Kitkarenkaiden suosio laski – jäisessä ylämäessä luotetaan nastoihin

Kitkarenkaiden suosio on laskenut viime vuosikymmeninä, ja laskee rengasasiantuntijan mukaan edelleen, koska viime kädessä suurin osa luottaa vain nastarenkaisiin.

Autonrengasliiton mukaan viime talvena kitkarenkaita käytti vain 12 prosenttia autoilijoista, kun vuosituhannen alussa niitä käytti hieman useampi: 17 prosenttia autoilijoista.

Myös MTV:n Uutisten Facebookin pikagallupissa enemmistö piti nastarenkaita parempana. Näin perusteli yksi lukija:

- Vielä joskus 60-luvulla moni ajoi kesärenkailla kesät talvet, joten kyllähän sitä kitkarenkaillakin toki pärjää - kunnes auto lähtee käsistä. Kitkarenkaat ovat kuin palovakuutus, joka on voimassa vuoden jokaisena päivänä, paitsi sinä yhtenä, kun on se kuuluisa pääkallokeli, jota varten niitä talvirenkaita autoissa ylipäänsä käytetään. Vastaus on siis päivänselvä, nastarenkaat, kun niitä kerran myydään ja valmistetaan.

Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora arvioi, että kuluvana vuonna kitkarenkaiden suosio laskee yhä.

- Jäiset sivutiet ovat kitkarenkaille todella hankalat, kuten mökkitiet Kuopion ja Jyväskylän perukoilla. Ne saattavat olla kevättalvella peilijäässä, ja sinä kelissä kitkarengas on auttamatta käyttökelvoton, sanoo Nuora.

"Kitkat hiljaisemmat"

Myös kitkojen paremmuutta perusteltiin MTV:n Uutisten Facebook-sivuilla.

- Välillä oli nastat, en tykännyt. Ajan työmatkaa yli tuhat kilometriä viikossa. Kitkat ovat pehmeämmät, auto kulkee tasaisemmin. Kitkarenkaat eivät pidä ääntä ja ovat miellyttävät. Kitkoilla pitää oppia ajamaan toisella tavalla kuin nastoilla, kirjoittaa lukija.

Kaikki eivät näe kitka- ja nastarengaskeskustelua mustavalkoisena.

- Molempi parempi, molemmilla vuosia ajaneena. Kitkat toimivat oivallisesti, kunhan huomioi ne ajotyylissään. Eihän takavetoisella autollakaan ajeta täsmälleen samalla tavalla liukkaaseen kurviin kuin etuvetoisella. Riippuu vähän autosta, kummat ovat alla.

Autonrengasliitosta kerrotaan, että kitkarenkaita löytyy suhteessa eniten eteläisestä Suomesta, kun taas esimerkiksi Lapissa lähes kaikki ajavat nastarenkailla.

Lue myös:

    Uusimmat