Kulosaaren silta on vain yksi kymmenistä Helsingissä, jotka on pakko purkaa tai korjata – millainen liikenteen ummetus siitä syntyy?

Helsinki siltojen armoilla – millainen liikenteen ummetus pk-seudulle on syntymässä siltahankkeiden takia? 10:01
Purkaako Kruunusiltojen-siltahankkeen valmistuminen jollain tavalla mahdollisia tulevia ruuhkia? Entä kuinka paljon Helsingissä on korjausvelkaa siltoihin liittyen? Katso koko haastattelu yllä olevalta videolta.

Helsingin seudulla on käynnissä useita siltahankkeita ja lisää on suunnitteilla lähitulevaisuuteen. Näillä eri hankkeilla on vaikutuksia kymmeniin, jopa satoihin tuhansiin pääkaupunkiseudun asukkaisiin tulevina vuosina. 

Helsingin Kulosaaren noin 320 metriä pitkän ja yli 30 metriä leveän ylittää päivittäin yli 50 000 autoa. Silta onkin yksi kaupungin aktiivisimmista kulkureiteistä, sillä se luo yhteyden kantakaupungista 170 000 asukkaan Itä-Helsinkiin.

Siltaa käyttää tietenkin myös muun muassa Vantaalta, Sipoosta, Porvoosta ja muualta idästä tuleva liikenne, joten vuosittain se toimii kulkureittinä todella suurelle joukolle suomalaisia. Nyt Kulosaaren silta on kuitenkin tullut tiensä päähän: nykyisessä, huonokuntoisessa sillassa havaittiin halkeamia vuonna 2021.

Halkeamien vuoksi koko silta joudutaankin purkamaan ja rakentamaan uudestaan. 

– Pari vuotta sitten merellä olevassa kahdessa anturassa huomattiin valtavat halkeamat, joita tutkittiin lisää ja todettiin, että sillan pohjoinen pää on painunut. Korjausta tietenkin mietittiin ensimmäisenä, mutta kaikki korjausvaihtoehdot näyttivät aika riskialttiilta sen suhteen, että sillan pohjoisreuna olisi voinut painua lisää ja silta olisi jouduttu pistämään korjauksen takia kiinni. 

– Meillä olisi mennyt miljoonia hukkaan ja siltakin olisi mennyt pois käytöstä, sanoo Helsingin kaupunkiympäristön yksikön päällikkö Timo Rytkönen MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa. 

Sillan uusimistyöt aloitetaan alustavan arvion mukaan vuonna 2025, jolloin projekti aloitetaan työsillan rakentamisella. 

Koko rakentamisprosessi kestää 2–3 vuotta. Pelkokuvissa on kuitenkin ollut, että pahimmillaan koko silta jouduttaisiin sulkemaan liikenteeltä.

– Tällä hetkellä tilanne on stabiili, eli lisää painumia ei ole havaittu. Mutta jos käy niin, että painumia tulee, niin sitten voidaan joutua harkitsemaan sillan sulkemistakin. Uusimisen aikana liikenteen pitäisi kuitenkin soljua, Rytkönen sanoo.

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live

Töiden aikana sillalla on käytössä vain yksi autokaista suuntaansa, sekä yksi kävely- ja pyörätie toisella puolella.

Erittäin huonokuntoisia siltoja Helsingissä kymmeniä

Kulosaaren silta ei ole ainoa laatuaan, sillä muutaman vuoden takaisen Helsingin kaupungin selvityksen mukaan pelkästään erittäin huonokuntoisiksi määriteltyjä siltoja oli kaupungin alueella kolmisenkymmentä. 

– Kuntoluokkamääritelmä tehdään sillan tarkastusten perusteella. Huonokuntoinen silta on sellainen, joka pitäisi peruskorjata. Erittäin huonokuntoinen silta on sellainen, jonka peruskorjaus on myöhässä, selittää Rytkönen.

Hänen mukaansa kuntoluokalla ei kuitenkaan ole vaikutusta sillan turvallisuuteen. 

– Kun peruskorjaus myöhästyy, niin korjauskustannukset lähtevät nousemaan hyvinkin jyrkästi. Tässä ei ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä, se on taloudellinen kysymys.

Purkaako Kruunusiltojen-siltahankkeen valmistuminen jollain tavalla mahdollisia tulevia ruuhkia? Entä kuinka paljon Helsingissä on korjausvelkaa siltoihin liittyen? Katso koko haastattelu artikkelin yllä olevalta videolta.  

Lue myös:

    Uusimmat