Isot vapaasti hengittävät moottorit eivät ole yleisesti muodissa tällä hetkellä, mutta Lexuksen keulalle semmoinen sopii mainiosti.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Vapaasti hengittävästä moottorista
Emme tykänneet
- Korkeasta omamassasta
Downsizing ei kosketa kaikkia. Tai ainakaan kaikki eivät välitä siitä. Lexus vastaa eurooppalaisten keskikokoluokan urheilumallien turboahdettuja koneita vastaan perinteisellä vapaasti hengittävällä kierroskoneella.
Kyseessä on perustaltaan sama 5,0-litrainen V8, joka nähtiin edellisen korimallin IS F:n keulalla. Moottori on toki käynyt läpi suuren määrän muutoksia ja tehoa onkin tullut varsin runsaasti lisää. Lisäksi matalilla kierrosnopeuksilla moottori käyttää Atkinson-työkiertoa paremman polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi. Äänimaailma on alakierroksilla hyvin hillitty, mutta voimistuu merkittävästi 3 000 minuuttikierroksen jälkeen erillisen ääniresonaattorin herätessä toimintaan. Kone kiertää innokkaasti päälle 7 000 lukemiin ja yläkierroksilla ääni on luonnollisen kuuloinen.
Vaihteistona on uusi 8-portainen automaattivaihteisto, joka on toiminnaltaan aikaisempaa nopeampi. Momentinmuunninta vaihteisto käyttää vain liikkeellelähdöissä. Rauhallisessa ajossa vaihteisto toimii mukavasti, mutta pysyy hyvin mukana myös rivakammassa etenemisessä. Manuaalisesti vaihtamalla se ei kuitenkaan yllä aivan nopeimpien joukkoon.




