Exige on Lotuksen malliston urheilullisin katuauto. Se on epäkäytännöllinen korkeine kynnyskoteloineen ja epämukavampi kuin samalla moottorilla varustettu isoveli Evora, mutta samalla se on äärimmäisen aito.
Hinta alkaen 125 826 €
Koeajoauto 138 554 €
Ensimmäiset ajatukset Lotus-nimestä johtavat todennäköisesti moottoriurheilun pariin, tai ainakin urheiluautoihin. 1950-luvun alkupuolella perustettu merkki kilpaili menestyksekkäästi Formula 1 -sarjassa vuosina 1958-1994 ja Lotus-nimi palasi kuninkuusluokkaan vuonna 2010. Katuautoissa Lotus on keskittynyt kevyisiin urheiluautoihin. Ja joku on saattanut kuulla muun muassa Lotus Cortinasta, joka oli Lotuksen Fordille tekemä urheilumalli.
Lotus on hyvin pieni valmistaja, ja tämä näkyy myös autoissa. Sisustuksen yksityiskohtia on lainattu isompien merkkien vanhoista malleista ja kokonaisuus ei ole kauneimmasta päästä. Se on kuitenkin funktionaalinen ja kuljettajalla on kaikki olennainen hyvin käsillä. Lotuksen katuautot ovat aina vannoneet moottoriurheiluhengessä keveyden nimeen ja sitä myös nykyiset mallit ovat. Valmistaja on itse keskittynyt nimenomaan korin ja alustan rakentamiseen ja esimerkiksi nykyisten katuautojen moottorit ovatkin peräisin Toyotalta.
Lotuksen malliston keskimmäinen Exige jakaa korin perusrakenteen pikkuveli Elisen kanssa. Ohjaamoon kulkua hankaloittaa molemmissa autoissa samanlainen korkea ja leveä kynnyskotelo. Samalla se kuitenkin saa jollain kieroutuneella tavalla hymyilemään ja odotukset alkavat nousta. Hyvin ohuesti pehmustettu kuppipenkki ottaa tiukkaan syleilyynsä ja maata viistävä istuma-asento tekee tunnelmasta suorastaan kilpa-automaisen.


