smart tarjoaa viimeinkin kätevään kaupunkiautoon vaihteistoksi hyvin toimivaa kaksoiskytkinautomaattia. Lyhyesti sanottuna se kruunaa paketin.
Tykkäsimme
- Moottorista
- Mukavuudesta
- Näppäryydestä
Emme tykänneet
- Isoista katvealueista
- Käytännön kulutuksesta
Hinta alkaen 17 131 € (52 kW DCT)
Koeajoauto 23 065 €
Aikaisemmat kokemukseni smartista eivät herättäneet suurempia tunteita. Etenkin vapaastihengittävän koneen vaillinainen alavääntö teki pienellä autolla ajamisesta vaivalloista. Hieman tehokkaampi ja vääntävämpi turbokone puolestaan tarjosi hyvää kyytiä, mutta kaupunkiympäristöön tarkoitetun auton nauttimista rajoitti kankea manuaalivaihteisto. Nyt valmistaja tarjoaa tähän ratkaisua tuomalla vaihtoehdoksi nykyaikaisen kaksoiskytkinautomaatin, jonka saa molempien moottorivaihtoehtojen yhteyteen.
Aikaisemmin smarteissa automaattivaihteiston virkaa hoiti automatisoitu käsivaihteisto. Nämä niin sanotut robottivaihteistot vaativat kuljettajalta aktiivista toimintaa kaasupolkimen käytön kanssa sujuvan liikkumisen saavuttamiseksi. Vaihtotapahtumat olivat joka tapauksessa varsin hitaita ja meno ikävän tökkivää. Perinteinen automaattivaihteisto olisi pieneen kaupunkiautoon turhan iso ja painava, joten parhaaksi vaihtoehdoksi valikoituu kaksoiskytkinautomaatti. Näiden suurin ongelma on viiveet jarrun vapauttamisen ja suunnanvaihdosten yhteydessä, mutta tämä on pientä verrattuna robottivaihteistojen viiveisiin.







