Huomio Reilun kaupan tuotteisiin

Perjantaina alkava Reilun kaupan viikko (19-27.4) tekee taas Reilun kaupan norsua ja tuotteita tutuksi ympäri Suomea. Reilun kaupan viikolla riittää vapaaehtoisvoimin toteutettuja tapahtumia joka lähtöön: yli 100 maistatusta ja tempausta lähes 30 paikkakunnalla.

Uusia tapahtumia kevään teemaviikolla ovat Turussa 26. - 27. huhtikuuta järjestettävät Reilun kaupan markkinat ja Helsingissä 24. huhtikuuta järjestettävä musiikkipitoinen Reilun kaupan klubi. Markkinoiden teemana on Reilua ruokaa läheltä ja kaukaa. Tapahtumassa esitellään Reilun kaupan tuotteiden lisäksi luomu- ja lähiruokaa sekä suomalaista tuotantoa. Reilun kaupan klubilla on puolestaan musiikkipitoisen ohjelman lisäksi mahdollisuus tavata ghanalainen Reilun kaupan kaakaontuottaja.

Suomen suurin kahvilaketju Picnic osallistuu viikkoihin tarjoamalla ainoastaan Reilun kaupan kahvia kahviloissaan ja jakamalla lounasasiakkailleen Reilun kaupan banaaneja. Robert s Coffeen pisteet myyvät viikon aikana Reilun kaupan kahvia päivän kahvina. Saatavana on myös espressopohjaisia juomia.

Reilun kaupan viikkoa on vietetty kahdesti vuodessa syksystä 1999 alkaen. Nyt valtakunnalliset viikot järjestetään kuudetta kertaa. Tänä keväänä Reilun kaupan viikoilla tehdään yhteistyötä Suomen luonnonsuojeluliiton ja Maailmankauppojen liiton kanssa. Tarkempi listaus kaikista viikon tapahtumista löytyy internetistä osoitteesta www.reilukauppa.fi.Reilun kaupan tuotteiden menekki on kasvanut jatkuvasti

Esimerkiksi viime vuonna myytiin 3 800 kiloa Reilun kaupan teetä. Lisäystä edelliseen vuoteen on 82 prosenttia. Kaakaon ja suklaan myynti kasvoi 55 prosenttia ja oli 5600 kiloa.

-Sokerin myynnissä päästiin peräti 174 prosentin kasvuun reilun 800 kiloa myynnillä viime vuonna. Kahvin menekki oli 100 000 kiloa, kasvua siinä oli 8,4 prosenttia, ja hunajan myynti kasvoi 118 prosenttia eli 30 000 kiloon. Hunajan myynti on ylittänyt odotukset, sillä tuote lanseerattiin Suomeen elokuussa 2000, kertoo Tuulia Syvänen Reilun kaupan edistämisyhdistyksestä.

Reilun kaupan keskeisimmät tuotteet ovat banaanit ja kahvi. -Kahvin myynti kasvaa rauhallisesti. Uusia suurtalouskäyttäjiä kuten kahviloita, työpaikkoja ja seurakuntia tulee tasaisesti mukaan, Syvänen kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat