Koeajo: Kansansuosikki Toyota Avensis sai elinsiirron BMW:ltä

Toyota ja BMW aloittivat moottoriyhteistyön pari vuotta sitten. Nyt tulokset alkavat näkyä konkreettisella tasolla. Uuden Avensiksen sydämenä on BMW:n valmistama 1,6–litrainen dieselmoottori.

Tykkäsimme

  • Sitkeästä moottorista
  • Parantuneista ajo-ominaisuuksista

Emme tykänneet

  • Automaatin puutteesta
  • Luokasta löytyy tilavampia

Keskikokoisten perheautojen markkinoilla puhaltavat uudet tuulet. Avensiksen pahimmat kilpakumppanukset VW Passat, Ford Mondeo ja Skoda Suberb ovat kaikki uudistuneet vuoden sisällä. Tämä on tiedostettu myös Toyota Europen pääkonttorissa Brysselissä, ja toimenpiteet ovat sen mukaiset.

Uusittu ulkonäkö, uudet moottorit sekä parantunut laatuvaikutelma pitävät huolen, että Toyota asiakkaat ovat tyytyväisiä myös tulevaisuudessa. Kyseessä onkin valmistajan mukaan täysin uusi sukupolvi, vaikka autossa on paljon komponentteja myös edellisestä sukupolvesta. Joka tapauksessa kehitys on mennyt oikeaan suuntaan. Kehityksen puolesta puhuu myös se, että uuden Avensiksen tilasi Suomessa pelkkien kuvien perusteella yli 200 henkilöä.

Ulkoisesti Avensis on entistä linjakkaamman näköinen ja sukunäköisyys muihin malleihin on nyt ilmeinen. Viirumaiset ajovalot ja voimakkaasti alas laskeutuva konepelti kielivät myös parantuneista ajo-ominaisuuksista. Kyseisellä osa-alueella Avensis onkin ottanut ison harppauksen eteenpäin. Ohjausta ja jousitusta on säädetty entistä enemmän eurooppalaiseen makuun istuvaksi, ja melutasoa on parannettu lisäämällä äänieristystä.

Kehuja tulee myös BMW:ltä lainatusta dieselmoottorista. Muun muassa BMW:n 1-sarjan keulalla nähty nakuttaja sopii hyvin myös perheauton voimanlähteeksi. Sitkeä moottori tarjoaa vääntöä laajalla kierrosalueella, eikä lisätehoa jää tavallisessa arkiajossa kaipaamaan. Se on hyvä saavutus, kun ottaa huomioon, että kyseessä on vain 112-hevosvoimainen moottori. Paketin kruunaa täsmällinen manuaalivaihteisto. Automaattia ei ole kyseisen moottorin jatkeeksi saatavilla. Se on harmi, sillä tässä kokoluokassa diesel-automaateille on iso kysyntä.

Tekniikan, muotoilun ja ajo-ominaisuuksien ohella myös sisätilat ovat laitettu uuteen uskoon. Keskikonsoliin on tullut kosketusnäytöllinen viihdejärjestelmän näyttö ja kojelaudan muotoilu on rukattu modernimpaan suuntaan. Laatuvaikutelma ei yllä Passatin tasolle, mutta sekin osa-alue on saanut parannuksia uusien materiaalivalintojen myötä.

Uudistetun Avensiksen myötä maahantuoja toivoo yritysautomyynnin nousevan yli 30 prosenttiin kokonaismyynnistä. Uuden dieselmoottorin ja pienentyneiden päästöjen ansiosta se voi hyvinkin tapahtua. Tuotteena se ei yllä vieläkään luokkansa parhaiden tasolle, mutta Avensiksella on tunnetusti omat valttikorttinsa.

Toyota Avensis 1.6 D-4D
Moottori 1 598 cm3, turbodiesel
Teho 82 kW (112 hv) / 4 000
Vääntö 270 Nm / 1 750
0-100 km/h 11,4 s
Huippunopeus 185 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 108 g/km
Mitat Pituus 4 750 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 480 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 455 kg
Tavaratila 509 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat