Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Jari-Matti Latvalalla yhä pakottava tarve ralliauton rattiin - kopioinut uuden rituaalin Rovanperältä ja Lapilta

10:33Suomen MM-rallin reitti julkaistaanJari-Matti Latvala kertoo odotuksensa Suomen MM-rallin julkaistusta uudesta reitistä./All Over Press
Julkaistu 19.03.2022 12:19

Aki Hietavala

Toyotan WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala kilpaili viikko sitten Korpilahdella F Cupin osakilpailussa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 6.–9.11.
To: Testi-ek ja EK1 klo 2.01 alkaen
Pe: EK:t 2–7 klo 00.06 alkaen
La: EK:t 8–14 klo 00.23 alkaen
Su: EK:t 15–20 klo 1.39 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Latvala käskytti Historic-luokituksen Toyota Celicaa sen verran komeasti, että kilpailusta irtosi ylivoimainen voitto. Kyseessä oli tuurilaisen toinen kisa kotimaassa tänä vuonna. Rovaniemen SM-ralli hieman tuoreemmalla Celicalla päättyi tosin keskeytykseen teknisen vian vuoksi.

Pienet kansalliset rallit ovat kiireiselle tallipäällikölle tärkeä henkireikä.  Aktiiviura Latvalalta katkesi kauden 2019 jälkeen, kun sopimusta WRC-tasolta ei enää löytynyt.

– Esimerkiksi Ruotsissa, kun näki jätkien ajavan ja nauttivan huikeista olosuhteista, tuli siinä itsellä vähän haikea olo. Ajattelin, että vitsi olisi siistiä ajaa itsekin. Tämä Korpilahden ralli oli minulle viimeinen tilaisuus ajaa talviralli tänä vuonna, Latvala kertoo MTV Urheilulle.

– Siitä tulee hyvä fiilis, kun pääsee edes vähän kurvailemaan. Pysyy ajotuntuma yllä ja on ainakin jotain, mistä keskustella tallin sisällä, tallipomo jatkaa naureskellen.

Omalla aktiiviurallaan Latvalalla toistui monenlaiset rutiinit ja rituaalit kisan aikana. Vaikka nyt kyseessä on harrastus, on entisen WRC-tähden vaikea lähteä reitille täysin rennoin rantein.

– Rutiinit toistuvat edelleen ainakin puolittain. Ei niitä ihan niin paljon enää ole, mutta kyllä edelleen on tiettyjä rituaaleja erikoiskokeiden lähdöissä. Olen ruvennut jopa pyörittelemään käsiä, mutta sen olen oppinut Esapekalta (Lappi) ja Kallelta (Rovanperä), Latvala summaa.

– Pätkien jälkeen sanoin Juholle (kartanlukija Hänninen), että katso nyt se aika ja miten me pärjäsimme. Onhan tämä hauskanpitoa, mutta kyllä sen huomaa, että silti pärjääminen tuntuu kivalta. Sillä tavalla olemme vähän tosissaan.

Tallipäällikön haaveissa on päästä ajamaan pieni kansallinen ralli uudella Rally1-hybridiautolla. Latvala haluaisi kokea uuden sukupolven auton suorituskyvyn kisatilanteessa, jotta voisi auttaa kuljettajiaan jatkossa entistä paremmin.

– Vähän olen siitä tallille maininnut, että kovasti haluaisin ajaa Rally1-autolla. Nyt olemme kuitenkin alkuvaiheessa kautta ja autoja ei ole vielä kovin paljoa. Tuollaisen korin rakentaminen kestää noin 12 viikkoa eli se on melko pitkä aika. Nyt me saamme toiset korit Kroatiaan eli seuraavat neljä autoa tulevat valmiiksi, Latvala valottaa.

– Sitten meillä on kahdeksan autoa, joita voimme kierrättää neljällä kuskilla. Ei meillä silti ole vieläkään ylimääräisiä autoja. Sitten jos loppuvuodesta olisi yksi ylimääräinen testiauto esimerkiksi, jolla pääsisin ajamaan, se olisi unelmien täyttymys. Jatketaan siitä keskusteluja. 

Lisää aiheesta:

Jari-Matti Latvala julistaa: tämä on Juha Kankkusen suuri vahvuus Toyota-pomona – "Vaikka yötä päivää"Heikki Kovalaiselle avautui yllättävä mahdollisuus – suomalaiskuski otti ilon irti: "Ei tarvinnut kahta kertaa kysyä"Suomalaislegenda Juha Kankkunen heitti Jari-Matti Latvalalle kovan tavoitteen – "Se kuulostaa järkevältä"Esapekka Lapilta kutkuttava huomio Teemu Sunisesta – Hyundai-tähti naureskeli tallin "Suomi-mafialle"Uuteen talliin vaihtanut suomalaiskuski nöyränä Grönholmin merkityksestä: "Ilman Marcusta ei tarvitsisi ajaa yhtään rallia"Jari-Matti Latvala tempaisi Ruotsin ralliin rinnalleen yllätysnimen – tuttu kaksikko ajaa yhdessä myös Jyväskylän: "Kunhan ei tule otettua liian rennosti"
MM-ralliRalliJari-Matti LatvalaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • Eilen07:11
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä teki "erikoisen päätöksen" – suomalaistähti haastajan asemassa: "Ei se ainakaan helpota"

  • 2.11.09:12
    Juha Kankkunen

    Juha Kankkuselta raju laskelma: "Jos Jari-Matti olisi pystynyt..."

  • 1.11.10:53
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • 1.11.08:02
    Marcus Grönholm

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • 31.10.19:47
    Ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa