Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Sääli, ettei tätä Renaultin sporttia tuoda Suomeen

Julkaistu 23.11.2015 09:38
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Renault muistuttaa aina välillä R.S.-malleillaan, että myös sillä on urheilulliset geenit ja osaava moottoriurheiluosasto.

Ei tuoda Suomeen

Tykkäsimme

  • nopeutuneesta automaattivaihteistosta
  • napakoituneesta jousituksesta
  • terävöityneestä ajettavuudesta
  • urheilullisista istuimista

Emme tykänneet

  • turbo syö yhä ajamisen railakkuutta
  • ei manuaalivaihteistoa

Muistan ensimmäisen kokemukseni sportti-Cliosta vielä erittäin hyvin. Tuo auto oli Clio Williams, jota vei 2-litrainen ja 147-heppainen bensakone. Ajoin sitä nuorena pojankoltiaisena heinäkuussa 1993 Ranskassa. Tuota autoa voi pitää tavallaan nyt allani olevan Clio R.S. Trophyn esi-isänä.

Aika tietysti kultaa muistot, mutta Clio Williamsissa oli särmää ja luonnetta. Siksi sen viimeisin perillinen eli 200-heppainen Clio R.S. oli sitä ajettuani pettymys. Enkä ollut mielipiteissäni yksin, Renault on saanut runsaasti pyyhkeitä auton hieman laimesta suorituskyvystä ja pehmeästä luonteesta.

Galleria

Onneksi ranskalaiset ovat ottaneet kritiikistä onkeensa, ja muokanneet autosta hieman räväkämän version. Ja muutokset eivät todellakaan rajoitu pelkästään moottorin virittämiseen lastulla. Kone kiertää nyt hieman ylemmäs, rajoitin hakkaa vastaan 6 800 kierroksen kohtalla – mutta vain ensimmäisellä kolmella vaihteella. Muilla vaihteilla rajoitin on asetettu 6 500 kierrokseen.

Kone myös vastaa kaasun herkemmin, ja kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa vikkelämpään pykäliä silmään – 40 prosenttia nopeammin normaali- ja sporttiasetuksella, ja 50 prosenttia nopeammin kisa-asetuksila. Vielä vikkelämmältä vaihdot tuntuvat, kun kuski käskee vaihteistoa ratin vivuilta. Vipujen liikerataa on lyhennetty kolmanneksella, eli vaihtotapahtuma tuntuu nopeammalta jo näinkin.

Ajettavuutta parantavat myös entistä nopeampi ja siten suorempi ohjaus sekä selvästi jäykentynyt taka-akseli. 220-heppaisen Trophyn alla rullaavat 205/40 R 18 Michelin Pilot Super Sport -renkaat. Ne pitävät tiessä erittäin hyvin, vaikka koeajolenkille osuu hyvin kosteat olosuhteet.

Kuski voi myös kartoittaa auton käytöstä itse telemetriatietohin perustuen. Kosketusnäytölle saa näkyviin runsaasti telemetriadataa eli kuskilla on ikään kuin oma kisainssi koko ajan matkassa. Valittavana on myös kolme esivalittua ajotilaa: normaali, sport sekä race. Näytöltä löytyy myös kello ajanottoa varten, jos kuski haluaa kellottaa oman kiihdytyksensä. Niitä helpottaa puolestaan launch control -järjestelmä.

Clio R.S. on nyt 220-heppaisena selvästi hauskempi laite. Raikuliksi ei tosin sitäkään voi vielä kutsua. Pikkusporttien luokassa on mukavasti tarjontaa, ja oma suosikkini on edelleen Ford Fiesta ST. Clio ei yllä aivan sen hauskuuteen, vaikka siinä oma vitsinsä onkin. Siksi on jotenkin sääli, ettei autoa tuoda Suomeen lainkaan.

Galleria

Renault Clio R.S. 220 Trophy
Moottori 1 618 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 162 kW (220 hv) / 6 050 r/min
Vääntö 260 Nm / 2 000–5 600 r/min (hetkellisesti 280 Nm yliahtotoiminnolla)
0-100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 135 g/km
Mitat Pituus 4 063 mm, leveys 1 732 mm, korkeus 1 432 mm, akseliväli 2 589 mm
Omamassa 1 279 kg
Tavaratila 300–1 146 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa Clion hauskin versioKoeajo: Ford lisäsi pikkuhevosia talliinKoeajossa ranskalainen, joka tuntuu silmät kiinni saksalaiseltaKoeajo: Ford Focus RS – osa 1, maanteiden kuningasEnsituntuma: Porsche 911 Carrera S – turbon aikakausiKoeajossa ranskalainen fitness-tähti – "Upea moottori"
RenaultAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renault
  • 10.9.09:01
    F1

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 30.10.202408:44
    F1

    F1-sarjassa mätkäistiin miljoonasakot

  • 02.10.202408:45
    F1

    Jyrkkä F1-päätös – perinteikkään yhtiön johto kritiikin kohteena

  • 28.08.202416:48
    F1

    F1-sarjassa tekeillä järeä päätös – Flavio Briatore kiistää osallisuutensa: "En ole kaikessa se paha poika"