Aloittelevan karavaanarin muistilista: Kun amatööri hyppää matkailuauton rattiin, voi moni asia mennä päin mäntyä

Innokkaat karavaanarit tukkivat asuntoautoilla Inarin kunnan parkkipaikat ja levikkeet 0:35
Innokkaat karavaanarit tukkivat asuntoautoillaan Inarin parkkipaikat ja levikkeet viime kesänä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mitä on pidettävä mielessä, jos täysin noviisi vuokraa matkailuauton?

Vastaus: Ainakin seuraaviin kysymyksiin tulisi olla vastaukset ennen matkailuauton vuokrauspäätöksen tekemistä:

  • Mitä matkailuauton vuokrahintaan kuuluu?
  • Sopiiko kyseinen matkailuauto omaan käyttötarkoitukseen?
  • Millainen ajo-oikeus tarvitaan matkailuautoon tai -vaunuun?
  • Miten matkailuautolla ajaminen eroaa henkilöautolla ajamisesta?
  • Miten toimitaan ongelma- ja vahinkotilanteissa?

Matkailuautoa vuokrattaessa on paljon huomioitavia asioita.

Jo autoa valittaessa on syytä selvittää, mitä varusteita (kaasupullot, markiisi, tasauskiilat, tarvittavat kaapelit, polkupyörätelineet, ilmastointi, kemiallisen wc:n tarvikkeet, vesiletku, astiat, pyyhkeet, liinavaatteet, ulkokalusteet, grilli jne…) ja palveluita (käyttöopastus, WC:n tyhjennys, auton ulkopesu, sisäsiivous, tankkaus jne…) sekä paljonko ajokilometrejä vuokraushintaan kuuluu – ja mitä yli menevät kilometrit maksavat.

Erilaiset sisällöt vaikeuttavat myös vuokraushintojen vertailua. 

Mikäli vuokra-autolla on tarkoitus ajaa ulkomaille, on auton maastavientiin syytä pyytää omistajan tekemä valtakirja ja mahdollinen vakuutustodistus (green card), mikäli sellainen jossakin kohdemaassa edellytetään. 

Olennaista on myös, että auto on omaan käyttötarkoitukseen sopiva eli istuma- ja vuodepaikkoja on riittävästi ja että auton tavarankuljetuskyky (kantavuus) on riittävä. Matkailuautossa saa matkustaa vain niillä istumapaikoilla, jotka on tarkoitettu käytettäväksi ajon aikana. Uudemmissa matkailuautoissa nämä ovat tunnistettavissa turvavyöstä.

Myös toimintaohjeet ja vastuut erilaisissa ongelmatilanteissa on syytä selvittää eli onko autossa kaskovakuutus ja mikä on omavastuu kolaritilanteessa jne. Uudehkoonkin autoon voi tulla tekninen vika kesken matkan. Tähänkin kannattaa varautua etukäteen varmistamalla toimintatapa sekä se, että niin hinaus- kuin korjauskustannuksetkin varmasti ohjautuvat vuokranantajalle. 

Riittääkö ajo-oikeus autoon?

Vuokraajan on myös varmistettava, että hänen ajo-oikeutensa riittää kyseisen auton kuljettamiseen.

B-luokan ajo-oikeudella saa ajaa autoa, jonka rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa on enintään 3500 kiloa ja joka on rekisteröity kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle. Mikäli matkailuauton kokonaismassa on suurempi, tarvitaan C1- tai C-luokan ajo-oikeus. 

C1-luokan ajo-oikeus oikeuttaa ajamaan autoja, joiden rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa on yli 3500 kiloa, mutta enintään 7500 kiloa, ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä. 

C-luokan ajo-oikeudella saa kuljettaa ajoneuvoa, jonka rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa ylittää 3 500 kiloa ja joka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.

Mikäli ajoneuvo on rekisteröity kuljettajan lisäksi useamman kuin kahdeksan henkilön kuljettamiseen, tarvitaan sen ajamiseen D1- tai D-luokan ajo-oikeus.

D1-ajokortilla saa ajaa autoa, joka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään 16 henkilöä ja jonka pituus on enintään kahdeksan metriä.

D-luokan ajokortilla saa puolestaan kuljettaa ajoneuvoa, joka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enemmän kuin kahdeksan henkilöä.

Entä perävaunuun?

Vedettäessä matkailuautolla perävaunua, on ajo-oikeuden riittävyyden kanssa oltava erityisen tarkka: Jos kyseessä on B-kortilla ajettava matkailuauto, saat vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella rekisteritietoihin merkityltä kokonaismassaltaan enintään 750 kilon perävaunua.

Myös painavampaa perävaunua saa vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella, kunhan vetoauton ja perävaunun rekisteröintitiedoissa mainittujen kokonaismassojen summa ei ylitä 3500 kiloa – matkailuautolla vedettäessä näin kuitenkin pääsääntöisesti tapahtuu.

Olennaista onkin huomata, että monen nykyään myynnissä olevan kevytperävaunun suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi on merkitty 825 kiloa. Tällaista vaunua saat siis vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella vain siinä tapauksessa, ettei vetoauton ja perävaunun rekisteritiedoissa mainittujen suurimpien sallittujen kokonaismassojen summa ylitä 3 500 kiloa. Kyseisen perävaunun vetäminen useimmilla matkailuautoilla jääkin siis haaveeksi, ellei kortista löydy erikseen perävaunun vetämiseen oikeuttavia kirjaimia.

Jos B-luokan ajokorttiin on haettu erityisehto 96, saa sen haltija kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kiloa ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kiloa mutta ei 4 250 kiloa.

BE-luokan ajo-oikeudella saa B-luokan vetoautolla vetää perävaunua, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kiloa. Jos on tarve vetää painavampaa perävaunua, tarvitaan C1E- tai CE-luokan ajo-oikeus, vaikka vetoautona on B-luokan auto.

Pelkillä C1- tai C-luokan korteilla saa vastaavan luokan vetoautolla vetää rekisteritietoihin merkityltä kokonaismassaltaan enintään 750 kilon perävaunua. Aiemmin esimerkkinä mainitsemani, tänä päivänä tyypillisen, kokonaismassaltaan 825 kilon kevytperävaunun vetäminen ei siis tässäkään tapauksessa ole mahdollista ilman lisäkirjaimia.

C1E-luokan ajokortti tuo oikeuden kuljettaa yhdistelmää, jossa on C1-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kiloa. Yhdistelmän kokonaismassa saa tällöin kuitenkin olla enintään 12 000 kiloa. Lisäksi C1E-luokan ajokortti mahdollistaa B-luokan vetoautolla kokonaismassaltaan yli 3 500 kilon perävaunun vetämisen. Tällöinkin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on rajoitettu enintään 12 000 kiloon.

CE-luokan ajo-oikeus oikeuttaa ajamaan yhdistelmää, jossa on C-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kiloa sekä sellaista yhdistelmää, jossa on C1-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa ylittää 750 kiloa ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kiloa.

D1E-luokan ajokortilla saa ajaa yhdistelmää, jossa on D1-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa ylittää 750 kiloa.

DE-luokan kortilla saa ajaa yhdistelmää, jossa on D-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa ylittää 750 kiloa.

Todettakoon vielä, että C-luokka sisältää C1-luokan ajo-oikeuden, CE-luokka C1E-luokan ajo-oikeuden, D-luokka D1-luokan ajo-oikeuden, DE-luokka D1E-luokan ajo-oikeuden sekä C1E-, CE-, D1E- ja DE-luokan ajokortti BE-luokan ajo-oikeuden. Ajo-oikeuden riittävyys määräytyy aina vetoauton ja perävaunun rekisteritietoihin merkittyjen suurimpien sallittujen kokonaismassojen – ei todellisten massojen – mukaan. 

Ajo-oikeuden riittävyyden lisäksi on olennaista varmistaa vetoauton suurin sallittu perävaunumassa jarruin tai jarruitta sekä suurin sallittu yhdistelmämassa. Toisin kuin ajo-oikeuden riittävyyttä pohdittaessa, tarkoitetaan näillä todellisia massoja.

Matkailuautolla ajaminen 

Matkailuautolla ajaminen poikkeaa paljon henkilöautolla ajamisesta – myös siinä tapauksessa, että kyseessä olisi B-luokan ajokortilla ajettavissa oleva matkailuauto, kuten usein on.

Matkailuauton akseliväli on usein huomattavasti henkilöautoa pidempi. Tämän seurauksena matkailuauton takarenkaat oikovat käännöksissä henkilöautoa enemmän. 

Myös matkailuauton peräylityksen käytös yllättää helposti siihen tottumattoman. Peräylityksellä tarkoitetaan taka-akselin takapuolelle jäävää osaa autosta. Käännyttäessä tiukasti esimerkiksi oikealle, siirtyy matkailuauton peräylitys sivusuunnassa päinvastaiseen suuntaan – siis vasemmalle. 

Kuljettajan on kääntyessään seurattava peileistä sekä auton oikaisua että peräylityksen liikkeitä.

Kaistanvaihtotilanteissa ja käännöksissä matkailuauton rinnalle jää henkilöautosta tuttuun tapaan katve, jonne ei pysty havainnoimaan sivupeilistä. Henkilöautolla ajaessa katveen pystyy varmistamaan olan yli vilkaisemalla. Matkailuautossa, sen sijaan, näkee olan yli vilkaistaessa vain asuntotilaan sisälle.

Matkailuauton kuljettajan onkin ennakoitava tilanteet hyvissä ajoin ja seurattava peilejä huolellisesti koko ajan ajaessaan – pelkkä nopea peiliin vilkaisu juuri ennen kaistanvaihtoa tai käännöstä ei riitä.

Myös matkailuautolla peruuttaminen on oma maailmansa: Kuljettajalla pitää ehdottomasti olla kokemusta peilien avulla peruuttamisesta. Matkailuauton taakse jää iso katve, jonne ei näe peileistä. Jo peruutuspaikalle etuperin saapuessaan kuljettajan pitää varmistaa, että peruuttaminen voi tapahtua turvallisesti. Peruutuskamera on erinomainen varuste ja sellainen tulisikin matkailuautosta löytyä. Mikäli kameraa ei kuitenkaan ole, peruutuksen ajaksi voi pyytää luotettavan matkustajan seuraamaan tilannetta ulkoa käsin ja viestimään selkeästi, mikäli havaitsee vaaran, kuten esimerkiksi peruuttavan matkailuauton taakse syöksyvän lapsen. Mikäli luotettavaa apulaista ei ole saatavilla, voi kuljettaja keskeyttää peruutuksen ja käydä itse auton takana katsomassa, että reitti on selvä. Ei ole mikään häpeä poistua autosta varmistamaan tilannetta välttääkseen henkilövahingot tai auton kolhimisen. Ennen autosta poistumista on kuitenkin muistettava varmistaa sen paikalla pysyminen kytkemällä seisontajarru.

Myös matkailuauton korkeus yllättää henkilöautoon tottuneen. Tiedän tapauksen, että matkailuauton vuokrannut kuljettaja ajoi ohjaamon päällä olleen makuutilan kiinni kerrostalon parvekkeeseen heti vuokraamon pihassa. 

Matkailuautolla ajaessaan kuljettajan on siis havainnoitava myös totuttua ylemmäs: Monesti esimerkiksi tien päälle kaartuvat puiden oksat tai liikennemerkit pakottavat ajamaan keskemmällä kuin henkilöautolla. Matalat sillat, pysäköintihallit, parvekkeet, lipat yms. on muistettava huomioida tarkasti.

Myös auton matkailuosan käyttöön liittyy paljon erilaista tekniikkaa, joka käyttäjän tulee tuntea. Vuokraukseen tulisikin aina kuulua kattava perehdytys auton käyttöön.

Selvät pelisäännöt syytä sopia etukäteen

Osapuolten tulisi tutkia yhdessä ja merkitä ylös auton mittarilukema sekä virheettömyys tai virheet (siis kolhut, naarmut, kiveniskemät tuulilasissa yms.) sekä luovutushetkellä että autoa palautettaessa.

Vaikka kuljettaja olisi kuinka kokenut tahansa, voi vahinko sattua. On tärkeää, että pelisäännöt on sovittu etukäteen, riippumatta siitä, onko kyse auton vuokraamisesta vai lainaamisesta. Olisi hyvä, jos sopimuksesta olisi mustaa valkealla, kuten sähköposti tai molempien allekirjoittama sopimuspaperi. Sopimuksessa tulisi määritellä vakuutusten kattavuus sekä kuljettajan korvausvelvollisuus ja korvaussumma (omavastuu tms.) mahdollisessa vahinkotilanteessa.

Lue myös:

    Uusimmat