Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

K-kaupoissa käynnissä hämmentävä vessapaperikokeilu

0:19Näin vähennät vessapaperin käyttöä helpostiKATSO MYÖS VIDEO: Nerokas niksi vähentää vessapaperin ylikäyttöä kuin itsestään!
Julkaistu 23.02.2023 17:02

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

K-kaupoissa on käynnissä kokeilu, jossa selvitetään WC-papereiden luokittelun vaikutusta asiakkaiden ostopäätökseen. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Taloussanomat.

Vessapapereita jaotellaan nyt tietyissä K-kaupoissa hyllyihin niiden "käyttötuntuman" perusteella. Kauppoihin ovat ilmestyneet hyllyopasteet, joissa WC-paperit on luokiteltu joko ylellisiksi tai arkisiksi. 

Taloussanomat kertoi aiemmin torstaina, että uudenlaisia hyllymerkintöjä on bongattu ainakin pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa K-kaupassa.

Lue myös: Tomilla välähti kesken suihkun – keksi vessabisnekselleen niin osuvan nimen, että joutui vaihtamaan omansakin: "Vaikea unohtaa, kun sen kerran tajuaa…"

Kesko: WC-paperipilotti on käynnissä muutamassa kaupassa

Keskon osto- ja myyntijohtaja Sirpa Koppinen-Lindström vahvistaa MTV Uutisille kyseessä olevan tietyissä kaupoissa käynnissä oleva kokeilu.

– Pilotoimme Keskossa kauppiaiden kanssa yhteistyössä erilaisia asioita eri osastoilla ja toteutukset vaihtelevat kaupoittain. Tämä WC-paperipilotti on ollut käynnissä muutamassa kaupassa. 

Koppinen-Lindströmin mukaan WC-papereiden luokitteluun vaikuttavat monet eri tekijät: WC-papereita valmistetaan erilaisista raaka-aineista ja paperikerroksia on tuotteissa eri määrä, mikä vaikuttaa sekä käyttötuntumaan että hintaan. 

– Jaottelulla haluttiin testata, auttaako se asiakkaita päätöksen tekemisessä ja löytävätkö he aiempaa vaivattomammin itselleen mieluisan tuotteen, Lindström kertoo.

Kokeilu ei kuitenkaan ole osoittanut suureksi menestykseksi: ostokäyttäytyminen ei nimittäin ole muuttunut suuntaan tai toiseen luokittelusta huolimatta. 

– Vaikuttaa siltä, että asiakkaat ostavat mieleistään tuotetta esillepanosta ja jaottelusta huolimatta, eikä vaikutus ostokäyttäytymiseen ole merkittävä.

Lue myös: Saran talouspaperikikkaa on katsottu liki kolme miljoonaa kertaa – saako rullan käyttöikää pidennettyä näin naurettavan helposti?

Katso myös video: Oletko huomannut? Nämä suomalaisyritykset ovat sananmuunnoksia! 

0:56Oletko huomannut? Nämä suomalaisyritykset ovat sananmuunnoksia!

Kokosimme yhteen suomalaisyrityksiä, joiden nimet ovat sananmuunnoksia. Kokeile, osaatko kääntää nimet hauskaan muotoon.

Lisää aiheesta:

Simppeli taktiikka kaupassa voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen: "Aivot yhdistävät matalaan hintaan"Ranskassa varoitellaan jo suomalaiskaupoistakin tutusta ilmiöstäHuomasitko jo muutoksen Lidlin hintalapuissa? Oleellinen tieto aiempaa pienemmällä – vertaa vanhaan!Oletko huomannut tätä ruokakaupassa? Psykologi kertoo tavasta, jolla sinut "huijataan" ostamaan asioitaTätäkin on nyt tutkittu: Jos et mene kauppaan, et osta herkkujakaanTutkimus paljastaa, mikä suomalaisia erityisesti kiinnostaa ruokaostoksilla – nämä tuotteet viedään nyt kaupoissa käsistä: "Tavoiteltu erikoisuus"
KeskoWCLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kesko
  • 13.11.14:09
    Etätyö

    Kelan linjaus nosti tunteet pintaan – näin isoissa yrityksissä suhtaudutaan etätöihin

  • 12.11.10:41
    Verot

    Yhteisöverolistalla valtava Neste-romahdus – Peter Sarlinin yritys nousi suurten joukkoon

  • 30.10.09:37
    Talous

    Työtaistelut sulattivat Finnairin tuloksesta 18 miljoonaa euroa

  • 21.10.05:02
    Espoo

    Kauppakärryt "karkaavat" Espoossa – suivaantunut Satu sanoo suorat sanat

  • 8.10.19:47
    Mainonta

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen