Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Kansansuosikki Toyota Avensis sai elinsiirron BMW:ltä

Julkaistu 08.11.2015 21:23
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Toyota ja BMW aloittivat moottoriyhteistyön pari vuotta sitten. Nyt tulokset alkavat näkyä konkreettisella tasolla. Uuden Avensiksen sydämenä on BMW:n valmistama 1,6–litrainen dieselmoottori.

Tykkäsimme

  • Sitkeästä moottorista
  • Parantuneista ajo-ominaisuuksista

Emme tykänneet

  • Automaatin puutteesta
  • Luokasta löytyy tilavampia

Keskikokoisten perheautojen markkinoilla puhaltavat uudet tuulet. Avensiksen pahimmat kilpakumppanukset VW Passat, Ford Mondeo ja Skoda Suberb ovat kaikki uudistuneet vuoden sisällä. Tämä on tiedostettu myös Toyota Europen pääkonttorissa Brysselissä, ja toimenpiteet ovat sen mukaiset.

Uusittu ulkonäkö, uudet moottorit sekä parantunut laatuvaikutelma pitävät huolen, että Toyota asiakkaat ovat tyytyväisiä myös tulevaisuudessa. Kyseessä onkin valmistajan mukaan täysin uusi sukupolvi, vaikka autossa on paljon komponentteja myös edellisestä sukupolvesta. Joka tapauksessa kehitys on mennyt oikeaan suuntaan. Kehityksen puolesta puhuu myös se, että uuden Avensiksen tilasi Suomessa pelkkien kuvien perusteella yli 200 henkilöä.

Ulkoisesti Avensis on entistä linjakkaamman näköinen ja sukunäköisyys muihin malleihin on nyt ilmeinen. Viirumaiset ajovalot ja voimakkaasti alas laskeutuva konepelti kielivät myös parantuneista ajo-ominaisuuksista. Kyseisellä osa-alueella Avensis onkin ottanut ison harppauksen eteenpäin. Ohjausta ja jousitusta on säädetty entistä enemmän eurooppalaiseen makuun istuvaksi, ja melutasoa on parannettu lisäämällä äänieristystä.

Kehuja tulee myös BMW:ltä lainatusta dieselmoottorista. Muun muassa BMW:n 1-sarjan keulalla nähty nakuttaja sopii hyvin myös perheauton voimanlähteeksi. Sitkeä moottori tarjoaa vääntöä laajalla kierrosalueella, eikä lisätehoa jää tavallisessa arkiajossa kaipaamaan. Se on hyvä saavutus, kun ottaa huomioon, että kyseessä on vain 112-hevosvoimainen moottori. Paketin kruunaa täsmällinen manuaalivaihteisto. Automaattia ei ole kyseisen moottorin jatkeeksi saatavilla. Se on harmi, sillä tässä kokoluokassa diesel-automaateille on iso kysyntä.

Tekniikan, muotoilun ja ajo-ominaisuuksien ohella myös sisätilat ovat laitettu uuteen uskoon. Keskikonsoliin on tullut kosketusnäytöllinen viihdejärjestelmän näyttö ja kojelaudan muotoilu on rukattu modernimpaan suuntaan. Laatuvaikutelma ei yllä Passatin tasolle, mutta sekin osa-alue on saanut parannuksia uusien materiaalivalintojen myötä.

Uudistetun Avensiksen myötä maahantuoja toivoo yritysautomyynnin nousevan yli 30 prosenttiin kokonaismyynnistä. Uuden dieselmoottorin ja pienentyneiden päästöjen ansiosta se voi hyvinkin tapahtua. Tuotteena se ei yllä vieläkään luokkansa parhaiden tasolle, mutta Avensiksella on tunnetusti omat valttikorttinsa.

Toyota Avensis 1.6 D-4D
Moottori 1 598 cm3, turbodiesel
Teho 82 kW (112 hv) / 4 000
Vääntö 270 Nm / 1 750
0-100 km/h 11,4 s
Huippunopeus 185 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 108 g/km
Mitat Pituus 4 750 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 480 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 455 kg
Tavaratila 509 l

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Koeajossa uuden sukupolven Mazda CX-5 – hiljainen yllättäjäKoeajossa Seat Ibiza – uuden tekniikan esiinmarssiKoeajossa neljännen sukupolven Toyota Prius – hybridien uranuurtajaKoeajossa Mazda 3: varustelukilpa kiihtyyKoeajo: Kolme sylinteriä Audin tapaan tarjoiltunaKoeajo: Toyota Prius – tehokkaammin ja taloudellisemmin – mutta myös entistä hauskemmin
ToyotaBMWAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toyota
  • 30.10.14:11
    Autot

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 9.10.11:30
    MM-ralli

    Manageri teki Kalle Rovanperälle vastarintaa – naurahtaa "isoista summista"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 18.8.17:27
    Auton ostaminen

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää

  • 10.6.11:02
    MM-ralli

    Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"