Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ibiza on vauhdikas saari, mutta hyvään menoon pääsee myös Seat Ibiza Cupralla

Julkaistu 02.05.2016 11:33
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Alle 25 000 eurolla ei vielä kummoista sporttia saa, mutta jos 3-ovinen pikkuauton koppa riittää, Ibiza Cupra on mielenkiintoinen vaihtoehto terhakkaa sporttia etsivälle.

Tykkäsimme

  • Sopivan pirteästä ja vahvasti vääntävästä moottorista
  • Mukautuvasta iskunvaimennuksesta
  • Elektroninen tasauspyörästön lukitustoiminto vähentää puskemista
  • Hyvästä hinta-teho-suhteesta

Emme tykänneet

  • Saatavana vain kolmiovisena
  • Ohjauksessa voisi olla enemmän tuntoa
  • Ajofiilis ei yhtä hauska kuin parhaissa kilpailijoissa
  • Korimallin ikä näkyy yksityiskohdissa

Hinta alkaen 24 183 €

VW-konsernin 1,8-litrainen bensaturbo on tulossa vähitellen elinkaarensa päähän, mutta uskolliselle puurtajalle löytyy onneksi vielä käyttöä. Ja hyvä niin, sillä koneessa on puolensa. Nyt se on löytänyt tiensä Ibizan sporttiversioon, eli se on korvannut 1,4-litraisen bensaturbon. Tämä on ilahduttava vastakohta nykyiselle downsizing-buumille.

Uuden moottorin myötä Ibiza Cupran teho on kasvanut 12 hevosvoimalla vanhaan 1,4-litraiseen verrattuna, mutta voimaa on tullut rutkasti lisää. Maksimivääntö on myös käytössä entistä laajemmalla alueella. Tämä on hyvä, sillä autossa on aina käsivaihteisto, ja riittävä voima tarkoittaa sitä, ettei keppiä tarvitse vispata koko ajan.

Hyvistä tehoista huolimatta Ibiza Cupra ei ole korostetun sporttinen, eli se on sopivan mukava vielä arkiajoihinkin. Tässä auttaa tosin se, että auton alta löytyy mukautuva iskunvaimennus; sitä voi säätää ohjaamosta löytyvän ajotila-asetuksen avulla joko sporttisempaan tai mukavampaan suuntaan – ihan miten kuski haluaa. Järjestelmä on vakiovaruste. Järjestelmä pelittää hienosti. Tiukemmalle mutkatielle tultaessa jousitus jäykistyy 20 prosenttia sport-nappulaa painettaessa.

Jotta Ibiza pystyy käsittelemään sen etupyörille jaettavan voiman mahdollisimman tehokkaasti, etuakselilta löytyy elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukitustoiminto, joka matkii jarrujen avulla mekaanisen lukon toimintaa. Järjestelmä siis jarruttaa aina toista etupyörää mutkassa tarpeen mukaan. Tämä tasapainoittaa kulkua mutta myös tekee Ibizasta nopeamman mutkissa.

Kasvaneen tehon ja voiman myötä Seat on parantanut myös Ibiza Cupran hidastuvuutta. Jarrulevyjen halkaisija on kasvanut 22 millillä edeltäjästä, eli kiekkojen halkaisija on nyt 310 mm.

Reilun 24 000 euron hintaa voi pitää kohtuullisena tämän tehoisesta autosta, vaikka kyseessä onkin pikkuauto. Samalla moottorilla varustettu VW Polo GTi, jossa on tosin DSG-automaatti, maksaa lähes 30 000 euroa. Se on puolestaan enemmän kuin mitä maksaa 180-heppainen ja 1,8-litraisella turbolla varustettu Seat Leon DSG-vaihteistolla ja FR-varusteilla.

Hintaa katsoessa pitää huomioida myös se, että vakiovarustelu on kattava. Hintaan kuuluvat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet 215/40-renkailla, tuplaksenonit kaarrevaloilla, etusumuvalot kulmavalotoiminnolla, LED-päiväajovalot ja LED-takavalot, alumiinipolkimet, Cupra-ratti ja Cupra-etuistuimet. Mukavuutta matkan tekoon tuovat puolestaan automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin sekä Media System Colour -audiojärjestelmä.

Seat Ibiza SC Cupra
Moottori
1 798 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 141 kW (192 hv) / 4 300-6 200 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 450-4 200 r/min
0-100 km/h 6,7 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 6,2 l/100 km
CO2-päästöt 145 g/km
Mitat Pituus 4 055 mm, leveys 1 693 mm, korkeus 1 420 mm, akseliväli 2 469 mm
Omamassa 1 260 kg
Tavaratila 292-930 l

Galleria

Kuvat: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Koeajossa uusi Seat Ibiza – ansaitusti Vuoden Auto Suomessa 2018Koeajossa Seat Leon Cupra 300 – valmis vaikka radalleUpside down – VW-pienokainen tuntuu kokoistaan isommaltaPeugeotin paluu hauskuuden äärelle – kova haastaja GTi-luokkaanUusi Astra vakuuttaa farkkuna – kilpailu suositussa perheautoluokassa kiristyy entisestäänKoeajossa Volkswagen Touran – tila-auto, joka tarjoaa rahalle vastinetta
SeatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Seat
  • 07.08.202213:55
    Autot

    Mitä tapahtuu Volkkareille, Seateille ja Skodille? Muutoksia luvassa: "Olemme tuhlanneet liikaa aikaa siihen, että..."

  • 08.04.202217:54
    Autot

    Saksalaisjätti luopuu valtaosasta bensa- ja dieselautojaan – haluaa takoa enemmän rahaa

  • 15.11.202106:29
    Autot

    Näitä driftaavia katumaastureita saadaan Suomeen vain kymmenen – osto-oikeudet arvotaan

  • 05.08.202106:41
    Sähköautot

    Katso kuvat hurmaavasta vauhtipedosta – sporttimerkin ensimmäinen täyssähkö on pian myös Suomessa

  • 04.12.202017:03
    Volkswagen

    Volkswagen ei todennäköisesti saavuta ajoissa EU:n päästömääräyksiä – uhkana jopa satojen miljoonien sakot