Vesiliirron välttämisen tehokkain keino on nopeuden laskeminen sateen yllättäessä. Myös hyvät renkaat ja oikea rengaspaine vähentävät vesiliirron riskiä oleellisesti. Jos auto joutuu vesiliirtoon, tärkeintä on ottaa rauhallisesti, nostaa jalka kaasupolkimelta ja painaa kytkin pohjaan nopeuden vähentämiseksi sekä pitää ohjaus kulkusuuntaan.
Vesiliirron riski on erityisen suuri maanteiden sateen täyttämissä urissa. Niissä ajamista tulee välttää ja varovaisuutta vaaditaan etenkin ohituksessa, jolloin auto saattaa ajautua helposti uriin. Vesiliirron riski on suurin juuri sateen alettua, veden levitessä tasaiseksi matoksi tien päälle. Ehdottomasti tärkein ohje on laskea nopeutta, kun taivas aukeaa ja ukkoskuuro yllättää lomamatkalla.
− Uudet, hyvälaatuiset kesärenkaatkaan eivät pysty estämään vesiliirtoa, jos nopeus on niin korkea, että renkaiden urat eivät yksinkertaisesti ehdi poistamaan vettä renkaan alta. Mitä rankempi sade sitä enemmän nopeutta on laskettava. Järkevällä tilannenopeudella ja hyvillä renkailla vesiliirron riski laskee oleellisesti, neuvoo Matti Morri, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö.
Renkaiden kunnolla on merkitystä
Renkaiden uransyvyys vaikuttaa ratkaisevasti renkaiden kykyyn poistaa vettä. Lain mukaan kesärenkaiden pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta näin kuluneilla renkailla sateella ajettaessa vesiliirron riski on todella suuri.
Myös renkaiden laadulla on merkitystä. Tekniikan Maailman (5/2014) kesärengastesti osoittaa, että vesiliirtotestissä parhaiten menestyneen renkaan vesiliirto alkoi 84,1 km/h nopeudessa, kun testissä huonoimman renkaan vesiliirto alkoi jo 75,6 km/h nopeudessa.
