Hätäkeskuslaitoksen kuudessa hätäkeskuksessa ympäri Suomen vastattiin viime vuonna lähes kolmeen miljoonaan puheluun.
Suurin osa puheluista koski terveydentilan yleistä heikentymistä, kaatumista tai sydänperäistä rintakipua, kertoo Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Tommi Hopearuoho.
Puheluiden määrä kasvoi viime vuonna edeltävästä vuodesta kahdeksalla prosentilla uuden hätäkeskustietojärjestelmän ansiosta.
– Uusi järjestelmä mahdollistaa nopeamman puheluihin vastaamisen ja tukee päivystäjää esimerkiksi tilanteen riskinarviossa, Hopearuoho sanoo.
Noin puolet kaikista hätäilmoituksista johtaa ambulanssin tai poliisin saapumiseen. Hopearuohon mukaan terveyteen liittyvissä puheluissa avuntarve on usein selkeämpi kuin poliisille suunnatuissa tehtävissä, mistä syystä terveydentilaa koskevat puhelut johtavat useammin toimenpiteisiin.
Henkeen ja terveyteen liittyvät hätätilanteet ovat aina kiireellisiä asioita. Tällaisia ovat esimerkiksi sydänperäinen rintakipu, äkillinen elottomuus sekä vakavat liikenneonnettomuudet.
Kiireetön tilanne puolestaan on esimerkiksi hitaasti heikentynyt vointi ilman vakavia oireita.
Turhia puheluja tulee valtavasti
Vuonna 2019 hätäkeskukset vastaanottivat noin 865 000 sellaista puhelua, jotka eivät olisi sisällöltään kuuluneet hätäkeskukseen. Suurin osa niin sanotuista turhista puheluista on erilaisia tiedusteluja, joilla ei ole mitään tekemistä kiireellisten viranomaispalvelujen kanssa.
