Helsingin kaupunki suunnittelee nopeusrajoitusten laskemista. Muutoksen tavoitteena on vähentää liikenneonnettomuuksia ja parantaa kaupunkiympäristön viihtyisyyttä.
Helsingin kaupunki valmistelee syksyn aikana periaatteet nopeusrajoitusten määrittämiseksi ja esityksen heti muutettavista nopeusrajoituksista. Esityksen suurin muutos nykytilanteeseen verrattuna on kaikkien asuinalueiden tonttikatujen nopeusrajoituksen laskeminen 30 kilometriin tunnissa. Tällä hetkellä noin puolella tonttikaduista rajoituksena on vielä 40 km/h, lopuilla tonttikaduista rajoitus on laskettu 30 kilometriin tunnissa jo aiemmin.
Keskustassa nopeusrajoitus laskettaisiin 30 kilometriin tunnissa lukuun ottamatta pääkatuja ja reittejä satamiin. Niillä rajoitus olisi 40 km/h. Nopeusrajoitus laskisi 30 kilometriin tunnissa esimerkiksi Lönnrotinkadulla ja Uudenmaankadulla. Mannerheimintiellä 50 km/h -rajoitus laskisi 40 kilometriin tunnissa ensimmäisessä vaiheessa Kuusitien ja Musiikkitalon välillä. Myöhemmin matalampi rajoitus ulottuisi Hakamäentielle asti.
Esitys uusista nopeusrajoituksista tiivistetysti
- kaikilla asuinalueiden tonttikaduilla 30 km/h -rajoitus
- keskustassa 30 km/h -rajoitus, paitsi pääkaduilla ja satamiin johtavilla reiteillä 40 km/h
- teollisuusalueiden tonttikaduilla pääsääntöisesti 40 km/h -rajoitus
- pääkaduilla 50 km/h esikaupunkialueilla, 40 km/h kantakaupungissa
- alueellisilla kokoojakaduilla 40 km/h
- paikallisilla kokoojakaduilla 30–40 km/h
Rajoitusten laskeminen vähentäisi lähes 20 henkilövahinkoon johtavaa onnettomuutta
Nopeusrajoitusten laskemisen ansiosta henkilövahinkoihin johtavien onnettomuuksien arvioidaan vähenevän lähes 20:llä viime vuosien keskiarvoon verrattuna. Se tarkoittaisi noin 13 prosentin vähennystä osuuksilla, joilla nopeudet laskisivat, ja noin neljän prosentin vähennystä koko katuverkolla.
– Nopeuden laskiessa todennäköisyys joutua onnettomuuteen pienenee ja lisäksi onnettomuuksien seuraukset ovat lievempiä. Kun törmäysnopeus laskee 40:stä 30 kilometriin tunnissa, jalankulkijan kuolemanriski puolittuu, liikenneinsinööri Jussi Yli-Seppälä sanoo.
Matalammat nopeusrajoitukset parantavat myös kaupungin viihtyisyyttä. Esimerkiksi liikenteen melu vähenee, kun kiihdytykset vähenevät. Lisäksi maltilliset ajonopeudet lisäävät etenkin jalankulkijoiden turvallisuuden tunnetta.
Matka-aikoihin tai liikenteen sujuvuuteen alemmat nopeusrajoitukset vaikuttaisivat varsin vähän.
– Käytännössä muutokset eivät vaikuta merkittävästi useimpiin ajoreitteihin, sillä kehäteillä ja sisääntuloväylillä nopeudet pysyvät ennallaan ja esikaupunkien pääväylilläkin muutokset ovat vähäisiä. Kantakaupungissa taas keskinopeudet ovat etenkin päiväsaikaan useimmilla katuosuuksilla matalammat kuin esitetyt nopeusrajoitukset, Jussi Yli-Seppälä toteaa.
Nopeusrajoituksista keskustellaan verkossa 22. ja 27. syyskuuta
Esityksestä kerätään valmistelun tueksi lausuntoja ja kommentteja ennen kuin se menee kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn. Periaatteista on mahdollista keskustella suunnittelijoiden kanssa verkossa perjantaina 22. syyskuuta kello 13.00−14.30 ja keskiviikkona 27. syyskuuta kello 19−20 osoitteessa www.facebook.com/helsinkikaupunkiymparisto. Periaatteita voi kommentoida 6. lokakuuta asti. Kysymyksiä ja kommentteja verkkokeskusteluun voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen kymp.viestinta@hel.fi.
Jos kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy periaatteet nopeusrajoituksista, laaditaan tarkemmat, katukohtaiset suunnitelmat muutoksista. Osalla kaduista nopeusrajoitukset voidaan muuttaa nopeasti liikennemerkkiä vaihtamalla, mutta osa kaduista vaatii alemman rajoituksen tueksi myös rakenteellisia muutoksia. Tällaisilla kaduilla uudet nopeusrajoitukset toteutetaan myöhemmin esimerkiksi peruskorjauksen yhteydessä.
Aiheesta uutisoi ensimmäisenä Moottori.
Lähde: Helsingin kaupunki
***
Uusimmat
-
23:22
Saamelaismuseo Siida on vuoden eurooppalainen museo
-
22:59
Loton miljoonat lähtivät jakoon! Tässä oikea rivi
-
22:25
Suomalaisheittäjä repäisi – kisasi eri lajeissa kahdella paikkakunnalla
-
22:21
Poliisi ottanut kiinni astalon kanssa riehuneen miehen Porin keskustassa
-
22:10
Oravat saattoivat tartuttaa keskiajalla briteille viheliäisen taudin
-
22:00
Erling Haaland ylsi tähän temppuun ensimmäisen kerran – maaleja paukkui solkenaan
-
21:50
Race Across the World Suomi -sarjan voittajat ovat selvillä: "Alussa yritimme aivan liikaa saada asioita selville"
-
21:48
Barcelona-konkarin rujo moka kostautui – Real Madrid on mestari
-
21:42
Markus Mäntykannas räväyttää: Säähän U-käännös! Mielenkiintoisin aika alkaa keskiviikkoiltana
-
21:22
Jesse Puljujärvi: Ymmärrän, jos minua ei valita MM-kisoihin
-
21:19
Mies uhkaili muita kirveellä julkisella rantasaunalla Helsingissä
-
21:14
Ruotsissa on nyt konkreettinen terrori-iskun uhka – tätä se tarkoittaa sinne matkustavalle
-
21:11
Karmiva hetki: Tulvavesi pyyhkäisi pelastettavat mukaansa Brasiliassa
-
21:07
Vaalimainoksia ripustanut saksalaismeppi piestiin sairaalakuntoon
-
21:01
Anya Taylor-Joy käänsi katseita punaisella matolla – metalliset piikit varastivat huomion
-
20:48
Näin kylmäävää oli sarjavainoajan toiminta Rovaniemellä – tuhansia puheluita päivässä vuosien ajan
-
20:40
Tänään ollut kevään lämpimin päivä – pian kylmenee jopa lumen ja rännän kera
-
20:31
Ällötysvaroitus! Kahvikoneesta paljastui selkäpiitä karmiva löytö Thaimaassa
-
20:04
Kommentti: Kuka hullu sanoisi Juuse Sarokselle ei? Leijonien MM-nippu odottaa viimeistä sinettiään
-
20:00
Oulussa kadonnut mies löytynyt: Poliisi kiittää ratkaisevista havainnoista
-
Lataa lisää