Oletko matkailemassa autollasi ulkomaille? Näin vältät vahinkosakot!

Onko tässä maailman upein matkailuauto? 1:01

Maksamattomat tiemaksut ja kielletyille ympäristöalueille ajaminen voivat tulla kalliiksi ulkomaan autolomalla. Eri maiden määräykset kannattaa tarkistaa ennen matkaan lähtöä.

Pääkuvan video

Oma, itse rakennettu matkailuauto on hyvä syy autolomalle 

Euroopan maiden autoilijoita koskevat määräykset muuttuvat tiuhaan. Maksulliset tiet ja autoilta kielletyt tai rajoitetut ympäristöalueet aiheuttavat yhä enemmän ja enemmän yllätyssakkoja suomalaisille autoilijoille.

– Ikävimpiä tapauksia ovat sellaiset, joissa autoilija ei matkan aikana tiedä edes rikkoneensa sääntöjä, mutta jälkikäteen tuleekin postissa perintäkirje. Maksut voivat olla huomattavia, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen toteaa.

Suokonautio-Hynnin kertoo, että eräs Autoliiton jäsen sai postissa 600 euron sakon ajettuaan Lontoon ruuhkamaksualueella. Uhkana oli sakon korotus 1700 euroon, mikäli sitä ei makseta määräaikaan mennessä.

– Hän oli täysin tietämätön rikkeestään, sillä maksullisesta alueesta ilmoitetaan vain liikennemerkillä, jossa on valkoinen C-kirjain punaisella pohjalla. Lontoossa on käytössä lisäksi saastemaksut sekä erilaisia ympäristövyöhykkeitä, Suokonautio-Hynninen kertoo.

Ranskassa on myös otettu lähiaikoina käyttöön ympäristövyöhykkeitä useissa kaupungeissa, kuten Pariisissa, Lillessa ja Lyonissa. ZCR-vyöhykkeet ovat pysyviä ja ZPA-vyöhykkeiden ajorajoitukset otetaan käyttöön lyhyellä varoitusajalla ilmanlaadun heikentyessä. Auton päästötarra, jolla näille alueille saa ajaa, on esimerkiksi tilattavissa Ranskan ympäristöministeriön nettisivuilta ennakkoon.

Automaattiset tullit saattaa ohittaa tietämättään

Ruotsissa taas Tukholman ruuhkamaksut aiheuttavat suomalaisille autoilijoille päänvaivaa. Ruotsissa ei vaadita ennakkomaksua, vaan tullipisteiden ali ajamisesta tulee perässä lasku ajoneuvon haltijalle. Laskut ovat yleensä vain parin euron luokkaa, mutta niiden laiminlyönti johtaa 50 euron lisämaksuun.

– Järjestelmä ei ole aukoton, vaan välillä laskuja tulee sellaisillekin autoille, jotka eivät ole Ruotsissa edes käyneet. Tässä tapauksessa on tärkeää tehdä reklamaatio esimerkiksi soittamalla ruuhkamaksujärjestelmää ylläpitävän EPASS24:n suomalaiseen palvelunumeroon (09) 4245 0800, Suokonautio-Hynninen neuvoo.

Italiassa Milanon pohjoispuolella on kolme uudempaa moottoritieosuutta, joiden tiemaksut voi maksaa vain elektronisesti niin kutsutun Free Flow System –maksujärjestelmän kautta. Kaikki tiemaksupisteen ohi ajavat ajoneuvot skannataan ja ajoneuvon rekisteritunnus tallennetaan järjestelmään. Maksupisteellä ei pysähdytä lainkaan, minkä takia se on helppo ohittaa vahingossa.

– Eniten Italiasta tulee kuitenkin maksuja kaupunkien keskustoissa oleville ajokieltoalueille ajamisesta. ZTL-liikennemerkit jäävät helposti ulkomaisilta turisteilta huomaamatta, Suokonautio-Hynninen kertoo.

Suokonautio-Hynninen lisää vielä, että automatkailu on hyvä tapa tutustua Eurooppaan. Matkaan on kuitenkin syytä aina valmistautua etukäteen turhien sakkorysien välttämiseksi. Autoliiton nettisivuilta on mahdollista lukea lisätietoa eri maiden määräyksistä.


Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat