Suomeen saapuu maaliskuussa uusi automerkki nimeltään SsangYong. Teknavi selvitti minkälainen on malliston myydyin Korando-katumaasturi.
Moni varmasti miettii, että mikä ihmeen SsangYong? Onko kyseessä vakavasti otettava automerkki?
Suomennettuna SsangYong tarkoittaa kahta lohikäärmettä. Yritys aloitti toimintansa päivittäistavarakaupalla vuonna 1939. Autot tulivat mukaan kuvioon 1950–luvun puolivälissä. Kyseessä on Korean vanhin automerkki, jota pidetään kotimaassa innovatiivisena autonvalmistajana. Nykyisin merkin omistaa intialainen Mahindra & Mahindra. Tiettävästi merkin talous on kunnossa. Valmistajalla on muun muassa oma suunnitteluosasto, komponentit sekä moottorit.
SsangYong-autoja valmistuu vuodessa noin 150000 kappaletta, joten se jää tuotantomäärissä selvästi Kian ja Hyundain jalkoihin. Mallisto kattaa seitsemän eri korimallia, joista Suomeen tuodaan Korando- ja Rexton-katumaasturia. Vuoden lopulla markkinoille tulee myös B-segmenttiin kuuluva crossover Tivoli, joka näillä näkymin tulee Suomen tuontiohjelmaan.
Aivan tyhjästä SsangYongin ei tarvitse Suomessa aloittaa sillä korealaismerkkiä tuotiin Suomeen ensimmäisen kerran jo 1990–luvun puolivälissä. Silloinen suosikkimalli oli Musso-katumaasturi, jota myytiin parin vuoden aikana noin 150 kappaletta. Uudesta tulemisesta vastaa Bassadone Automotive Group, joka tuo maahan myös Daciaa, Hyundaita, Isuzua, Renaultia ja Suzukia. Ensitietojen mukaan suurin osa jälleenmyyntiverkostosta hoituu nykyisten Suzuki-liikkeiden kautta ja Helsinkiin tulee myös oma SsangYong-merkkiliike.



