Hinausmies hoitaa auton lisäksi myös autoilijan sielua –"pappi ja psykologi"

Hinausauto nielee asfalttia Kolmostiellä kohti Lempäälää. Hinausautoyrittäjä Tommi Ruuskanen ajaa kohti vanhaa Nissan Primeraa, joka on hyytynyt ennen kuin matka on ehtinyt kunnolla alkaakaan.

Perillä hän tutkii autoa, mutta ensiapu ei auta. Auto vedetään vinssillä hinausauton lavetille ja kymmenen minuutin päästä se on jo korjaamolla.

– Polttoaineen syötössä on vikaa. Voisin saada auton käymään, mutta en voi antaa takeita siitä, kulkeeko auto tekohengityksen jälkeen vartin vai kuukauden. Tässä tapauksessa se on parempi hinata korjaamolle, Ruuskanen toteaa.

Hengettömän Nissanin kuljettaja Sari Orhanen on helpottunut hinausauton nähtyään. Hän on hyvällä tuulella, vaikka ajokki teki tenän. Orhanen on ostanut palvelun, johon kuuluu hinaus ongelmatilanteessa.

Hajamielisyys tankkauksessa voi pysäyttää matkan 

Syyt, jotka jättivät autoilijan tielle (Autoliiton hinaustilasto 2013):

40 % moottorihäiriö

19 % purkautunut akku

11 % rengasrikko

5 % polttoaineongelmat, esim. väärän polttoaineen tankkaus, polttoaineen loppuminen tai jäätyminen

4 % moottorin jäähdytys

4 % vaihteisto tai kytkin

4 % jousitus/auton alustan viat

4 % jarrut

3 % avaimet/lukot

3 % liikennevahinko

3% muut

– Autoliiton palveluun tuli viime vuonna noin 80000 avunpyyntöä.

– Vanhalla autolla tällaiseen pitää varautua, ja ei tästä kannata stressata. Aikataulu muuttui, mutta onneksi pystyin tekemään töitä etänä, Orhanen sanoo.

Hinaus maksaa taajamassa keskimäärin 150 euroa, ja vakuutus korvaa sen ehdoista riippuen. Autoliiton tilastojen mukaan yleisimmin tielle jättää moottorivika, auton purkautunut akku tai rengasrikko.

– Sähkövaivat ovat yleistyneet viime vuosina. Nykyautoissa on tietokoneohjausta niin paljon, että ohjelmavikoja voi tulla. Myös väärällä polttoaineella tankkaaminen on melko yleistä, Ruuskanen kertoo.

Pääsiäinen näkyy piikkinä

Pirkanmaalla toimivan Ruuskasen mukaan hinausautonkuljettajan on oltava myös pappi ja psykologi. Kaikki eivät suhtaudu rakkaan kulkupelinsä piiputtamiseen yhtä leppoisasti kuin Orhanen.

– Rauhoittelua ja sielunhoitoa se usein on. Joskus on myös niin, että on hinausmiehen syy, jos autossa on vikaa. Pääsääntöisesti meitä kuitenkin kiitellään avusta.

Pääsiäisliikenteestä Ruuskanen odottaa melko vilkasta. Hän uskoo, että vuorokauden aikana keikkoja tulee hänen alueellaan kolmisenkymmentä. Sydäntalven paukkupakkasella ja huonossa ajokelissä keikkoja saattaa tulla jopa 80 vuorokaudessa.

– Pääsiäinen näkyy piikkinä. Autot ovat täyteen pakattuna ja perässä vedetään usein vielä vaunua. Se laittaa autot koville. Liikenteessä on myös ajokkeja, jotka ovat seisoneet talven ja nyt ne kaivetaan ulos tallista.

Lisäksi pääsiäinen on renkaanvaihdon sesonkiaikaa, ja Ruuskasen mukaan autoilija on valitettavan usein asentanut renkaat väärin tai ajaa huonokuntoisilla kumeilla.

Poliisi ei hae bensaa tankin kuivaksi ajaneelle

Matkan katketessa myös poliisille tulee avunpyyntöjä. Apua poliisilta pyydetään muun muassa polttoaineen loputtua ja silloin, kun auton ovet ovat lukossa ja avain ajokin sisällä. Nämä tehtävät ovat Ruuskasen kaltaisen hinausmiehen heiniä.

– Poliisi huolehtii ensisijaisesti turvallisuudesta. Esimerkiksi tankkausasioissa emme itse voi oikein auttaa, mutta apua saamme pyydettyä paikalle, sanoo poliisiylitarkastaja Risto Lammi.

Lammi muistuttaa, että pääsiäisenä talvirenkaat on syytä olla alla, jos matka suuntautuu pohjoiseen tai sää muuten sitä edellyttää. Joka tapauksessa renkaiden kiinnitys, kunto ja paineet pitäisi tarkistaa.

Juhannus- ja joululiikenne ovat liikennemäärissä omassa kastissaan, mutta Lammin mukaan myös pääsiäisliikenteestä voi odottaa vilkasta.

Lue myös:

    Uusimmat