Kaikista dieselin ympärillä pyörivistä huhuista ja epäilyistä huolimatta kyseessä on edelleen varteenotettava voimanlähde uusiinkin autoihin. Etenkin Euroopan markkinoilla toimivat valmistajat jatkevat edelleen dieselin kehittämistä, ja nyt Honda on esitellyt uudistuneen 1,6-litraisen turbodieselin, joka tullaan näkemään ensi keväänä 10. sukupolven Civicin keulalla.
Moottorin uudistuksessa valmistaja on kiinnittänyt huomiota uuden standardin mukaisiin päästömittauksiin, jotka suoritetaan lähempänä todellista ajotilannetta simuloivalla testillä. Tämän lisäksi uuden mittauksen ohessa käytännön päästöjä valvotaan niin sanotuilla RDE-mittauksilla, jotka Hondan uusi moottori on myös läpäissyt. Virallisiksi kulutus- ja CO2-päästölukemiksi uudelle moottorille Honda ilmoittaa 3,7 l/100 km ja 99 g/km.


