Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hätäkeskukseen soitettiin viime vuonna yli 860 000 turhaa puhelua – tällaisilla väärillä asioilla auttajia vaivattiin

Kuvituskuva / All Over Press
Julkaistu 24.05.2020 05:34

MTV UUTISET - STT

Hätäkeskuslaitoksen kuudessa hätäkeskuksessa ympäri Suomen vastattiin viime vuonna lähes kolmeen miljoonaan puheluun.

Suurin osa puheluista koski terveydentilan yleistä heikentymistä, kaatumista tai sydänperäistä rintakipua, kertoo Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Tommi Hopearuoho.

Puheluiden määrä kasvoi viime vuonna edeltävästä vuodesta kahdeksalla prosentilla uuden hätäkeskustietojärjestelmän ansiosta.

– Uusi järjestelmä mahdollistaa nopeamman puheluihin vastaamisen ja tukee päivystäjää esimerkiksi tilanteen riskinarviossa, Hopearuoho sanoo.

Noin puolet kaikista hätäilmoituksista johtaa ambulanssin tai poliisin saapumiseen. Hopearuohon mukaan terveyteen liittyvissä puheluissa avuntarve on usein selkeämpi kuin poliisille suunnatuissa tehtävissä, mistä syystä terveydentilaa koskevat puhelut johtavat useammin toimenpiteisiin.

Henkeen ja terveyteen liittyvät hätätilanteet ovat aina kiireellisiä asioita. Tällaisia ovat esimerkiksi sydänperäinen rintakipu, äkillinen elottomuus sekä vakavat liikenneonnettomuudet.

Kiireetön tilanne puolestaan on esimerkiksi hitaasti heikentynyt vointi ilman vakavia oireita.

Turhia puheluja tulee valtavasti

Vuonna 2019 hätäkeskukset vastaanottivat noin 865 000 sellaista puhelua, jotka eivät olisi sisällöltään kuuluneet hätäkeskukseen. Suurin osa niin sanotuista turhista puheluista on erilaisia tiedusteluja, joilla ei ole mitään tekemistä kiireellisten viranomaispalvelujen kanssa.

– Kysytään esimerkiksi virastojen aukioloaikoja tai sähköyhtiöiden yhteystietoja sähkökatkoksissa, Hopearuoho kertoo.

Jotkut soittavat hätänumeroon pienen vamman tai vaarattoman sairastumisen takia, kun oikea toimintatapa olisi hakeutua lähimpään päivystykseen. Joskus kerrotaan esimerkiksi kaatumisesta, johon ei ole liittynyt tajuttomuutta, tai on loukattu esimerkiksi jalka ilman, että vammaan liittyy vaarallista verenvuotoa tai virheasentoa. Monesti soittajalla on mahdollisuus saada kyyti joltakin tutulta, joten edes kiireettömälle ambulanssikuljetukselle ei ole tarvetta.

Hopearuohon mukaan poliisin toimialaan liittyvissä puheluissa soittajat usein kuvittelevat tilanteen kuuluvan poliisille, mutta kun asiaa selvitetään tarkemmin, näin ei olekaan.

– On esimerkiksi kutsuttu juhlien jälkeen joku puolituttu kylään, vieras on sammahtanut sohvalle ja soittaja haluaisi poliisin hakevan vieraan pois. Tällaiset tilanteet eivät kuulu poliisille, ellei niihin liity esimerkiksi väkivallan uhkaa.

Suuressa osassa puheluita soittajaa neuvotaan menemään itse poliisilaitokselle tekemään ilmoitusta. Näissä on useimmiten kyse tilanteista, joista on kulunut jo jonkin verran aikaa.

Hopearuohon mukaan pääkaupunkiseudulla tulee enemmän poliisiin liittyviä yhteydenottoja kuin muualla Suomessa.

Ilkivaltaisia puheluita tuli hätäkeskuksiin viime vuonna yhteensä 58 000, mikä oli merkittävästi vähemmän kuin sitä edeltävänä vuonna.

– Monesti näihin liittyy päihteiden käyttö: humalassa harkintakyky ei ole aina parhaimmillaan. Jotkut kokevat saaneensa huonoa palvelua joltakin viranomaiselta ja soittavat vihapäissään hätänumeroon, Hopearuoho kuvailee.

Jatkuva valppaana olo kuormittaa

Hätäkeskuspäivystäjistä noin 70 prosenttia kokee työnsä kuormittavaksi. Uupumisoireita kokee viikoittain noin 10 prosenttia ja kuukausittain noin 20 prosenttia päivystäjistä, kertoo Hätäkeskuslaitoksen henkilöstöpäällikkö Antti Koskela.

– On hyvin todennäköistä, että luvut ovat kasvaneet vuosien varrella, Koskela sanoo.

Koskelan mukaan työ koetaan kuormittavaksi pääosin siksi, että se sisältää jatkuvaa valppaana oloa, haasteellisia tapauksia sekä hankalia asiakkaita. Moni myös kokee, että kiire on lisääntynyt.

Henkilöstöpula ja alimiehitys sekä uuden hätäkeskustietojärjestelmän käyttöönotto ovat lisänneet kuormitusta.

Työntekijöiden taakkaa pyritään helpottamaan jatkuvalla koulutuksella, työnohjauksella sekä keskusteluilla, joissa päivystäjät pääsevät purkamaan kokemuksiaan kuormittavista tilanteista. Kehitteillä on myös posttraumatyöpaja.

Koskelan mukaan viime vuonna poikkeuksellisen moni hätäkeskuspäivystäjä vaihtoi toiseen työhön: vaihtuvuus oli 13 prosenttia, kun normaalisti se on noin seitsemän prosenttia.

– Joillekin kuormitus ja jatkuva negatiivisten asioiden parissa työskentely ei sovi. Moni pitää työstään sen kuormittavuudesta huolimatta: tärkeintä on, että saa auttaa ihmisiä.

Lisää aiheesta:

Hätäpuheluissa näkyvät yhteiskunnan kasvavat ongelmat – sosiaalitoimelle välitettyjä tehtävien määrä nousi runsaastiHallitus arvioi hätävideopuhelun mahdollisuutta – voisi traumatisoida hätäkeskuksen työntekijöitäHätäkeskuspäivystäjä saattaa vastata päivässä yli sataan hätäpuheluun – "Lapsi syntyi puhelun aikana"Hälytystehtävien määrä nousemassa kaikkien aikojen suurimmaksi Uudellamaalla ja Pirkanmaalla – "Ihmiset eivät saa apua muualta"Hätäkeskuspäivystäjän täytyy olla aina valmiudessa, oli kyseessä pilapuhelu tai kuolintaistelu: "Välillä jää miettimään, teinkö kaikkeni"Pihalle kantautuneet huudot paljastivat yksinäisen vanhuksen hädän – Krista hämmentyi avun tulon kestämisestä: "Tuntui, että tilannetta vähäteltiin"
PoliisiPelastuslaitosTyöKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Poliisi
  • 17:38
    Pietarsaari

    Poliisi tutkii epäiltyä salakatselua ammattikoulussa Pietarsaaressa

  • 16:55
    Ryöstöt

    Törkeä ryöstö Vantaalla: Veitsimiehet pakottivat 16-vuotiaat metsään ja veivät kaiken vyötä myöten

  • 14:39
    Henkirikokset

    Poliisi löysi kuolleen miehen Raahessa – epäilee henkirikosta

  • 13:55
    Väkivaltarikokset

    Ukrainalaismies puukotti ex-puolisoaan keskellä kaupunkia pienen lapsensa nähden: 5,5 vuotta vankeutta

  • 11:50
    Henkirikokset

    Kolme lastaan kammottavasti murhannut nainen pääsee vankilasta