Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Jyrkkä F1-päätös – perinteikkään yhtiön johto kritiikin kohteena

Alpinen F1-talli on siirtymässä omien moottorien sijaan asiakastalliksi.
Alpinen F1-talli on siirtymässä omien moottorien sijaan asiakastalliksi.xpbimages.com
Julkaistu 02.10.2024 08:45

MTV URHEILU-Reuters

Alpinen F1-tallin henkilökunta on vedonnut emoyhtiö Renault’n johtoon maanantaina tehdyn moottorituotannon lakkautuspäätöksen jälkeen.

Renault ilmoitti kuukausia kestäneen spekulaation jälkeen maanantaina, että se luopuu omien F1-moottoriensa valmistuksesta vuoden 2025 loppuun mennessä.

Menestyksekkään F1-historian omaava ranskalaisvalmistaja on kilpaillut viime vuodet sarjassa urheiluautobrändi Alpinen nimellä. Vuodesta 2026 lähtien tallin uskotaan siirtyvän Mercedeksen moottoriasiakkaaksi, kun sarjan moottorisäännöt uusiutuvat.

Alpinen henkilökunta vetosi tiistaina Renault-yhtiöön Pariisin lähellä sijaitsevan Viry-Chatillonin tehtaan säästämiseksi. Tiedotteessaan henkilökunta toteaa, ettei yhtiö tehnyt riittävää tutkimusta lakkautuspäätöksen vaikutuksista tulevien vuosien automyyntiin tai brändin arvoon.

Viry-Chatillonin tehdasta ei kuitenkaan olla sulkemassa kokonaan. Sen on määrä jatkaa hyperteknologian tutkimuskeskuksena sekä F1-teknologian kehityksen seuraamiseen tarkoitettuna yksikkönä.

LUE MYÖS: F1-kulisseista uutta tietoa: tämä mies uhkaa viedä Valtteri Bottaksen paikan

Henkilökunta ilmaisi myös epäluottamuksen nykyistä johtoa ja Renault-konsernin toimitusjohtajaa Luca De Meota kohtaan. Päätöksen myötä yhtiö on vaarassa menettää arvokasta osaamista kilpailijoiden leiriin.

Renault arvioi säästävänsä asiakasmoottoreihin siirtymisellä noin 81 miljoonaa euroa vuodessa.

Lisää aiheesta:

Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaanFormuloissa jykevä sopimusValtteri Bottasta viedään talliin, jonka F1-tulevaisuuden yllä on rajuja kysymysmerkkejä – tästä on kyseMercedeksen F1-lähdöstä liikkuu hurjia huhuja – isolta pomolta täystyrmäys väitteilleHurja huhu äkkikäänteestä: Renault saattaa jättää F1-sarjan jo tämän kauden jälkeenF1-sarja myllerryksessä: Volkswagenin kiinnostus herännyt uudelleen
F1AlpineRenaultUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen08:07
    Christian Horner

    Toto Wolffilta kovaa tekstiä potkut saaneesta Christian Hornerista – hillitön elokuvavertaus

  • ma14:24
    Max Verstappen

    Max Verstappenista huimaa puhetta kilpailijatallista

  • ma00:03
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jyräsi – F1-kuski älähti tallinsa hämmentävästä määräyksestä

  • 19.10.13:25
    McLaren

    McLarenit rysäyttivät taas yhteen – tallipomo haukkui "amatöörimäisen" veteraanin

  • 19.10.09:57
    Max Verstappen

    Max Verstappen jyrää USA:ssa