Kysymys on polttavan ajankohtainen torstaina ja perjantaina Brysseliin huippukokoukseen kokoontuville EU-maiden päämiehille.
Yhdysvallat on jo runnonut omat vihreää siirtymää tukevat ratkaisunsa lakien muotoon, eli EU:n mahdolliset toiveet Euroopan maiden erivapaudesta amerikkalaismarkkinoilla saadaan jo unohtaa.
Presidentti Joe Bidenin inflaation hillintäohjelma IRA (Inflation Reduction Act) sisältää lähes 400 miljardia energia- ja ilmastorahoitusta sekä 200 miljardin arvosta yritysten verohelpotuksia.
Yhdysvaltojen päätökset suosivat yrityksiä, jotka toimivat Yhdysvaltain mantereella ja suosivat tuotteissaan Yhdysvalloista tai sen vapaakauppakumppaneilta, Kanadalta tai Meksikolta saatavia raaka-aineita.
Eurooppa on jäämässä sivustakärsijäksi
Esimerkiksi eurooppalaiset autonvalmistajat pelkäävät menettävänsä amerikkalaiset sähköautomarkkinat käytännössä kokonaan, jos ja kun USA tukee amerikkalaisia kuluttajia Yhdysvalloissa valmistettujen autojen osalta 7500 dollarilla.
Monilla eurooppalaisilla automerkeillä on tuotantolinjoja toki myös Yhdysvalloissa ja Etelä-Amerikassa, mutta suurin osa näidenkin autojen materiaaleista tuodaan Yhdysvaltoihin eri puolilta maailmaa.
Jos auto ei ole materiaaleiltaan tarpeeksi ”amerikkalainen”, jäävät sähköautojen ostajilta veroalennukset saamatta. Jo nyt saksalaiset autonvalmistajat Volkswagen ja Mercedes-Benz sekä ruotsalainen akkutehdas Northvolt ovat lykänneet Eurooppaan kohdistuvia tehdashankkeitaan.

