Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Subaru Levorg – tasainen puurtaja

Julkaistu 10.01.2016 22:03
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Subaru on valtamerkkeihin nähden pieni peluri Euroopan markkinoille. Levorgilla haetaan omaa osuutta keskikokoisten perhefarkkujen markkinoista.

Tykkäsimme

  • Moottorista
  • Tasapainoisuudesta

Emme tykänneet

  • Mallivalikoiman puutteesta
  • Alustan pintakovuudesta

Hinta alkaen 35 999 €
Koeajoauto 37 942 €

Tutustuimme Levorgiin syksyllä Ruotsin maaperällä. Siellä Legacyn korvaava malli antoi itsestään varsin sporttisen vaikutelman. Autoa oli mahdollisuus kokeilla myös radalla ja sen perimät geenit Subarun urheilullisimmasta WRX STI:stä eivät jääneet huomaamatta. Nyt Suomessa maltillisemmalla rengastuksella ajettuna ajotuntuma jäi hieman etäisemmäksi. Alustan jämäkkyys puolestaan tuli rajumpana esiin, ja aavistus lisämukavuutta ei tekisi autolle pahaa.

Levorgin pellin alta löytyy meidän markkinoilla uusi 1,6-litrainen turbokone. Subarun perusmalleissa käytettiin pitkään vapaasti hengittäviä moottoreita, jotka jäivät ominaisuuksiltaan kilpailijoiden jalkoihin. Uudella moottorilla Subaru pääsee lähemmäs pahimpia kilpailijoita. Valitettavasti viralliset kulutuslukemat kuitenkin ovat varsin kovat, mikä näkyy suoraan autoverossa.

Galleria

Ominaisuuksiltaan moottori on tasainen puurtaja. Vääntöalue on lähes dieselmäisen laaja, eikä CVT-tyyppinen vaihteisto nosta kierroksia normaalissa ajossa turhan korkealla. Aivan ylärekisterissä meno on hieman puutuneen tuntoinen, mutta normaalissa ajossa kierrokset harvoin nousevat niin ylös. Hieman kovemmassa kiihdytyksessä moottorin ääni kuuluu selkeästi sisään ja portaattomalle vaihteistolle tyypilliseen tapaan kierrokset pysyvät jatkuvasti korkealla. Täyskaasukiihdytyksessä puolestaan Subaru on kuluttajien palautteen perusteella ohjelmoinut käytettäväksi pykälät, joita pystyy halutessaan käyttämään myös normaalissa ajossa ohjauspyörän takaa löytyvillä vaihtolavoilla.

Tiloiltaan Subaru on hyvin kilpailijoiden tasolla. Edessä on tukevat istuimet ja ainakin allekirjoittanut saa ajoasennon sopivaksi. Keksikonsolista löytyy kosketusnäyttö viihdejärjestelmien ja navigaattorin käyttöön. Kojelaudan päällä on merkin muistakin malleista tuttuun tapaan ilmastoinnin ja ajotietokoneen näytöt. Hetken totuttelun jälkeen kaikki kuitenkin tuntuu loogiselta ja toimivalta, ja autoon on helppo kotiutua.

Uusi Levorg hoitaa tehtävänsä perhefarkkuna tasaisen harmaasti, kuten monet kilpailijansakin. Subarun suurimpana heikkoutena on mallivalikoiman puuttuminen, sillä Levorg on tarjolla vain tällä voimalinjalla. Dieselneliveto olisi tässä hinta- ja kokoluokassa mielenkiintoinen vaihtoehto Volkswagen-konsernin tuotteiden rinnalle. Vastaavaan hintaluokkaan osuvat esimerkiksi nelivetoinen bensaturbolla varustettu Golf Alltrack ja samalla moottorilla varustettuna Skoda Octavia nelivetoisena. Näitä molempia malleja saa myös dieselmoottorin ja nelivedon yhdistelmällä, mikä on etenkin paljon ajavalle järkevämpi vaihtoehto.

Subaru Levorg 1.6 GT-N CVT

Moottori 1 600 cm3, B4 turbo
Teho 125 kW (170 hv) 4 800-5 600 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 800-4 800 r/min
Vaihteisto CVT-automaatti
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 6,9 l/100 km
CO2-päästöt 159 g/km
Mitat Pituus 4 690 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 485 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 606 kg
Tavaratila 522-1 446

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Koeajossa uuden sukupolven Subaru – tuttu ja turvallinen valintaKoeajossa Subarun kestosuosikki – karskin kuskin valintaKoeajossa Golfin tehokkain katuversio – R niin kuin RajuKoeajossa nelivetoinen perhefarkku Seatin tapaan – 300 hevosvoimaa ja 4,9 sekuntia sataseenPeugeotin paluu hauskuuden äärelle – kova haastaja GTi-luokkaanKoeajo: Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet – turbon magiaa
SubaruAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Subaru
  • 13.04.202412:35
    MM-ralli

    Voiko tämä huikea MM-ralliunelma toteutua? Ikonisen autovalmistajan pomolta herkullisia kommentteja

  • 03.02.202110:53
    Autot

    Duunari tuupattiin bussin alle – Subarun takaisinkutsusta syytetään yhtä ainoaa työntekijää

  • 05.01.202106:25
    Autot

    Tässähän vallan herkistyy: Autovalmistajat haastettiin sanomaan kivoja asioita pahimmista kilpailijoistaan – "Näytätte ihan hyviltä 101-vuotiaiksi"

  • 25.12.202016:02
    Autot

    Legendaarinen rallibrändi hyppää sähköautoaikaan – lainaa ison osan uudesta tekniikasta kilpailijalta

  • 14.01.202006:12
    Autot

    Subarulta selitys härskisti nimetylle FUCKS-erikoismallille: "Sanomattakin on selvää, että..."