Autoliiton teettämä törmäystesti paljastaa, että matkailuajoneuvojen kolariturvallisuudessa on vielä parannettavaa.
Noin kolmannes rekisterissä olevista matkailuajoneuvoista on pakettiauton koriin rakennettuja retkeilyautoja. Vaikka kyse onkin suurikokoisesta ajoneuvosta, ei sen kolariturvallisuus yllä samalle tasolle modernin henkilöauton kanssa – ainakaan täyteen kuormattuna.
Testissä käytetty ajoneuvo painoi kuormattuna 3 500 kiloa. Autossa oli omilla paikoillaan niin astioita, vaatteita, elintarvikkeita, lautapelejä kuin oikeaoppisesti sidottuja kaasupullojakin.
Retkeilyautossa oli kuljettajan lisäksi yksi aikuinen etumatkustaja sekä kuljettajan istuimen takana olevilla kahdella paikalla aikuinen, sekä lapsi turvaistuimessa. Molempien ajoneuvojen nopeus oli törmäyshetkellä 56 kilometriä tunnissa, ja törmäyksessä retkeilyauton keulasta 50 prosenttia osui henkilöauton keulaan.
Lue myös: Aloittelevan karavaanarin muistilista: Kun amatööri hyppää matkailuauton rattiin, voi moni asia mennä päin mäntyä
Rakenteet pettivät
Kolarissa retkeilyauton matkustamotilat vaurioituivat pahoin kuljettajan kohdalta ja polkimet työntyivät pitkälle jalkatilaan vaurioittaen kuljettajan jalkoja. Ohjauspylväs työntyi eteen ja ylös, minkä takia turvatyyny ei suojannut kuljettajaa sille suunnitellulla tavalla. Lisäksi kuljettajan istuin irtosi osittain lattiasta ja taittui pitkälle taaksepäin, mikä lisäsi vakavan loukkaantumisen riskiä. Etumatkustajan puolella matkustamo säilytti hyvin muotonsa ja turvatyyny suojasi matkustajaa.