Kärppien keskiympyrän "diskomainos" herättää hämmennystä: "Emme käytä, jos se häiritsee liikaa"

Kärpät kokeilee ensimmäisenä seurana maailmassa uutta tekniikkaa, jolla heijastetaan mainoksia jään läpi keskiympyrään. Kärpät testaa, että olisiko mainoksia vaihdella myös silloin, kun SM-liigan peli on käynnissä. 

Viime perjantaina Oulun Kärppien ja Oulu All Starsin ottelun katsojat olivat ihmeissään. Mikä vilkkuu keskiympyrässä silloinkin, kun peli on käynnissä?

Kyseessä on suomalaisen LedSport Oy:n valmistama teknologia, jonka avulla keskiympyrän muoto muuttuu mainostajien ehdoilla. Kokeilu herätti kovaa keskustelua keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa. 

Voisi kuvitella, että "jäädisko" häiritsisi katsojia ja pelaajia.

– Mitään erityistä palautetta ei tullut. Se oli positiivinen mainos, kun kirjoittivat siitä. Kyselyjä on kyllä tullut, Kärppien toimitusjohtaja Tommi Virkkunen sanoi. 

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Ensiaskeleet viime kaudella

Kärpät kokeilee harjoituspeleissä systeemiä, että keskiympyrän mainos vaihtuisi 20-30 sekunnin välein pelinkin aikana. Virkkunen muistuttaa, että kontrasti yritetään tehdä häivyttämällä mahdollisimman pieneksi – mainos ei vaihdu silmänräpäyksessä mustasta vaaleaksi ja päinvastoin. 

– Jos se häiritsee liikaa, emme käytä systeemiä SM-liigan peleissä, Virkkunen vahvisti. 

 Kärpillä oli jo viime vuonna käytössä jään alla kaksi pienempää (2,3x6,9 metriä) digitaalista LED-pohjaista mainosnäyttöä. 

– Viime kaudella KalPa-harjoituspelissä kokeiltiin vaihtuvia mainoksia pelin aikana. Osa pelaajista ei ollut edes huomannut, että siellä on LED-valo, Virkkunen sanoi. 

"Ei ilmaisia paikkoja"

Esimerkiksi NHL-joukkue Montreal Canadiensilla on käytössään hieno valoshow, joka heijastetaan kattojen lampuista. Sitä hyödynnetään lähinnä ennen peliä.  

Raksilan mainoslaitteiden kustannukset ovat paljon huokeammat kuin esimerkiksi Canadiensin vastaavat katosta heijastettavat. Virkkunen arvioi hinnaksi sähkötöineen noin 200 000 euroa. 

Mainospaikkojen hintojen on kuitenkin vastattava kustannuksia. Mainospaikkoja on kuusi, joista yksi paikka on vielä vapaana. 

– Siitä voi laskea suunnilleen hinnan. Eivät nämä ilmaisia paikkoja ole. 

Virkkusen mielestä yksi uuden systeemin eduista on, että mainoksia voidaan muokata, kun jäähän upotettavat perinteiset mainokset tehdään vain kerran kaudessa. 

– Mainos voi olla erilainen vaikka joka peliin. 


Lue myös:

    Uusimmat