Renault muistuttaa aina välillä R.S.-malleillaan, että myös sillä on urheilulliset geenit ja osaava moottoriurheiluosasto.
Ei tuoda Suomeen
Tykkäsimme
- nopeutuneesta automaattivaihteistosta
- napakoituneesta jousituksesta
- terävöityneestä ajettavuudesta
- urheilullisista istuimista
Emme tykänneet
- turbo syö yhä ajamisen railakkuutta
- ei manuaalivaihteistoa
Muistan ensimmäisen kokemukseni sportti-Cliosta vielä erittäin hyvin. Tuo auto oli Clio Williams, jota vei 2-litrainen ja 147-heppainen bensakone. Ajoin sitä nuorena pojankoltiaisena heinäkuussa 1993 Ranskassa. Tuota autoa voi pitää tavallaan nyt allani olevan Clio R.S. Trophyn esi-isänä.
Aika tietysti kultaa muistot, mutta Clio Williamsissa oli särmää ja luonnetta. Siksi sen viimeisin perillinen eli 200-heppainen Clio R.S. oli sitä ajettuani pettymys. Enkä ollut mielipiteissäni yksin, Renault on saanut runsaasti pyyhkeitä auton hieman laimesta suorituskyvystä ja pehmeästä luonteesta.
Onneksi ranskalaiset ovat ottaneet kritiikistä onkeensa, ja muokanneet autosta hieman räväkämän version. Ja muutokset eivät todellakaan rajoitu pelkästään moottorin virittämiseen lastulla. Kone kiertää nyt hieman ylemmäs, rajoitin hakkaa vastaan 6 800 kierroksen kohtalla – mutta vain ensimmäisellä kolmella vaihteella. Muilla vaihteilla rajoitin on asetettu 6 500 kierrokseen.
Kone myös vastaa kaasun herkemmin, ja kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa vikkelämpään pykäliä silmään – 40 prosenttia nopeammin normaali- ja sporttiasetuksella, ja 50 prosenttia nopeammin kisa-asetuksila. Vielä vikkelämmältä vaihdot tuntuvat, kun kuski käskee vaihteistoa ratin vivuilta. Vipujen liikerataa on lyhennetty kolmanneksella, eli vaihtotapahtuma tuntuu nopeammalta jo näinkin.
Ajettavuutta parantavat myös entistä nopeampi ja siten suorempi ohjaus sekä selvästi jäykentynyt taka-akseli. 220-heppaisen Trophyn alla rullaavat 205/40 R 18 Michelin Pilot Super Sport -renkaat. Ne pitävät tiessä erittäin hyvin, vaikka koeajolenkille osuu hyvin kosteat olosuhteet.
Kuski voi myös kartoittaa auton käytöstä itse telemetriatietohin perustuen. Kosketusnäytölle saa näkyviin runsaasti telemetriadataa eli kuskilla on ikään kuin oma kisainssi koko ajan matkassa. Valittavana on myös kolme esivalittua ajotilaa: normaali, sport sekä race. Näytöltä löytyy myös kello ajanottoa varten, jos kuski haluaa kellottaa oman kiihdytyksensä. Niitä helpottaa puolestaan launch control -järjestelmä.
Clio R.S. on nyt 220-heppaisena selvästi hauskempi laite. Raikuliksi ei tosin sitäkään voi vielä kutsua. Pikkusporttien luokassa on mukavasti tarjontaa, ja oma suosikkini on edelleen Ford Fiesta ST. Clio ei yllä aivan sen hauskuuteen, vaikka siinä oma vitsinsä onkin. Siksi on jotenkin sääli, ettei autoa tuoda Suomeen lainkaan.
Renault Clio R.S. 220 Trophy
Moottori 1 618 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 162 kW (220 hv) / 6 050 r/min
Vääntö 260 Nm / 2 000–5 600 r/min (hetkellisesti 280 Nm yliahtotoiminnolla)
0-100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 135 g/km
Mitat Pituus 4 063 mm, leveys 1 732 mm, korkeus 1 432 mm, akseliväli 2 589 mm
Omamassa 1 279 kg
Tavaratila 300–1 146 l
Uusimmat
-
05:45
Esa, 32, on ollut asunnoton kahdeksan vuotta – näin hän pysyy hengissä
-
05:39
EU äänestää 35 miljardin avusta Ukrainalle
-
05:29
Ex-presidentti otti vastaan lahjuksia Perussa – nyt napsahti tuomio
-
05:17
Israel iski lähelle sairaalaa Beirutissa – ainakin neljä kuollut ja kymmeniä haavoittunut
-
23:02
Putin ja YK:n Guterres tapaavat Venäjällä
-
22:50
MTV:n Venäjä-asiantuntija: Moldovan äänestystulos on EU:lle karmea epäonnistuminen
-
22:43
Neymarin pitkä piina päättyi vihdoin
-
22:34
Bussin ajautuminen umpikujaan tallentui videolle Helsingissä – jouduttiin hinaamaan pois
-
21:39
103-vuotiaana kuolleelle Suomen viimeiselle sotilaslentäjälle upea kunnianosoitus
-
21:28
Oras Tynkkynen antoi ministeri Mykkäselle tylyn "päättötodistuksen"
-
21:20
Nyrkkeilykohusta liikkui kovia huhuja – mieheksi epäilty ottelija vaihtaa maisemaa
-
21:10
Onko TTK:n kärkikolmikko jo arvattavissa? Tanssiraadilla selkeä mielipide
-
20:56
Patrik Laineesta positiivinen päivitys
-
20:53
Kiekko-Espoolta lisää kovia temppuja SM-liigassa: taas Tapparalle käkättimeen!
-
20:41
Ministerin tehtävät jättävä Kai Mykkänen: Nyt en ole enää puoluepoliittisten kiistojen osapuoli
-
20:30
Ruotsi kieltämässä Suomessa vielä lailliset serkusavioliitot – suomalainen Sara harhautettiin avioon lomamatkalla
-
20:26
Red Bull -pomolta suora mielipide F1-kisan kohutilanteeseen, Kimi Räikkönenkin mainittiin – "Kaikki tietävät säännöt"
-
20:20
Autoilija ei voinut jättää pysäköintikiekkoa kojelaudalle – vaati valvontamaksun hylkäystä
-
20:17
Merivartiosto: Suomenlahdella useita satelliittipaikannuksen häiriötä viime viikolla
-
20:17
Tapparan muuri murtui – kovia kokenut Santeri Virtanen, 25, säväyttää nyt Liigassa
-
Lataa lisää