Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: BMW:n 252-heppainen ladattava hybridi sähköistää työsuhdeautoilijat

Julkaistu 22.02.2016 21:35
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

BMW tulee rytinällä hybridimarkkinoille. 225xe Active Tourerin lisäksi työsuhdeautoilijoita kosiskellaan myös 3-sarjan ladattavalla hybridillä. Paketti on kiinnostava.

Suomeen maaliskuu 2016
Hinta alk. 45 884 €

Tykkäsimme

  • voiman tunteesta
  • alhaisesta verosta
  • runsaista ajoasetuksista

Emme tykänneet

  • tavaratila kutistunut
  • polttoainetankki vain 41-litrainen
  • missä se pistoke taas olikaan?

Toisin kuin Active Tourerin hybridiversiossa, 3-sarjassa bensakone on 4-sylinterinen. Kyseessä on sama voimala, joka kuljettaa 320i:tä. Yhtä ja sama, voimalinjan sähköistäminen tekee hyvää myös Kolmoselle, ehkäpä jopa Active Toureria enemmän, sillä voiman tunnetta arvostaa enemmän businesslimusiinissa kuin tila-autossa. Ja ovathan 330e:n suorituskyky- ja kulutuslukemat mielenkiintoista tutkittavaa.

Ajossa sähkömoottorin voiman tuntee heti. Sähkön avulla auton suorituskyky on tasoissa kuutoskoneisen 330i:n kanssa. Voiman tunne on sekin samantapainen, tietämätön voisi kuvitella helposti jopa ajavansa kuutoskoneista autoa. Voimalinja vetää autoa nöyrästi ja jouheasti isollakin vaihteella.

Kun 225xe on nelivetoinen, 3-sarja on rehellisesti takavetoinen. 88-hevosvoimainen sähkömoottori sijaitsee nyt polttomoottorin ja vaihteiston välissä. Se on tuttu sulavasti toimiva 8-portainen automaatti.

Kun 330e:n akusto on täynnä virtaa, 330e:llä voi ajaa pelkällä sähköllä 40 kilometriä. Se on sinänsä riittävästi, sillä harva ajaa päivittäin juurikaan enempää. Pelkällä sähköllä voi ajaa myös aina 120 km/h nopeuteen asti. Kysymys vain kuuluu, miten usein ihmiset jaksavat ladata akkuja? Akustolla on kokoa 7,6 kilowattituntia, ja sen lataaminen täyteen normaalista 12 ampeerin kotipistokkeesta kestää kolme tuntia. BMW:n 16 ampeerin latausasemalla aika tippuu 2,2 tuntiin.

BMW lupaa 330e:n normikulutukseksi 1,9 litraa sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa alhaisia päästöjä ja hyvin pientä autoveroa. Se ei kuitenkaan saisi olla ainoa syy hankkia ladattava hybridi. Auton taloudellisuus riippuu kuljettajan viitseliäisyydestä laittaa se riittävän usein pistokkeen päähän. Jos tätä ei tehdä, koko hybriditekniikka on vain turhaa ja kulutusta nostavaa painoa.

Tietämätön voisi kuvitella helposti jopa ajavansa kuutoskoneista autoa. Voimalinja vetää autoa nöyrästi ja jouheasti isollakin vaihteella.

Kuten usein teorian ja käytännön kanssa, ne ovat kaksi hieman eri asiaa. Pihistelemällä ja hybriditekniikasta kaikki irti ottamalla 330e:n kulutuslukemat on mahdollista pitää nätteinä, mutta ilmoitettuihin arvoihin on hyvin vaikea päästä. Testilenkillä vaihtelevissa ajo-olosuhteissa 330e kulutti hieman yli viisi litraa sadalla kilometrillä. Se on vielä hyväksyttävä lukema tämän kokoiselle ja tehoiselle autolle.

Taloudellisessa etenemisessä kuskia auttaa älykäs elektroniikka. Kulutukseen ja myös ajettavuuteen voi vaikuttaa kolmen ajo-ohjelman (eco pro, comfort ja sport) sekä kolmen auton voimalinjaan vaikuttavan ohjelman (auto eDrive, Max eDrive ja Save Battery) avulla. Näistä etenkin jälkimmäinen auttaa kulutustalkoissa. Kuski voi myös määrätä auton säästämään akkuja, jotta niissä on tarvittaessa riittävästi virtaa esimerkiksi vain sähköautoille tarkoitetuissa ympäristöissä.

Hybriditekniikasta on tosin pieni harminsakin. Se kutistaa 3-sarjan tavaratilaa yli sadalla litralla. Myös polttoainetankin koko on kutistunut, se on nyt 41 litraa.

BMW on ottamassa ison roolin hybridimarkkinoilla. Active Tourerin ja 3-sarjan lisäksi BMW:n hybridimallistosta löytyy myös ladattava X5 xDrive40e A. Seuraavaksi BMW:n hybriditekniikka etenee 7-sarjaan (740e) – ja eiköhän malliston sähköistäminen etene sen jälkeen määrätietoisesti yhä useampaan korimalliiin.

BMW 330e A
Moottori 1 998 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 135 kW (184 hv) / 5 000-6 500 r/min
Vääntö 290 Nm / 1 350-4 250 r/min
Sähkömoottori
Teho 65 kW (88 hv) / 2 500 r/min
Vääntö 250 Nm / 0-2 500 r/min
Yhteisteho 185 kW (252 hv)
Yhteisvääntö 420 Nm
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 225 km/h
EU-kulutus 1,9 l/100 km
CO2-päästöt 44 g/km
Akusto litium-ioni 7,6 kWh
Mitat Pituus 4 633 mm, leveys 1 811 mm, korkeus 1 429 mm, akseliväli 2 810 mm
Omamassa 1 735 kg
Tavaratila 370 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa 680-hevosvoimainen hybriditykki – valitse sähkömoottori ja säästä yli 85 000 euroa autoverossaKoeajossa Mercedeksen huippusuosittu hybridi, jonka hinnassa ei ole mitään järkeäAjossa BMW, joka saa verottajan itkemäänKoeajossa E–Mercedeksen ladattava hybridi – 2,1 litraa sadalla kilometrilläKoeajo: Sähkömoottori piristää BMW:n tila-autoa kummastiTestissä Audin iso maasturihybridi: nyt pihistellään tosissaan
BMWAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

BMW
  • 27.9.16:36
    Takaisinkutsut

    BMW:ltä massiivinen takaisinkutsu: 200 000 autossa palovaara

  • 03.12.202421:01
    Etelä-Korea

    Etelä-Koreassa kuohuu – "Diorin laukku katkaisi kamelin selän"

  • 15.08.202406:28
    Kuluttajariidat

    50 000 euroa maksaneen BMW:n moottoriin tuli vakava vaurio – kuluttajan mukaan myyjäliike pimitti olennaisen asian

  • 19.06.202419:01
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti liikkeestä käytetyn Bemarin – auto paljastui ulkomailla lunastuskuntoon kolaroiduksi

  • 19.05.202411:32
    Liikenne

    Hurjaa ylinopeutta ajanut törmäsi koulubussiin Kanadassa – Bemarista tuli hetkessä avomalli