Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kulosaaren silta on vain yksi kymmenistä Helsingissä, jotka on pakko purkaa tai korjata – millainen liikenteen ummetus siitä syntyy?

10:01Helsinki siltojen armoilla – millainen liikenteen ummetus pk-seudulle on syntymässä siltahankkeiden takia?Purkaako Kruunusiltojen-siltahankkeen valmistuminen jollain tavalla mahdollisia tulevia ruuhkia? Entä kuinka paljon Helsingissä on korjausvelkaa siltoihin liittyen? Katso koko haastattelu yllä olevalta videolta.
Julkaistu 06.10.2023 06:02
Toimittajan kuva

Lisa Kärnä

lisa.karna@mtv.fi

Helsingin seudulla on käynnissä useita siltahankkeita ja lisää on suunnitteilla lähitulevaisuuteen. Näillä eri hankkeilla on vaikutuksia kymmeniin, jopa satoihin tuhansiin pääkaupunkiseudun asukkaisiin tulevina vuosina. 

Helsingin Kulosaaren noin 320 metriä pitkän ja yli 30 metriä leveän ylittää päivittäin yli 50 000 autoa. Silta onkin yksi kaupungin aktiivisimmista kulkureiteistä, sillä se luo yhteyden kantakaupungista 170 000 asukkaan Itä-Helsinkiin.

Siltaa käyttää tietenkin myös muun muassa Vantaalta, Sipoosta, Porvoosta ja muualta idästä tuleva liikenne, joten vuosittain se toimii kulkureittinä todella suurelle joukolle suomalaisia. Nyt Kulosaaren silta on kuitenkin tullut tiensä päähän: nykyisessä, huonokuntoisessa sillassa havaittiin halkeamia vuonna 2021.

Halkeamien vuoksi koko silta joudutaankin purkamaan ja rakentamaan uudestaan. 

– Pari vuotta sitten merellä olevassa kahdessa anturassa huomattiin valtavat halkeamat, joita tutkittiin lisää ja todettiin, että sillan pohjoinen pää on painunut. Korjausta tietenkin mietittiin ensimmäisenä, mutta kaikki korjausvaihtoehdot näyttivät aika riskialttiilta sen suhteen, että sillan pohjoisreuna olisi voinut painua lisää ja silta olisi jouduttu pistämään korjauksen takia kiinni. 

– Meillä olisi mennyt miljoonia hukkaan ja siltakin olisi mennyt pois käytöstä, sanoo Helsingin kaupunkiympäristön yksikön päällikkö MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa. 

Timo Rytkönen

Lue myös: Rakennusalalta karu ennuste: Valmistuvien asuntojen määrä putoaa 1940-luvun tasolle

Sillan uusimistyöt aloitetaan alustavan arvion mukaan vuonna 2025, jolloin projekti aloitetaan työsillan rakentamisella. 

Koko rakentamisprosessi kestää 2–3 vuotta. Pelkokuvissa on kuitenkin ollut, että pahimmillaan koko silta jouduttaisiin sulkemaan liikenteeltä.

– Tällä hetkellä tilanne on stabiili, eli lisää painumia ei ole havaittu. Mutta jos käy niin, että painumia tulee, niin sitten voidaan joutua harkitsemaan sillan sulkemistakin. Uusimisen aikana liikenteen pitäisi kuitenkin soljua, Rytkönen sanoo.

Viiden jälkeen kainaloboksikuva

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 17.00 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live. 

Töiden aikana sillalla on käytössä vain yksi autokaista suuntaansa, sekä yksi kävely- ja pyörätie toisella puolella.

Erittäin huonokuntoisia siltoja Helsingissä kymmeniä

Kulosaaren silta ei ole ainoa laatuaan, sillä muutaman vuoden takaisen Helsingin kaupungin selvityksen mukaan pelkästään erittäin huonokuntoisiksi määriteltyjä siltoja oli kaupungin alueella kolmisenkymmentä. 

– Kuntoluokkamääritelmä tehdään sillan tarkastusten perusteella. Huonokuntoinen silta on sellainen, joka pitäisi peruskorjata. Erittäin huonokuntoinen silta on sellainen, jonka peruskorjaus on myöhässä, selittää Rytkönen.

Hänen mukaansa kuntoluokalla ei kuitenkaan ole vaikutusta sillan turvallisuuteen. 

– Kun peruskorjaus myöhästyy, niin korjauskustannukset lähtevät nousemaan hyvinkin jyrkästi. Tässä ei ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä, se on taloudellinen kysymys.

Purkaako Kruunusiltojen-siltahankkeen valmistuminen jollain tavalla mahdollisia tulevia ruuhkia? Entä kuinka paljon Helsingissä on korjausvelkaa siltoihin liittyen? Katso koko haastattelu artikkelin yllä olevalta videolta.  

Lisää aiheesta:

"Miten tällaisen kadunpätkän remppa voi kestää yli vuoden?" MTV selvitti, mitä tietöissä oikeasti tehdään, vaikka ohikulkijoiden mielestä työmaalla ei ole koskaan kukaan töissäSuuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaSuomen pisimmän sillan rakennustyöt alkavat Helsingissä – vuosia kestävä projekti jyrää alleen suuret määrät parkkipaikkojaSateinen syksy on pitkittänyt Kiiminkijoen sillan työmaata – kesämökitkin ovat vaarassa jäädä tulvan alle: "Ikävä tilanne"Kehä III:lla on romahdusvaara, jota päästään korjaamaan aikaisintaan vuonna 2020 – Liikennevirasto HS:lle: Osuus on 350 metrin mittainenHelsinki on koko kesän valtava liikennesumppu: "Jokainen pääväylä on kaivettu auki"
HelsinkiLiikenneRakentaminenViiden jälkeenKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Helsinki
  • 10:52
    Arkkitehtuuri

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 07:30
    Asian ytimessä.doc

    Visa Högmander toteutti unelman, jonka ei pitänyt olla mahdollinen: "Olo oli kuin pikkupojalla"

  • Eilen22:43
    Stockmann

    Mörkö lipui Stockmannin jouluikkunaan – taustalla tärkeä teema

  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • pe22:43
    Vapaaehtoistyö

    Puhuva papukaija Papu ei sanonut vanhuksille sanaakaan – eikä tarvinnutkaan