Joel Harkimon suunnitelma purjehtia maailman ympäri yksin lykkääntyy vuodella. Hänen oli tarkoitus kisata vuonna 2026 alkavassa Golden Globe Race -kilpailussa, mutta uusi suunnitelma on osallistua vuotta myöhemmin Golden Solo Challengeen. Solo Challenge tarjoaa suuremman haasteen ja mahdollistaa sosiaalisen median tekemisen matkalta.
– Ennen kaikkea uusi kilpailu on suurempi haaste purjehduksellisesti. Tutkin mahdollisuutta vaihtaa veneeni modernimpaan ja haastavampaan, Harkimo kertoi tiedotustilaisuudessa.
Aikaisemmin tänä vuonna Harkimo purjehti Atlantin yli yksin. Vuonna 2027 Espanjan Vigosta alkavaan kisaan Harkimo kaipaa nopeampaa venettä, sillä hän haluaa merkittävän lopputuloksen myös purjehduksellisesti.
– Huono vertauskuva voisi olla sellainen, että nykyinen vene on vanha ja turvallinen klassikkoauto, ja uusi vene olisi ehkä lähempänä formula 3 -autoa, Harkimo arvioi.
Haastavampi vene vaatii myös urheilullisesti lisää panosta.
– Venettä pitää puskea menemään täysillä koko ajan. Kävimme fysiikkavalmentajan kanssa läpi, että fysiikan pitää vastata veneen vaatimustasoa. Siksi pitää ottaa vielä kovempi asenne itsensä kuntoon laittamisessa.
Harkimo tekee päätöksen veneestä omien sanojensa mukaan itselleen sopivalla hetkellä.
– Se on ajatuksena, että saa tarpeeksi kokemusta sen veneen kanssa, jolla sitten matkaan lähtee.
Sääntömuutos vaikuttaa sosiaaliseen mediaan
Toinen päätökseen vaihtaa kisaa vaikuttaneista asioista oli sosiaalinen media, jota Harkimo teki aktiivisesti Atlantin yli purjehtiessaan. Golden Globe Racen sääntöihin tuli muutos, jonka myötä materiaalia ei saisi samaan tapaan julkaistua matkalta.
– Silloin kun isäni on purjehtinut maailman ympäri, ei ollut muuta mahdollisuutta kuin kertoa minkälaista merellä yksin oli. Nyt teknologia mahdollistaa myös sen näyttämisen, ja se innostaa myös minua, Harkimo kertoi.
Joel Harkimon isä Harry Harkimo purjehti yksin maailman ympäri vuosina 1986–87.
Sosiaalisen median tukiverkon lisäksi myös Harkimoa matkalla tukevat yritykset ovat iloisia päivittämisen mahdollisuuksista.
– Yhteistyökumppanit ottivat uutisen positiivisesti vastaan, ja he saavat tietysti nyt enemmän näkyvyyttä.