä taival vanhoja 5-sylinterisiä moottoreita ja PSA-Ford-yhteistyön dieseleitä. Volvon viimeisestä ikiomasta moottorista on kulunut yli kaksi vuosikymmentä, joten kyseessä on iso virstanpylväs ruotsalaismerkille. Ylpeyden aihetta lisää se, että moottorit on suunniteltu ja tehty ruotsissa.
Uudesta moottoripaletista ajoimme aikaisemmin ulkomailla D4-dieselmoottorin (181 hv) ja malliston yläpäästä löytyvän kaksoisahdetun T6:n (306 hv). Nyt vuorossa oli kotimaan koeajo Volvo V40 Cross Countrylla, joka oli varustettu uudella Drive-E T5 -moottorilla.
Aikaisemmin T5–mallimerkinnällä varustettu voimanlähde oli viisisylinterinen ja iskutilavuudeltaan 2,5-litrainen. Uuden moottorin myötä iskutilavuutta on kutistettu kahteen litraan ja sylintereitä on yksi vähemmän. Sen myötä kulutus on laskenut peräti 2,4 litraa sadalla kilometrillä. Vastaavasti CO2-lukema on pudonnut 57 grammalla. Pienentyneisiin päästöihin ovat osaltaan vaikuttaneet uudet vaihteistot. Automaatin yhteydessä käytetään täysin uutta Aisanin valmistamaa 8-lovista automaattia.


