Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: SsangYong Tivoli – ei turhia temppuja

Julkaistu 15.11.2015 19:00
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

SsangYong on Suomessa vielä varsin tuntematon merkki. Kahden vanhan mallin rinnalle tulee nyt tarjolle pienten autojen luokkaan sijoittuva Tivoli.

Tykkäsimme

  • Voimalinjan toiminnasta
  • Tiloista

Emme tykänneet

  • Epävakaudesta maantiellä
  • Resonanssiäänistä
  • Ohjaamon ergonomiasta

Hinta alkaen 19 990 €
Koeajoauto 28 990 €

Suomalaisille uusi automerkki SsangYong rantautui meille maaliskuussa. Tällä korealaisella merkillä on kuitenkin pitkä historia autojen valmistamisesta, joten kyseessä ei ole sinänsä uutuusmerkki. SsangYong avasi Euroopan markkinat kahdella katumaasturilla ja nyt mallisto saa täydennystä pienemmästä crossover-tyylisestä tulokkaasta.

SsangYong Tivoli on sisarmalliensa tavoin maastohenkinen ja auto on saatavissa myös nelivetoisena. Pellin alta löytyy valmistajan omaa työtä olevat moottorit ja vaihteistoksi on tarjolla kuusipykäläinen manuaali ja perinteistä tekniikkaa edustava automaatti.

Sisätilojen osalta laatuvaikutelma ei ole luokkansa kärkeä ja ennen kaikkea ergonomiaan toivoisi parannusta. Nyt esimerkiksi ratin etäisyyssäädön puute jättää ajoasennon vajavaiseksi. Sinänsä varustelutaso on hyvä eikä parhaan varustetason kanssa jää kaipaamaan mitään erikoisuuksia. Malliston osalta on mielenkiintoista, ettei parasta varustetasoa saa dieselmoottorin yhteydessä manuaalivaihteiseen tai nelivetoiseen malliin.

Tivoli ei tarjoa kaikkein uusimpia villityksiä, vaan se hoitaa hommansa perusautona. Koeajoauton tapauksessa ollut automaattivaihteisto nostaa kulutusta suhteellisesti melko paljon, minkä myötä myös autovero ja auton kokonaishinta nousevat varsin korkeaksi.

MIKÄ Alkuvuodesta Suomeen rantautuneen korealaismerkin uusin malli.

KENELLE SsangYong tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon esimerkiksi käytetylle autolle. Hyvä varustelu ja viiden vuoden takuu ovat hyviä myyntivaltteja.

AJETTAVUUS Tivoli ei ole ensimmäinen vaihtoehto mutkapätkien nautiskeluun. Perusasetukseltaan se on mukava, mutta terävät saumat tuntuvat varsin selkeästi korin tärähtelynä. Moottoritienopuksissa meno alkoi olla epävakaata, mikä voi johtua osittain myös korkeaprofiilisista kitkarenkaista. Häiritsevin tekijä on kuitenkin ohjaustunnon puute, mitä edes säädettävä ohjausvaste ei juurikaan paranna.

SUORITUSKYKY Vääntävä dieselmoottori kuljettaa pientä Tivolia varsin vaivatta. Vaihteisto on mukavuuspainotteinen ja se jättää hieman vanhahtavan vaikutelman leppoisen rauhallisella vaihtamisellaan. Kokonaisuus on kuitenkin riittävä normaaliin arkiliikenteeseen.

TILAT SsangYongin pienokainen tarjoaa suhteellisen hyvät tilat ulkomittoihinsa nähden. Edessä on hyvin tilaa, mutta ergonomia ei ole paras mahdollinen puutteellisten säätövarojen vuoksi. Taakse mahtuu helposti kaksi aikuista ja laukut mahtuvat syvään tavaratilaan.

MALLISTO Tivoli on uusin ja pienin auto SsangYongin mallistoon. Sitä on saatavissa dieselmoottorin lisäksi 1,6-litraisella ja 128-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Varustelutasoja on kaksi, joista ajossakin ollut Quartz sisältää muun muassa multimediajärjestelmän 7-tuumaisen kosketusnäytön, automaattisen ilmastoinnin. vakionopeudensäätimen sekä peruutuskameran.

SsangYong Tivoli D16 2WD

Moottori 1 597 cm3, R4 turbodiesel
Teho 85 kW (115 hv) 3 400 - 4 000 r/min
Vääntö 300 Nm / 1 500 - 2 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 12,0 s
Huippunopeus 172 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 146 g/km
Mitat Pituus 4 202 mm, leveys 1 798 mm, korkeus 1 590 mm, akseliväli 2 600 mm
Omamassa 1 465 kg
Tavaratila 423-1 115 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajo: SsangYong Korando

Lisää aiheesta:

Koeajossa Porsche Macan – katumaasturien kaarremestariKoeajossa uusi Honda CR-V – lisää mukavuutta ja maastokykyäKoeajossa uudistunut Skoda Citigo – kotonaan kaupungissaKoeajossa Mazda6 AWD – nelivetoinen tyyliniekka JapanistaKoeajossa kaksi eri maailmaa yhdistävä hybridiKoeajo: Kia Sportage – rohkeilla muodoilla suosittuun SUV-luokkaan
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • Eilen11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • Eilen11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 19.10.06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski