Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: ranskalainen pikkuauto isommalla sydämellä

Julkaistu 17.08.2016 21:35
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Renault uudisti Euroopan myydyimmän pikkuauton. Clion ilmeeseen haettu enemmän saamaa tyyliä kuin mitä löytyy jo isommista Renaulteista.

Tykkäsimme

  • persoonallisesta tyylistä
  • tilavasta ohjaamosta ja isosta tavaratilasta
  • mukavista ja hyvän sivuttaistuen tarjoavista etuistuimista

Emme tykänneet

  • Suomen mallisto rajattu melko kapeaksi
  • ohjauksessa voisi olla aavistus enemmän tuntoa

Suomeen syksy 2016
Hinta alk. 14 990 €

Clion menestysresepti ei yllätä. Hyvät ja varsin hyvän sivuttaistuen tarjoavat etuistuimet, tilava ohjaamo ja varsin kookas kontti pakattuna ranskalaisen mukavaa kyytiä tarjoavaan autoon on toimiva ratkaisu. Siksi hyvää ei ole tarvinnut muuttaa paljon, päivitys on riittänyt.

Faceliftissä Renault on korostanut Clion tyylikkyyttä: ohjaamosta löytyy uusia hienoja yksityiskohtia, ja tarjolla on myös varsin pirteitä väriyhdistelmiä luomaan sisustaan persoonallista yksilöllisyyttä. Ranskalaiset tarjoavat Clioon yhteensä 30 erilaista sisustaa. Myös laatuvaikutelma on parantunut selvästi, sisustuksen materiaalit tuntuvat käteen aiempaa miellyttävämmältä. Myös työn jälki on hyvää. Renaultin panostukset laadun kasvattamiseen koko mallistossaan on helppo aistia.

Toki myös auton ilmettä on muutettu. Uudistuneesta keulasta löytyvät LED-päiväajovalot. Teknisellä puolella suurin muutos on uusi 110-heppainen diesel, joka tosin ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan. Myös perää on viilattu aavistus.

Uusiutuneen sisusta lisäksi Renault on parantanut myös Clion multimediajärjestelmää.

Paremmassa eli Zen-varustellussa versiossa on vakiona 7-tuumainen kosketusnäyttö, johon älypuhelimet näppärästi yhdistyvät. Hyvän musiikin ystäville on tarjolla vakiona Zen-varustetasossa seitsemän kaiutinta kautta ääntä puskeva 4x20-wattinen äänentoistojärjestelmä.

Saimme ensituntumat Cliosta sekä tehokkaammalla bensakoneella että uudella dieselillä. Näistä ensimainittu istuu Clion keulalla mainiosti: 118-heppainen kone käy tasaisesti ja on myös aavistuksen nakuttajaa hiljaisempi. Sen jatkeena on aina sulavasti toimiva kaksoiskytkinautomaatti.

Myös 110-heppainen diesel viehättää ominaisuuksillaan: se tuntuu Clion keulalla varsin voimakkaalta, varsinkin kun auto painaa vain 1 130 kiloa. Pikkuauto ja diesel on kuitenkin Suomessa yhä harvinainen yhdistelmä. Toki diesel kuuluu Suomenkin tuontiohjelmaan, eli 90-hevosvoimainen versio mallistosta löytyy. Sille ilmoitetut CO2-päästöt ovat todella alhaiset; vain 82 grammaa.

Muissa bensaversioissa on tehoa joko 73 tai 90 hevosvoimaa. Tehtaan valmistusohjelmasta löytyy myös sporttinen 220 hv versio, mutta sekään ei (valitettavasti) kuulu Suomen tuontiohjelmaan. Teknavi otti tuosta Trophy-versiosta tyypit viime vuonna. (linkki)

Uudistusten myötä Clio tuntuu aavistuksen entistä isommalta autolta, vaikka sen paremmin auton ulko- kuin sisämitatkaan eivät ole muuttuneet. Raikkailla väriyhdistelmissä tarjolla on paitsi käytännöllinen myös pirteä kauppakassi.

Renault Clio dCi 110
Moottori 1 461 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 80 kW (110 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 260 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 11,2 s.
Huippunopeus 194 km/h
EU-kulutus 3,5 l/100 km
CO2-päästöt 90 g/km
Mitat Pituus 4 063 mm, leveys 1 732 mm, korkeus 1 448 mm, akseliväli 2 589 mm
Tyhjäpaino 1 129 kg
Tavaratila 300-1 204 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Fiesta Vignale – pikkuauton meikatumpi versioKoeajo: Opelilta astetta parempi paahto MokkastaKoeajo: Audin näyttävä coupé on varsin upeeKoeajossa tyylikäs Mazda 6 – ylellistä tunnelmaa hyvän varustelun myötäKoeajo: Kia Sportage – rohkeilla muodoilla suosittuun SUV-luokkaanKoeajossa uusi Renault Mégane – mielenkiintoinen vaihtoehto Suomen rakastetuimpaan autoluokkaan
RenaultAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renault
  • 10.9.09:01
    F1

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 30.10.202408:44
    F1

    F1-sarjassa mätkäistiin miljoonasakot

  • 02.10.202408:45
    F1

    Jyrkkä F1-päätös – perinteikkään yhtiön johto kritiikin kohteena

  • 28.08.202416:48
    F1

    F1-sarjassa tekeillä järeä päätös – Flavio Briatore kiistää osallisuutensa: "En ole kaikessa se paha poika"