Ikkunoiden skrabaamisessa on helppo mokata – "kuin hieroisi hiekkapaperilla"

Etelän leudosta alkutalvesta huolimatta joinakin aamuina auton lasit ovat olleet jäässä.

Skrabaaminen on kaikille autoilijoille varsin tuttu toimenpide – jopa niin tuttu, ettei juurikaan tulla ajatelleeksi, että siinäkin voi tehdä virheitä.

Onko skrabaamiselle vaihtoehtoja?

Auton lasien ulkopinnassa on aina hiekkaa ja epäpuhtauksia. Kun hiekkaa hierotaan skraballa pitkin lasia, syntyy aina naarmuja. Mitä vähemmän ikkunoita joutuu skrabaamaan, sitä pidempään lasit säilyvät paremmassa kunnossa.

– Tätä ei saa kuitenkaan ymmärtää niin, että ajamaan voisi lähteä skrabaamattomilla ikkunoilla, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo.

Ikkunat on mahdollista saada huurteettomiksi ja jäättömiksi myös ilman skrabaamista. Autotallista tai -katoksesta pääsee näppärästi liikkeelle jäättömillä laseilla. Mikäli kumpaakaan ei ole käytettävissä, voi hankkia sisätilanlämmittimen tai polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, joka lämmittää myös auton sisätiloja.

Hanki kunnon välineet

Mikäli kuitenkin joudut skrabaamaan, on tärkeää, että käytössä on asianmukaiset välineet, joilla jää irtoaa ilman turhaa hinkutusta. CD-kotelo tai parkkikiekko eivät ole hyviä skrabaamiseen. Tukeva muovinen skraba, josta saa kunnon otteen, on metallista parempi. Metalliskraba rikkoo lasin reunalla olevan tiivisteen herkemmin osuessaan siihen ja naarmuttaa lasia muutenkin enemmän.

– On tärkeää, että skraba puhdistetaan huolellisesti jokaisen skrabauskerran jälkeen. Skrabaa ja lumiharjaa tulisi säilyttää puhtaassa paikassa, kuten ovilokerossa tai vastaavassa, sen sijaan, että ne pyörisivät hiekan joukossa auton lattialla, Vesalainen ohjeistaa.

Pese auto ja ikkunat säännöllisesti – myös talvella

Myös auton puhtaudella on merkitystä.

– Kuraisten ikkunapintojen skrabaaminen on kuin hieroisi hiekkapaperilla. Sama pätee lumen harjaamiseen maalipinnoilta. Tämän vuoksi auto ja sen lasit on syytä pestä säännöllisesti, Vesalainen muistuttaa.

Joutokäynti

Skrabaamista helpottaa, kun auton käynnistää. Puhallus tulisi suunnata auton ikkunoille. Samalla kannattaa peilien ja takalasin lämmittimet kytkeä päälle. Näin jää irtoaa kevyemmin.

– Auton joutokäynnille asetettuja rajoituksia on kuitenkin syytä noudattaa, Vesalainen painottaa.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon moottoria ei saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 °C on suurin sallittu joutokäyntiaika rajoitettu enintään neljään minuuttiin.

Skrabaustekniikka

Tuulilasi kannattaa skrabata vaakasuoraan. Aloita kuskin puolelta ja skrapaa lasia puoliväliin saakka yhdellä pitkällä liikkeellä. Vaihda auton toiselle puolelle ja tee samat toimet sieltä käsin. Mitä vähemmän edestakaista liikettä joutuu tekemään, sitä pienempiä ovat vauriot.

Puhdista kaikki lasit

Vaikka olemme varoitelleet tässä skrabaamisen vaaroista, on tärkeää, että lasit ovat jäättömät ennen liikkeellelähtöä.

– Ennen ajoon lähtöä kaikki auton lasit ja peilit on puhdistettava jäästä ja lumet harjattava pois auton päältä. Näin näkyvyys autosta ulos on mahdollisimman hyvä ja myös meidät havaitaan paremmin, Vesalainen muistuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat