Koeajo: Nissan Juke Nismo RS - ratahenkisyyttä koko rahan edestä

Juke Nismo RS kääntää päitä kadulla, mutta ratin takana auto on pienoinen pettymys.

Tykkäsimme

  • Moottorista
  • Vaihteistosta
  • Persoonallisesta ulkonäöstä

Emme tykänneet

  • Ohjauksen vetelystä
  • Vaisuista pakoäänistä

Nissanin Nismo-tuotemerkki on monille tuttu PlayStationin Gran Turismo -peleistä. Kyseessä on japanilaismerkin suorituskykyisten mallien divisioona, joka valmistaa autoja sekä moottoriurheiluun että siviililiikenteeseen. Nissan Juke Nismo RS jakaa siis saman DNA:n muun muassa GT-R:n ja Skylinen kaltaisten ikonien kanssa.

Teknavi ajoi Juke Nismon viime vuonna Barcelonassa pidetyssä lanseeraustilaisuudessa ja nyt kotimaassa tarjoutui tilaisuus ajaa vielä astetta tiukempi Nismo RS. Pippurisesta 1,6-litraisesta turbomoottorista on kutiteltu 218 hevosvoimaa (automaatilla 214 hv), joten tehonlisäystä aikaisempaan Nismoon on tullut 18 kaakkia. Lisäksi muun muassa jarruja, alustaa ja vaihteistoa on rukattu vastaamaan kasvaneita teholukemia.

Ulkoisesti Nismo RS mallin tunnistaa pullistelevasta korisarjasta, punaiseksi maalatuista yksityiskohdista ja isoista 19” tuumaisista vanteista. Myöskään sisätiloissa ei jää epäselväksi, että kyseessä on sporttimalli. Ohjauspyörä on verhoiltu rata-autojen tapaan alcantaralla ja takamusta hemmotellaan Recaron sporttijakkaroilla. Pieni hauska yksityiskohta on myös punaiseksi värjätty kierroslukumittarin tausta.

Ajettavuudeltaan Nismo RS on odotetusti ratahenkinen auto, joka suorastaan huutaa kunnon mutkatielle pääsyä. Alusta on säädetty napakaksi, jonka ansiosta korin kallistelut on onnistuttu pitämään minimissä. Sporttista tunnelmaa korostaa myös tarkka ja nopea ohjaus, sekä täsmällinen manuaalivaihteisto. Hitaissa mutkissa mekaaniselle lukolle olisi käyttöä, sillä täyskiihdytyksessä sisemmällä etupyörällä on taipumus sutimiseen. Siitä päästäänkin ajo-ominaisuuksien huonoihin puoliin. Arkiajoon jousitus on turhan napakka ja ohjaus vetelee jopa pelottavan paljon. Se saattoi osittain johtua kuluneista eturenkaista, mutta harvemmin nykyautoissa joutuu kiihdytyksissä pitämään kaksin käsin ratista kiinni.

Moottoriin kaipaisi hieman lisää luonnetta. Paukkuja on riittävästi, mutta tunnepuoli ontuu. Onhan kyseessä sentään Nismo RS! Hyvän äänimaailman rakentaminen ei taida olla kyseisen pajan vahvin osa-alue, sillä jopa GT-R on saanut osakseen moitteita vaisusta äänimaailmasta. Muilta osin moottori ja vaihteisto toimivat moitteetta.

Sportti Juken hinnat alkavat etuvetoisena 35 530 eurosta. Autoa on saatavilla myös neliveto-automaattina, jolloin hinta nousee jo yli 41 321 euroon. Se saakin miettimään, mitä kaikkea muuta kyseisellä rahalla saisi. Esimerkiksi Seat Leon Cupra (265 hv) on Juken kanssa lähes samoissa hinnoissa.

Juke Nismo RS
Hinta alkaen 35 530 €

Moottori 1618 cm3, 4-syl. turbo
Vaihteisto 6. vaiht. man.
Teho 160 kW (218 hv) 6000 r/min
Vääntö 280 Nm / 3600 - 4800 r/min
0-100 km/h 7,0 s
Huippunopeus 220 km/h
Keskikulutus 7,2 l / 100 km
CO2-päästöt 165 g/km
Mitat Pituus 4135 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2530 mm
Omamassa 1395 kg
Tavaratila 354 l

Lue myös:

    Uusimmat