Kalle Rovanperä puhuu suunsa puhtaaksi – ankara jyrähdys: "Ei yhtään mitään järkeä"

Kalle Rovanperä voittoon Kenian MM-rallissa ylivoimaiseen tyyliin! 2:49
Kalle Rovanperä omisti voittonsa syntymäpäivää viettävälle ystävälleen – kuuntele suomalaisen kauniit sanat tästä.

Toyotan rallitähti Kalle Rovanperä on puhunut suunsa puhtaaksi.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Portugalin MM-ralli 9.-12.5.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Rallin MM-sarjaan on suunnitelmien mukaan tulossa suuria muutoksia jo ensi kaudeksi. Kansainvälinen autoliitto FIA on pyrkinyt laskemaan MM-sarjan kustannuksia.

Tavoite on hyvä, mutta keinoista voidaan olla toki montaa mieltä. Eniten porua on aiheuttanut se, että nykyisistä hybridiyksiköistä ollaan luopumassa jo ensi kaudella.

Toyotan Kalle Rovanperä ei syty MM-sarjan uudistuksille. Hänen mukaansa nykyisistä autoista luopuminen olisi huono ratkaisu.

– Nauttisin varmasti ajamisesta vähemmän kuin nyt, Rovanperä sanoi suoraan.

– Uudistuksissa on myös joitain ihan hyviä ideoita, mutta tässä autoon liittyvässä jutussa ei ole mielestäni yhtään mitään järkeä, Rovanperä latasi.

FIA:n ehdottamien uudistusten mukaan nykyisten pääluokan autojen tehoja pudotetaan ja myös aerodynamiikkaa karsitaan. Tarkoitus olisi, että pääluokka ja WRC2-luokka olisivat lähempänä toisiaan ja Rally2-autoilla olisi päivityspaketin avulla mahdollista ajaa kilpaa Rally1-autoja vastaan.

– Nyt tässä tehdään vain iso hässäkkä kahdeksi vuodeksi ja käytetään paljon rahaa siihen, että kaksi luokkaa pyritään yhdistämään, vaikka mielestäni ne eivät koskaan voi olla täysin samalla tasolla tai yhdenvertaisia, Rovanperä sanoi.

Rovanperä sanoo ymmärtävänsä muutoksen tarpeellisuuden, mutta keinoista hän on eri mieltä.

– Kyllä, ymmärrän sen, että he haluavat enemmän autoja pääluokkaan, mutta siinä kaikki. Ne ovat vain numeroita. Autoja on enemmän, mutta siinä se.

Rovanperä tekisi kaiken toisin.

– Minun mielestäni heidän olisi pitänyt keskittyä laatimaan uudet säännöt vuodelle 2027. Sitten toivon mukaan olisimme saaneet lisää tiimejä mukaan. Ei tänne kukaan tule, jos säännöt tietää vasta puoli vuotta ennen (kauden alkua). Kuka tänne sitten olisi tulossa? Ei kukaan, Rovanperä jyrähti.

Rovanperä toivoisi enemmän vakautta. Sitä myöten rallin MM-sarjaan olisi helpompaa houkutella uusia valmistajia. Nyt sekava ja epävarma tilanne karkottaa uudet tulijat jo heti alkuunsa.

– Kysymys on toistaiseksi ollut juuri siitä, ettei varsinaista suunnitelmaa ole ollut olemassa tulevaisuuden suhteen, joten uusia valmistajia ei ole ollut tulossa. Voidaan pienentää kustannuksia ja tehdä autoista ihan minkälaisia tahansa, mutta tehdään se vasta kahden vuoden kuluttua. Tätä siirtymävaihetta minä en ymmärrä yhtään, Rovanperä paalutti.

Kalle Rovanperä joutui rajuun väistöliikkeeseen – gnuu seikkaili keskellä tietä 1:09
Kalle Rovanperä joutui turvautumaan Safari-rallissa rajuun väistöliikkeeseen.

Maailmanmestari Rovanperä ajaa tänä vuonna vain puolet MM-kaudesta, mutta hänen on tarkoitus palata täysipäiväiseksi rallikuljettajaksi jälleen ensi vuonna. Mutta voivatko Rovanperän suunnitelmat vielä muuttua, jos autoista karsitaan rutkasti tehoja jo ensi vuodeksi?

– Se voi muuttaa monia asioita. Eihän sitä koskaan tiedä, Rovanperä vastasi.

Rallin MM-sarjan WRC-tallit ovat ilmoittaneet FIA:lle, että ne haluaisivat jatkaa nykyisillä Rally1-autoilla kauden 2026 loppuun saakka. FIA:n WRC-komissiossa keskustellaan asiasta enemmän tällä viikolla.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat