Kuluttajansuojalain uudistuksen myötä Kuluttajariitalautakunta on saanut runsaasti uudenlaisia tapauksia ratkaistavaksi. Kuluttajille ja yrityksille erityisen paljon päänvaivaa ovat aiheuttaneet erityisesti koti- ja etämyynti.
Kotimyynnillä tarkoitetaan kaupantekotapaa, jossa kaupasta sovitaan muualla kuin myyjän toimitiloissa. Kyseessä voi olla asiakkaan kotona tai esimerkiksi messutapahtumassa tehty kauppa.
Kuluttajariitalautakunta antoi helmikuussa 2017 ratkaisunsa tapauksessa, joka koski käytetyn Subaru Forester -henkilöauton myyntiä. Asiakas oli halunnut perua kaupan noin kuukauden jälkeen, koska ajoneuvossa oli ollut sekä vikoja että maalipintavaurioita, joita hän ei ollut kaupantekohetkellä huomannut.
Osapuolet olivat kuitenkin erimielisiä siitä, missä kauppa tehtiin. Auton myyneen yrityksen mukaan kauppa tehtiin katsastusketjun toimipisteessä, ostajan mukaan tämän kotona. Todisteita kummankaan väitteen puolesta ei ollut, mutta lautakunnan ratkaisun kannalta sillä ei ollut merkitystä. Kauppaa ei tehty yrityksen myyntipisteessä, joten sitä käsiteltiin kotimyyntinä.
2:21VIDEO: Käytettyä autoa ostamassa? Tässä vinkit autokaupoille.
