Joka viides ajaa vaarallisen vajaapaineisilla renkailla – Automaattinen valvonta pakolliseksi

Marraskuussa voimaan tuleva pakollinen rengaspaineiden valvontajärjestelmä parantaa liikenneturvallisuutta. Joka viides suomalainen ajaa vaarallisen vajaapaineisilla renkailla. Uudistuksen myötä renkaiden vaihto kotona saattaa hankaloitua.

Marraskuusta alkaen kaikista uusista henkilöautoista on löydyttävä automaattinen rengaspaineen valvontajärjestelmä.

Uudistuksen ansiosta sadattuhannet suomalaisautoilijat ajavat entistä turvallisemmin ja heidän polttoaineenkulutuksensa vähenee. Autonomistajat voivat kuitenkin kokea renkaanvaihdon kotona entistä hankalammaksi.

Rengaspainetutkimusten mukaan arviolta joka viides suomalaisautoilija ajaa vaarallisen vajaapaineisilla renkailla. Vain noin joka kolmas suomalainen on tarkistanut rengaspaineet viimeisen kuukauden aikana.

Uudistus voimaan marraskuussa

Uusi EU-direktiivi tuo automaattisen rengaspaineen valvonnan, eli TPMS-järjestelmän pakolliseksi kaikkiin uutena myytäviin henkilöautoihin. Uudistus astuu voimaan tämän vuoden marraskuun 1. päivä. Järjestelmän tulo kaikkiin uusiin henkilöautoihin tarkoittaa autoilijoille useita etuja.

Automaattisella rengaspaineen valvontajärjestelmällä (Tire Pressure Monitoring System) varmistetaan ajo-olosuhteisiin sopivat oikeat ilmanpaineet. Uudistuksella tulee olemaan merkittävä vaikutus autoilijoiden turvallisuuteen.

– Rengaspaineilla on huomattava vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja renkaiden käyttöikään. Urautuneet tiet, yllättävä sivutuuli, äkkinäiset väistöliikkeet ja nopeasti muuttuvat olosuhteet ovat haasteita turvalliselle liikenteelle. Ajoturvallisuutta on mahdollista parantaa, kun rengaspaine säädetään kuormituksen ja ajo-olosuhteiden mukaan, kertoo Vianor Groupin henkilöauton renkaiden tuotepäällikkö Ville Nikkola.

Valvontajärjestelmän avulla on mahdollista vähentää myös polttoaineenkulutusta. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin arvion mukaan polttoainetta voidaan säästää jopa 2,5 prosenttia, jos uusi järjestelmä saataisiin kaikkiin teillä liikkuviin henkilöautoihin.

Kahdentyyppisiä järjestelmiä

Autonvalmistajat voivat valita joko suoran tai epäsuoran TPMS-järjestelmän.

Suora järjestelmä tarkoittaa sitä, että jokaiseen renkaaseen asennetaan paristokäyttöiset anturit, jotka lähettävät auton keskusyksikölle tietoa mm. renkaan paineesta ja lämpötilasta. Se varoittaa kuljettajaa, jos jonkin renkaan paine laskee yli 20 prosenttia tai viimeistään 150 kPa kohdalla.

Epäsuora järjestelmä ei ole yhtä tarkka kuin suora ja sitä voidaan lukea vain auton liikkuessa, koska mittaus perustuu yleensä auton ABS-järjestelmän tulkitsemaan renkaan pyörimisnopeuteen ja sen muutokseen.

Auton omistaja ei voi kuitenkaan vaikuttaa järjestelmän valintaan, vaan siitä päättää valmistaja.

Renkaanvaihto vaikeutuu

Anturien asentaminen suoraan renkaaseen tulee olemaan autoissa ylivoimaisesti käytetyin vaihtoehto.

Autonomistajille tämä tarkoittaa, että renkaanvaihto saattaa tulla teknisesti nykyistä vaikeammaksi, koska tiettyjen automallien keskusyksiköt vaativat antureiden ns. uudelleenopettamisen OBD-portin kautta mikäli sensorit vaihtuvat renkaiden sesonkivaihdon yhteydessä.

Lähde: Deski

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Lue myös:

    Uusimmat