Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kaleva: Kaikkonen tietää, miten Suomi ei jää autoilun takapajulaksi – tuhansien eurojen sähköautotuella

Lehtikuva
Julkaistu 24.08.2016 12:54

MTV LIFESTYLE

Valtion pitäisi keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kaikkosen mielestä tukea sähköautoilua 4 000 euron ostohyvityksellä vuodesta 2018 alkaen. Kaikkosta haastatteli Kaleva.

– Tehokkainta olisi tukea sähköauton hankintaa suoraan. Ruotsissa tuki on ollut 4 000 euron luokkaa, mikä on johtanut sähköautojen yleistymiseen, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen kertoo sanomalehti Kalevan verkkoversiossa.

Hänen mielestään pienempi, esimerkiksi satojen eurojen tuki, ei lisäisi sähköautojen myyntiä lainkaan. Keskustelua sähköauton ostotuesta on Kaikkosen mukaan käyty monessa eri ministeriössä keskustalaisten johdolla.

Kaikkonen näkee, että aloitteen kanssa pitäisi edetä heti, että se ehtii vuoden 2018 valtionbudjettiin mukaan. Hän on huolissaan siitä, ettei Suomi ole vielä ympäristöystävällisen autoilun maa.

– Esimerkiksi Ruotsi ja Norja ovat meitä huomattavasti edellä ympäristöystävällisessä autoilussa, hän toteaa Kalevalle.

Keskusta-Kaikkonen argumentoi näkemyksiään myös sillä, että EU on tiukentamassa vaatimuksiaan päästöjen vähentämiseksi vuoteen 2030 mennessä.

Hän ei epäile, etteivätkö suomalaiset haluaisi olla ympäristöystävällisen ajamisen kansa. Hänen näkemyksensä on, että sähköautojen kalleus verrattuna bensa- ja dieselautoihin on syy, miksi suomalainen autoilija ei vaihda ekologiseen kulkupeliin.

Lähde:

Kaleva

---

Kokeilimme Teslan automaattiparkkeerausta – jäikö toimittaja alle?

1:24Tesla ajaa ilman kuljettajaa – jääkö toimittaja alle?

Lisää aiheesta:

Keskusta haluaa sähköautoille kilometriveron – tästä on kyseAutoliiton pomon terveiset päättäjille eivät vaadi tulkkausta: "Auto ei ole Suomessa mikään luksustuote"Liikenteen päästökauppa voisi nostaa bensan hintaa tuntuvasti – vihreiden Ohisalo rauhoittelee: Kyse viimeisestä keinostaKommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy AfrikkaanVTT-professori: 50 vuoden päästä Suomen henkilöautot kulkevat sähköllä – nyt 2,6 miljoonasta autosta sähköautoja on 2000IS: Vihreiden kansanedustaja lopettaisi polttomoottoriautojen tuonnin 2025
SähköautotAntti KaikkonenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään